Suomalainen menestysresepti -kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille ruoka-alan yrityksille, joilla ei välttämättä ole omasta takaa merkittävästi resursseja tuotekehitykseen,
myynninedistämiseen tai markkinointiin toisin kuin suuremmilla toimijoilla. Kilpailun
finalisteista jokainen saa tiiviin tuen tuotekehitykseen ja markkinointiin niin S-ryhmän asiantuntijoilta kuin muilta suomalaisen ruoka-alan huippuosaajilta. TV-ohjelmana käytävä
kilpailu tuo kilpailijoille myös mittavaa näkyvyyttä tuotteelleen sekä laajemman jakelukanavan kuin osaisivat edes kuvitella – satoihin S-ruokakauppoihin ympäri Suomen.
Kisan vaikutukset ovat suuret: Aiempien tuotantokausien finalistit ovat pystyneet esimerkiksi tarjoamaan uusia työpaikkoja ja tekemään investointeja kasvaneen kysynnän ansiosta. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla tämä tuo merkittävästi hyvinvointia koko seudulle.
”Suomalaisen menestysreseptin voittajatuotteet ovat aidosti myyntimenestyksiä. Kisaa ei käydä viihteen vuoksi vaan siksi, että suomalaiset kaipaavat uusia ruokainnovaatioita ja pienet yritykset kaipaavat tukea paitsi tuotekehityksessä myös täysin uudenlaisten tuotteiden markkinoinnissa. Tässä me voimme auttaa. Samalla saamme seurata yrittäjien tiivistä matkaa ideasta tuotteeksi puolessa vuodessa”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo
Päällysaho.
Viime vuonna kilpailun voittaneelle turkulaiselle Rostenin Leipomolle kisamenestys merkitsi esimerkiksi täysin uudenlaista näkyvyyttä ja tuotteen saamista heittämällä keskusliikejakeluun, kertoo yrityksen markkinointijohtaja Veera Meltovaara S-ryhmä.fi:ssä julkaistussa blogissaan.
Rostis oli koko vuoden 2020 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku).
Haasteellisesta koronavuodesta tulikin Rostenin leipomolle historiallisen hyvä. Yritys ei joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan ketään, vaan päinvastoin pystyi palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Joulukuuhun mennessä Leipomo Rosten oli palkannut kymmeniä uusia työntekijöitä ja moninkertaistanut Rostisten tuotannon. Tänä vuonna Turussa otetaan käyttöön Rostisten uudet tuotantolinjat.
Uutuustuotteen kiihdytyskaista markkinoille
Myös muut viime kaudella Suomalaisen menestysreseptin finaaliin yltäneet yritykset saivat tuotteensa kilpailun päätteeksi S-ruokakauppojen valikoimiin. Tähän joukkoon kuuluu muun muassa Kuusamon Kalalastu, joka vastaa helppokäyttöisten, kotimaisten kalatuotteiden kasvavaan kysyntään.
Kuusamon Kalan yrittäjä Juha Korhonen kirjoittaa blogissaan S-ryhmä.fi:ssä, että täysin uudenlaisen kalajalosteen tuominen markkinoille olisi ollut pitkä ja kivinen tie ilman ohjelman tuomaa julkisuutta ja S-ryhmän panostusta. Myös Kuusamon Kala on pystynyt palkkaamaan uusia työntekijöitä, ja kilpailumenestys on näkynyt yrityksen muidenkin tuotteiden kysynnän kasvuna.
”Kilpailu on tuonut markkinoille aidosti uudenlaisia, innovatiivisia tuotteita. Kaikki kisan kahtena ensimmäisenä vuotena finaaliin asti yltäneet tuotteet ovat tuoneet jotain uutta ja erilaista omaan kategoriaansa, ja haluamme myös jatkossa auttaa myös pienempiä yrityksiä tuomaan kekseliäät uutuustuotteensa kuluttajien saataville koko Suomessa”, painottaa
Sampo Päällysaho.
Hakuaikaa Suomalaisen menestysreseptin kolmannelle kaudelle on vielä reilun viikon verran eli 13.1.2021 saakka.
Linkki hakulomakkeelle: www.mtv.fi/osallistu