Mielipiteet

Vieraskynä: Mistä löytää kasvun mahdollisuuksia haastavina aikoina?

16.12.2020

Markkinointijohtaja

Veera Meltovaara

Rostis

Maailmassa on myllertänyt kunnolla aika tarkkaan kolmen kvartaalin verran, ja ennen kuin meitä kaikkia koetellut pandemia saadaan lopullisesti selätettyä, näyttäisi se vielä hetkeksi kiihtyvän. Meillä Rostenin leipomossa kulunut vuosi on ollut haastava ja opettavainen, niin kuin kaikilla muillakin. Vallitseva tilanne ja osallistumisemme Suomalainen Menestysresepti 2020 -kilpailuun on kuitenkin muistuttanut, että yhteistyöllä ja hyvällä tekemisen hengellä saavutetaan suuria.

Suomalainen Menestysresepti 2020 -kisa laittoi meidät ja Rostiksen 6 kuukaudeksi painekattilaan. Puolen vuoden puristuksessa Rostiksesta syntyi perheleipomomme timantti. Sinä aikana sekä tuote että sen brändi kehittyivät huippuunsa, ja Rostiksesta tuli leipomon tähänastisen historian erityisin tuote. Tuotteen suosio oli odottamattoman suurta ja matka tähän pisteeseen on ollut valtavan antoisa. Myös Rostiksen tulevaisuus näyttää valoisalta ja jännittävältä!

Kilpailu ja sen voittaminen ovat antaneet paljon. Sen lisäksi, että saimme Rostiksen heittämällä keskusliikejakeluun ja suoraan kauppojen paistopistehyllyille, saimme uudenlaista PR-arvoa. Leipomo Rostenin tuotteet ovat olleet osa turkulaisten ruokapöytiä jo yli 80 vuoden ajan, detaljina kerron, että Turun Itäharjulla sijaitsevan leipomomme tuoksu on osa itäisen Turun maisemaa, mutta nyt Rosten sai maanlaajuista televisionäkyvyyttä.

Lisäksi on mainittava erittäin asiantunteva ja monipuolinen yhteistyö Foodwestin kanssa, sillä se oli kultaakin kalliimpaa. Esimerkiksi Rostiksen tuotekehitysprosessi sai täysin uutta puhtia, kun saimme käyttöömme heidän erikoisosaamisensa. Kuluttajatestin tulokset antoivat varmistuksen oikealla tiellä olemisesta Rostiksen maun ja ulkonäönkin suhteen.

Suomalainen Menestysresepti 2020 -kilpailun voitto antoi paljon, mutta se myös vaati hurjasti tekemistä. Sen, joka kilpailuun lähtee, on valmistauduttava melkoiseen elämysmatkaan. On oltava valmis järjestämään aikaa ja resursseja kisaan, heittäytymään mukaan jokaiseen tehtävään sekä pystyttävä kuuntelemaan ja kestämään tuomariston kritiikkiä. Kritiikki ei suinkaan ole huonoa palautetta, vaan rakentavaa kommentointia suoraan Suomen merkittävimmiltä asiantuntijoilta.

Voitosta kannattaa unelmoida, mutta samalla on varauduttava käytännön haasteisiin: riittävätkö resurssit voiton jälkeiseen kysyntään? Rostisten myyntimäärä yllätti meidät täysin, vaikka olimmekin valmistautuneet suureen suosioon ja menekkiarvio, 3–4 miljoonaa kappaletta vuodessa, tehtiin yhdessä S-ryhmän kanssa. Parissa viikossa selvisi, että menemme kohti yli 10 miljoonan kappaleen vuosimyyntiä. Ennusteidemme olisi siis pitänyt olla 4-kertaiset! Se oli siis positiivinen yllätys, joka vaatii vieläkin järjestelyjä ja investointeja tuotannon toimivuuteen.

Rostiksen valtavan kysynnän ansiosta olemme palkanneet lisää työntekijöitä, vaikka koronavuosi on ollut haasteellinen useille toimialoille. Myös meidän leipomomme alkuvuosi näytti heikolta, sillä koronan myötä seurasi historiamme kolme huonointa kuukautta. Silloin emme arvanneet, että sama vuosi toisi tullessaan myös kaikkien aikojen parhaat kuukautemme.

Rostiksen kilpailuvoitto ja menestys tulivat parhaaseen mahdolliseen saumaan. Leipomo Rosten ei ole joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan henkilökuntaa, vaan päinvastoin palkkaamaan lisää. Tähän mennessä olemme palkanneet kymmeniä uusia työntekijöitä, moninkertaistaneet Rostisten tuotannon ja ensi vuonna otamme käyttöön uudet Rostiksen tuotantolinjat. Haluamme jatkossakin pitää Rostikset Turussa leivottuina tuotteina.

Yhteenvetona voinkin luvata, että kilpailuun osallistuminen todella kannattaa. Me löysimme suomalaisen menestysreseptin ja sen olennaisen ainesosan eli yhdessä tekemisen voiman; hitsaannuimme entistä vahvemmin yhteen työyhteisömme ja kumppaniemme kanssa. Ja haasteiden keskellä saimme kaikki osaksi yhteistä menestystä.

Suomalainen Menestysresepti on kilpailu, jossa etsitään uusia ruokainnovaatioita S-ryhmän kauppojen hyllyille. Kilpailuun voivat hakea kotimaiset ruokayritykset, joiden liikevaihto on alle 30 miljoonaa euroa. Kisan aikana jatkoon valitut yritykset saavat neuvoja tuotekehitykseen niin S-ryhmän asiantuntijoilta kuin muiltakin suomalaisen elintarvikealan huippuosaajilta. Haku ohjelman kolmannelle tuotantokaudelle on käynnissä 13.1. saakka osoitteessa https://www.mtv.fi/osallistu.

Markkinointijohtaja

Veera Meltovaara

Markkinointijohtaja

Leipomo Rosten

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.