Retki kauppaan tehtävä

Tutkimus: Retki kauppaan -ruokakasvatuskonsepti vahvistaa lasten sitoutumista ruokaan

Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvistaa koululaisten kiinnostusta ja sitoutumista ruokaan, osoittaa tuore Helsingin yliopiston tutkimus. Vain harvan ruokakasvatuskonseptin toimivuutta on tutkittu tieteellisesti, mikä tekee tuloksesta merkittävän. Ruokakasvatusmalli on syntynyt S-ryhmän ja Ruokatiedon yhteistyönä.

16.4.2021

Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin vaikuttavuutta tutkittiin EU-rahoitteisen WeValueFood –hankkeen osana syksyllä 2020. Tutkimuksen mukaan ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvistaa oppilaiden sitoutumista ruokaan.

Kaupparetken toimivuutta testattiin poikkeusoloissa

Retki kauppaan on alakouluille suunnattu ruokakasvatuskonsepti, johon kuuluu valmis opetusmateriaali sekä pienryhmissä toteutettava “ulos luokasta oppimaan” -periaatteen mukainen kaupparetki. Retki kauppaan vie oppilaat opettajan johdolla lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta. Opetuskokonaisuus on liitettävissä joustavasti osaksi eri oppiaineita. 

Retki kauppaan -konseptia testattiin WeValueFood-hankkeen myötä puolalaisissa ja suomalaisissa kouluissa. Ruokakasvatuskonseptiin kuuluvat kaupparetket siirrettiin poikkeusolojen vuoksi verkkoon: ruokakauppojen valikoimaan tutustuttiin ruuan verkkokaupassa ja kaupan henkilökuntaa haastateltiin etäyhteyksin. Oppilaat valmistelivat haastattelukysymykset etukäteen ja haastattelivat ruokakaupan marketpäällikköä sovittuna ajankohtana. 

- Opettajat pitivät menetelmää opetussuunnitelmaan hyvin istuvana. Myös oppilaat olivat innostuneita Retki kauppaan –ruokakasvatuskonseptin etätoteutuksesta ja marketpäälliköille tuli paljon kysymyksiä, toteaa yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta. 

Retki kauppaan vahvisti lasten sitoutumista ruokaan

Retki kauppaan -ruokakasvatuskonseptin mukainen opetus vahvisti tutkimuksessa lasten sitoutumista ruokaan (food engagement). Oppilaiden sitoutumista ruokaan tarkasteltiin tutkimuksen alussa ja lopussa, ja näiden välillä tapahtunutta muutosta analysoitiin. 

-  Kestävän ruokajärjestelmän rakentaminen lähtee yksilöiden kiinnostuksesta ja sitoutumisesta. Tutkimus osoitti, että Retki kauppaan -konseptin avulla voidaan monipuolisesti vahvistaa tulevan sukupolven ruokakiinnostusta ja sitoutumista, toteaa Erkkola.

Ruokaan sitoutuminen jaettiin kuuteen eri osa-alueeseen, joista neljässä tapahtui tilastollisesti merkitseviä muutoksia. Konseptin mukainen opetus oli yhteydessä lasten korkeampaan ruokaan sitoutumiseen erityisesti ruoantuotannon, ruoan valinnan ja ostosten tekemisen, ruokajätteen ja ruokakiinnostuksen aihepiirien osalta. 

Kaupparetkiä voidaan toteuttaa nyt myös etänä. Tutkimushankekin osoitti, että etäyhteyksin toteutettava kaupparetki vahvistaa oppilaiden ruokaosaamista.  

Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli laajeni myös yläkouluille Ruokavisan kautta. Painopiste on tänä vuonna ollut ruoan verkkokaupassa, jotta retken kauppaan voi tehdä myös etänä. Lisätietoja: Noora Laukkanen, ruokakasvatuksen asiantuntija, Ruokatieto Yhdistys ry  noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi    Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan  


Kuvat: Pentti Vänskä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.