Hämmentääkö koronaviruksen uhka? Yleisimmät kysymykset kaupassakäynnistä - S-ryhmä
Ruokatilauksen voi hakea noutopisteestä

Hämmentääkö koronaviruksen uhka? Yleisimmät kysymykset kaupassakäynnistä

Miten kaupoissa huolehditaan hygieniasta koronavirusaikana? Riittääkö hyllyissä tavara? Mitä riskiryhmäläisten olisi hyvä huomioida kaupankäynnin suhteen? Olemme koonneet tähän artikkeliin yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten olemme varautuneet omalta osaltamme COVID-19-koronaviruksen leviämiseen.

19.3.2020

1. Riittääkö myymälöissä tavara?

Myymälöihimme tulee joka päivä lisää tavaraa, eikä syytä huoleen ole. Yksittäiset tuotealueet voivat olla kasvaneen kysynnän takia hetkellisesti loppu, mutta logistiikka toimii eikä tavaravirta ole katkeamassa.

2. Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään?

Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kuin yskit tai aivastat. Pidä myös vähintään metrin väli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin.

3. Koska riskiryhmäläisen kannattaa käydä kaupassa?

Fiksuin ratkaisu riskiryhmäläisille on ehdottomasti ruoan verkkokauppa, koska siinä ei synny kontaktia toisten ihmisten kanssa ja tartuntariski minimoidaan. Juuri nyt verkkokaupassa on ruuhkaa, joten tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta – pidetään huolta toisistamme, ja autetaan niitä, jotka avun tarpeessa ovat.

Jos kauppareissulle kuitenkin on pakko lähteä itse, paras aika on aamun ensimmäinen aukiolotunti, sillä silloin ilmassa on vähiten taudinaiheuttajia ja tavarat hyllyssä ovat uusia. Ympärivuorokautisesti auki olevissa myymälöissä aamuyön tunnit puolenyön ja aamukahdeksan välillä ovat rauhallisia.

4. Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä. Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

5. Miten huolehditte siitä, että myymälät pysyvät siisteinä?

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti. Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

6. Kumpi on epidemia-aikana parempi: ostoskori vai -kärry?

Suosittelemme vahvasti ostoskärryn valintaa. Kärryjen puhtaanapito on helpompaa ja kärryä käyttämällä syntyy myös automaattisesti sopiva turvaväli muihin asiakkaisiin.

7. Olen sairas. Voinko tulla kauppaan? Voinko käyttää verkkokauppaa?

Kauppaan ei kannata tulla nyt pikkunuhassakaan. Ruoan verkkokauppamme Foodie.fi palvelee myös kotikaranteenissa olevia ja kotona sairastavia. Muistathan, että terveysviranomaisen määräämässä kotikaranteenissa kaupassa ei voi itse käydä. Mikäli et asu verkkokaupan toimitusalueella, suosittelemme turvautumista naapuriapuun.

8.  Verkkokaupassa on nyt ruuhkaa. Onko tilanteeseen tulossa helpotusta?

Pyrimme kaikin mahdollisin keinoin nostamaan toimitusten kapasiteettia. Oman tilauksia toimittavan myymälän tilannetta kannattaa seurata aktiivisesti, sillä uusia paikkoja toimituskalenteriin avautuu sitä mukaa, kun kapasiteetti kasvaa.


Kuvat: SOK

Luitko jo nämä?

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.