Vieraskynä: Kotimaisen kalan käyttö nousuun helpoilla arkituotteilla - S-ryhmä

Mielipiteet

Vieraskynä: Kotimaisen kalan käyttö nousuun helpoilla arkituotteilla

Yrittäjä, toimitusjohtaja

Juha Korhonen

28.12.2020

kalalastu

Kalan menekki ruokakaupoissa on ollut tänä vuonna kasvussa, kuten muutenkin kotimaisten raaka-aineiden. Kotimainen kala on myös luonnollisesti osa kansallista huoltovarmuutta, jonka tärkeydestä saimme keväällä muistutuksen. Mutta sen lisäksi kalastus, kalankasvatus ja jalostus tuo työtä ja hyvinvointia usein juuri syrjäisille muuttotappioista kärsiville alueille, missä työllistyminen ei ole itsestään selvyys. Yrityksemme Kuusamon Kala Oy:n kantavana ideana on tuoda kuluttajille uusia makuja ja uusia tapoja käyttää kotimaista kalaa.

Kotimainen kala, niin villi kuin kasvatettu, on ilmaston kannalta hyvä valinta. Kalan ympäristökuorma ja hiilijalanjälki ovat pieniä verrattuna moneen muuhun eläinproteiiniin.

Suomalaiset kuluttajat kertovat haluavansa syödä enemmän kotimaista kalaa. Siihen ohjaa niin megatrendit, ravitsemussuositukset kuin hallituksen tavoitteetkin. Kalalle on kysyntää, koska se on terveellistä, ilmastoystävällistä ja ekologista. Lisäksi kuluttajat kaipaavat helppoja tuotteita arkeen.

Yrityksemme liikevaihdosta suuri osa tulee vielä hyvin perinteisistä kalatuotteista, kuten graaveista, savukaloista sekä täyssäilykkeistä.  Näitä valmistimmekin joulun alla hiki hatussa suomalaisten joulupöytiin. Koska haluamme lisätä kalan ja nimenomaan kotimaisen kalan käyttöä, on meidän jalostajien yhteistyössä kaupan kanssa oltava valmiita tarjoamaan kuluttajille uusia ja erilaisia moderneja vaihtoehtoja.

Yrityksemme osallistui viime keväänä Suomalainen menestysresepti 2020 -kilpailuun Kuusamon Kalalastu -tuotteella. Tuote poikkeaa sekä makumaailmaltaan, että olomuodoltaan markkinoilla ennestään olevista kalajalosteista. Tällaisen täysin uudenlaisen tuotteen markkinoille tuominen ilman ohjelman tuomaa suurta julkisuutta ja S-ryhmän isoa panostusta kilpailussa menestyneisiin tuotteisiin olisi ollut pitkä ja kivinen tie.

Ohjelman kautta tullut valtava mainosarvo näkyi varsinkin ensi alkuun todella suurena kysyntäpiikkinä. Pienenä yrityksenä on ollut omat haasteensa vastata siihen. Tällä hetkellä neljä kuukautta lanseerauksen jälkeen kysyntä on tasaantunut hyvälle tasolle ja saamamme palaute kuluttajilta ja kaupalta on pääosin hyvin positiivista. Olemme olleet otettuja käyttäjien palautteista ja niistä moninaisista tavoista millä ruokailijat ovat löytäneet tuotteelle uusia käyttötapoja ruoanlaitossaan. Jos Kalalastu on saanut jonkun esimerkiksi kalaruokien valmistusta vaikeana tai arjessa turhan aikaa vievänä pitäneen perheen syömään enemmän kotimaista kalaa, olemme onnistuneet.

Kalalastun lisäksi olemme tuoneet myyntiin nopeaan tahtiin sesonkituotteina esimerkiksi kuusenkerkkä- ja katajagraavikirjolohen.  Uskomme marinoitujen tuotteiden nousevan suureen suosioon tulevaisuudessa ja meillä onkin siinä jo pieni kasvava tuoteperhe; Tervasiika ja -hauki sekä joulumarkkinoille juuri tullut uunituore uutuus Ponzulohi, kotimaisesta kirjolohesta tietenkin.

Iloksemme huomasimme, että Suomalainen Menestysresepti on saamassa jatkoa kolmannen kauden muodossa. Oma kokemuksemme ohjelmaan osallistumisesta on pelkästään positiivinen. Sen myötä saatu suuri julkisuus on näkynyt paitsi tietenkin Kuusamon Kalalastun myynnissä, myös kaikkien meidän muidenkin tuotteiden kasvaneena kysyntänä. Ja tätä kautta olemme voineet luoda työtä ja hyvinvointia omalle alueelle. Tämä ohjelmakonsepti on loistava ponnahduslauta pienille ja keskisuurille elintarvikeyrityksille lähteä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja saada uusia ruokainnovaatioita kaupan hyllyille.

Suosittelen lämpimästi.

Suomalainen Menestysresepti on kilpailu, jossa etsitään uusia ruokainnovaatioita S-ryhmän kauppojen hyllyille. Kilpailuun voivat hakea kotimaiset ruokayritykset, joiden liikevaihto on alle 30 miljoonaa euroa. Kisan aikana jatkoon valitut yritykset saavat neuvoja tuotekehitykseen niin S-ryhmän asiantuntijoilta kuin muiltakin suomalaisen elintarvikealan huippuosaajilta. Haku ohjelman kolmannelle tuotantokaudelle on käynnissä 13.1. saakka osoitteessa https://www.mtv.fi/osallistu.


Kuvat: Kuusamon Kala

Yrittäjä, toimitusjohtaja

Juha Korhonen

Yrittäjä, toimitusjohtaja

Kuusamon Kala

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.