Työyhteisöstä voimaa myös etänä - S-ryhmä

Ässäduunissa

Työyhteisöstä voimaa myös etänä

Hanna Humaljoki, HR-asiantuntija

17.4.2020

Hanna Humaljoki_blogikirjoitus

Hanna Humaljoki

HR-asiantuntija SOK HR-ketjuohjaus -yksikössä.

Työskentelee muun muassa perehdytyksen, suorituksen johtamisen sekä sähköisen henkilötietojärjestelmän kehittämisen parissa.

SOK HR-ketjuohjauksessa työskentelee yhteensä 15 henkilöä. SOK HR-ketjuohjaus ohjaa henkilöstötyötä S-ryhmässä.

COVID-19-pandemia on aiheuttanut lyhyessä ajassa suuria mullistuksia meidän kaikkien arkeen. Myös S-ryhmässä se on tarkoittanut nopeita suunnanmuutoksia jokapäiväisessä työssä.  

Pikavauhtia on kehitetty uusia palveluita asiakkaillemme, ratkottu eteen tulevia ongelmia ja opeteltu elämään poikkeustilanteen keskellä. Olen äärimmäisen ylpeä kaikista upeista ammattilaisistamme, jotka työskentelevät joka päivä paremman arjen puolesta myös tässä tilanteessa. 

Me SOK:lla teemme töitä taustalla, ja suuri osa asiantuntijoistamme on työskennellyt kokonaan etänä jo viikkoja. Näin kannamme oman kortemme kekoon epidemian hillitsemisessä. Ongelmanratkaisun ja tiedon tarve on kuitenkin kiihtynyt samaan aikaan, kun olemme fyysisesti kauempana toisistamme. Olemmekin kaksinapaisen haasteen äärellä: yhtäältä harjoittelemme laajamittaista etätyöskentelyä, ja toisaalta olemme monimutkaisen kriisitilanteen keskellä. Tämä haastaa niin yksilön voimavaroja, työn tekemisen tapoja kuin esimiestyötäkin. 

Epävarmassa ja muuttuvassa ajassa keinot ja tarpeet ovat kuitenkin vanhoja tuttuja: Tiedonkulku, johtaminen, yhteisöllisyys. Tiedot, taidot, tunteet. Ihmiset, arvot, luottamus.  

Tässä omaan kokemukseeni pohjaavat vinkit yhteisöllisyyden vaalimiseen ja stressin lievittämiseen myös etänä, mullistuneessa arjessamme: 

1. Unohda nämä vinkit – sopikaa yhdessä pelisäännöistä 

Työyhteisön tarpeet tuntee parhaiten työyhteisö itse. Sopikaa siis yhdessä pelisäännöistä ja rooleista. Muilta voi bongata vinkkejä, mutta omaan porukkaan sovellettuna ne toimivat parhaiten.  

2. Kysy kuulumisia ja kuuntele 

Kun kuulumisia ei voikaan vaihtaa aamukahvin merkeissä toimistolla, spontaanin jutustelun eteen saattaa joutua näkemään erikseen vaivaa. Aloita maanantaiaamu vaikkapa chattaamalla kollegalle tai jakamalla kuva aamulenkiltä. Muista myös perinteinen puhelu! Välillä voi pirauttaakin. 

Älä kuitenkaan painosta jakamiseen – mehän olemme kaikki erilaisia. Työyhteisön sosiaalisin kaveri voi tarvita enemmän kontakteja, kun taas introvertimpi on vain tyytyväinen tilanteeseen. Anna tilaa kaikenlaisille tunteille. 

3. Järjestä epävirallisia kokoontumisia 

Palaveriputkiin ei aina kaivata ylimääräisiä kokouksia, mutta silloin tällöin on hyvä järjestää myös epävirallisempia kokoontumisia esimerkiksi tiimin tai yksikön kesken. Pidä silloin agenda väljänä ja jätä tilaa dialogille. Voit esimerkiksi kerätä osallistujilta aiheita etukäteen sekä hyödyntää äänestyksiä ja muita nopeita virtuaalisen vuorovaikutuksen työkaluja. 

Jos olet esimies, muista, ettei sinulla tarvitse olla kaikkeen valmiita vastauksia. Kerro faktat, mutta myönnä myös, kun et tiedä. 

4. Hyödynnä sisäinen some 

S-ryhmän oma sisäinen some on osoittautunut kullanarvoiseksi etenkin näinä aikoina. Siellä keskustellaan ja tiedotetaan tärkeistä asioista, jaetaan vinkkejä ja ratkaisuja, kysytään, vastataan ja jeesataan. Usein keskusteluista poikii oivalluksia, uusia näkökulmia ja edistysaskelia. 

Rakenna aitoa yhteisöllisyyttä esimerkillä ja kannustamalla. Liian tiukoilla säännöillä saa aikaan vain hiljaisuutta. 

Lisää S-ryhmän sisäisestä somesta voit lukea täältä

5. Kannusta kameroihin 

Usein on armollista, ettei kameroita ole pakollista pitää päällä etäkokouksissa, mutta tuttujen kasvojen näkeminen voi myös auttaa arkisessa aherruksessa. Vaikka tukka olisi sekaisin ja tausta sotkuinen, napsauta oma kamerasi päälle ja katso, mitä tapahtuu! Vihje: maailma ei ainakaan kaadu. 

6. Kehota liikkumaan ja rentoutumaan 

Myös työpäivän aikana kannattaa liikkua, sillä se virkistää niin kehoa kuin mieltäkin. Näytä itse esimerkkiä ja kannusta muitakin. Voit esimerkiksi pitää kävelypalavereja tai luoda taukojumppahaasteita. 

Etätyössä työ ja arki saattavat kuitenkin sotkeentua helpommin toisiinsa. Eiväthän työkaverit uuvuta itseään? Voitte vaikkapa sopia yhteisesti, ettei viestejä lähetellä tiettyinä vuorokaudenaikoina. 

7. Muista kiitos ❤️ 

Kiittäminen ja positiivinen palaute viestii arvostusta. Kun emme näe toisiamme yhtä usein kuin ennen, on entistä tärkeämpää muistuttaa, että toinen on edelleen hyvä työkaveri, jonka työpanos on tärkeä. Muista siis kiitos ja hyödynnä tarvittaessa myös emojeita.  

Mitkä omat oppisi viet käytäntöön myös tulevaisuudessa, kun emme enää ole pakotettuja pelkkään etätyöskentelyyn? 


Kuvat: Hanna Humaljoki

Hanna Humaljoki, HR-asiantuntija

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.