Ruokatilauksen voi hakea noutopisteestä

Hämmentääkö koronaviruksen uhka? Yleisimmät kysymykset kaupassakäynnistä

Miten kaupoissa huolehditaan hygieniasta koronavirusaikana? Riittääkö hyllyissä tavara? Mitä riskiryhmäläisten olisi hyvä huomioida kaupankäynnin suhteen? Olemme koonneet tähän artikkeliin yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten olemme varautuneet omalta osaltamme COVID-19-koronaviruksen leviämiseen.

19.3.2020

Miten koronavirus on vaikuttanut S-ryhmän palveluihin?

Päivittäistavarakauppa ja ruoan verkkokauppa kävivät korona-aikana vilkkaana, mutta hotelleissa ja ABC-liikennemyymälöissä asiakasmäärät tippuivat. Ravintoloiden aukioloa rajoitettiin keväällä Suomen hallituksen päätöksellä. Sopeuttamistoimina koronaepidemian aiheuttamaan tilanteeseen osassa S-ryhmän toimipaikoista tehtiin supistuksia mm. niiden aukioloaikoihin ja palvelutarjontaan. Tällä hetkellä suuri osa toimipaikoista palvelee normaalisti. Ravintoloissa ja hotelleissa on kuitenkin edelleen poikkeusjärjestelyjä voimassa.

Olemme koonneet verkkosivuillemme listan koronaviruksen aiheuttamista muutoksista toimipaikkoihimme.

Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään?

Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissämme on saatavilla myös käsidesiä.

Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kun yskit tai aivastat.

Kauppaan ei kannata tulla nyt vähänkään kipeänä, vaan käyttää joko ruoan verkkokauppaa tai turvautua naapurien, ystävien tai sukulaisten apuun.

Pidä myös vähintään metrin väli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin koko kauppareissun ajan, myös ostoksia pakatessasi.

Miten estätte ruuhkia kaupoissa?

Kaupassa tarvitaan nyt kaikilta hyvää yhteispeliä. Metrin turvaväli pitää muistaa kauppa-asioinnin kaikissa vaiheissa. Omaa vuoroa tulisi malttaa odottaa niin hedelmävaa’alla, kassalle jonottaessa kuin ostoksia pakatessasi. S-ruokakauppoihin on asennettu lattiatarroja, jotka muistuttavat oikean etäisyyden säilyttämisestä. Mikäli mitenkään mahdollista, kauppaan ei kannata nyt lähteä koko perheen voimin eikä ottaa perheen pienimpiä apulaisiksi.

Muistutamme myymälän pelisäännöistä, infonäytöin ja julistein, ja tarvittaessa henkilökuntamme voi puuttua asiaan, jos kaupassa syntyy ruuhkatilanteita. Olemme viestineet pelisäännöistä myös verkkosivuillamme S-ryhmä.fi:ssä, sosiaalisen median kanavissamme sekä suuret yleisöt tavoittavilla asiakassuorasähköposteilla.

Koska riskiryhmäläisen kannattaa käydä kaupassa?

Fiksuin ratkaisu riskiryhmäläisille on ehdottomasti ruoan verkkokauppa, koska siinä ei synny kontaktia toisten ihmisten kanssa ja tartuntariski minimoidaan. Juuri nyt verkkokaupassa on ruuhkaa, joten tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta – pidetään huolta toisistamme, ja autetaan niitä, jotka avun tarpeessa ovat.

Jos kauppareissulle kuitenkin on pakko lähteä itse, paras aika on aamun ensimmäinen aukiolotunti, sillä silloin ilmassa on vähiten taudinaiheuttajia ja tavarat hyllyssä ovat uusia. Ympärivuorokautisesti auki olevissa myymälöissä tunnit iltayhdeksän ja aamukahdeksan välillä ovat rauhallisia.

Milloin kaupassa on hiljaisinta?

Hiljaisinta myymälöissä on iltayhdeksän ja aamukahdeksan välillä. Vilkkainta taas iltapäivällä neljän jälkeen. Osa asiakkaista näyttää siirtäneen asiointia viikonlopulta keskelle viikkoa. Viikonlopun päivät ovat siis olleet aiempaa rauhallisempia asiakasmäärän suhteen.

Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Hedelmiä ja vihanneksia voi myymälässä arvioida omin silmin ja koskettaa vain niihin tuotteisiin, joita aikoo ostaa. Myös henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä.

Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

Miten huolehditte siitä, että pöpöt eivät tartu kaupassa?

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti.

Myymälöihin on tehty myös muutoksia. Esimerkiksi kassoille on asennettu pleksejä suojaamaan henkilökuntaa. Töihin meille ei saa tulla vähänkään kipeänä.

Kuittipäätteet on kassoilla käännetty niin, että asiakas ottaa kuittitulosteen itse. Kuitit voi saada myös sähköisesti. Sähköisen kassakuitin voi aktivoida S-mobiilissa ja päivittämällä S-Etukorttinsa myymälän S-Etukorttipäätteellä. Nyt suositellaan myös kortilla maksamista. Maksukortin lähimaksulla voi maksaa korkeintaan 50 euron ostokset. Kaikissa S-ryhmän ruokakaupoissa voi maksaa myös esimerkiksi MobilePay-sovelluksella vain omaa älypuhelinta käyttämällä.

Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissä on myös käsidesiä tarjolla.

Kumpi on epidemia-aikana parempi: ostoskori vai -kärry?

Suosittelemme vahvasti ostoskärryn valintaa. Kärryjen puhtaanapito on helpompaa ja kärryä käyttämällä syntyy myös automaattisesti sopiva turvaväli muihin asiakkaisiin.

Olen sairas. Voinko tulla kauppaan? Voinko käyttää verkkokauppaa?

Kauppaan ei kannata tulla nyt pikkunuhassakaan. Ruoan verkkokauppamme Foodie.fi palvelee myös kotikaranteenissa olevia ja kotona sairastavia. Muistathan, että terveysviranomaisen määräämässä kotikaranteenissa kaupassa ei voi itse käydä. Mikäli et asu verkkokaupan toimitusalueella, suosittelemme turvautumista naapuriapuun.

Miten toimitte, jos joku työntekijänne sairastuu koronavirukseen?

Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme, että vähänkään kipeänä ei saa nyt tulla töihin. Kaikissa toimipaikoissamme kiinnitetään hygieniakäytäntöihin tehostetusti huomiota, ja esimerkiksi kaikkia kosketuspintoja puhdistetaan tiiviisti. Olemme ottaneet myymälöissämme käyttöön niin henkilökuntaamme kuin asiakkaitammekin suojaavia käytäntöjä kuten esimerkiksi kassojen suojapleksejä ja oikeasta jonotusetäisyydestä kertovia tarroja.

S-ryhmä on Suomen suurimpia työantajia, joten on täysin mahdollista, että myös meidän henkilökuntamme jäseniä tai heidän perheenjäseniään sairastuu. Mikäli työntekijämme sairastuu, toimimme terveysviranomaisten ohjeistusten mukaisesti. Tarvittaessa altistuneet henkilöt kartoitetaan ja asetetaan karanteeniin kunnan terveysviranomaisten ohjeiden mukaisesti. Otamme tarvittaessa oma-aloitteisesti altistuneet työntekijät pois työvuoroista odottamaan kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräystä. Meillä on olemassa ohjeistukset toimipaikoille sekä tartuntatapauksien selvittämisestä että toimintamallit esimerkiksi toimipaikkojen tehosiivoamiseen tarvittaessa. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuus on meille kaikissa oloissa tärkeintä, ja pidämme aina huolta, että meillä voi työskennellä ja asioida huoletta.

On hyvä muistaa, että koronavirus leviää pääasiassa lähikontaktissa ja pisaratartuntana. Lähikontaktilla tarkoitetaan yli 15 minuutin kasvokkain olemista alle kahden metrin etäisyydellä tartunnan saaneen kanssa. Tällaisia tilanteita ei myymälöissä tyypillisesti ole. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan muilla kontakteilla tartuntariski on vähäinen.

Miten viestitte mahdollisista koronavirustapauksista julkisuuteen?

Viestimisestä tartuntatapauksissa vastaa kunnan terveysviranomainen, joka on henkilökohtaisesti yhteydessä tartunnan saaneen ihmisen lähikontakteihin. S-ryhmänä emme voi viestiä tartunnoista julkisuuteen, sillä työntekijöiden terveystiedot ovat aina yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita.

Artikkelia päivitetty 17.6.2020

Luitko jo nämä?

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.