Pääjohtaja Taavi Heikkilä: Maailma muuttui – ilmastoteot ovat bisneksen elinehto - S-ryhmä

Mielipiteet

Pääjohtaja Taavi Heikkilä: Maailma muuttui – ilmastoteot ovat bisneksen elinehto

Taavi Heikkilä

11.2.2020

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä

Katsoin perjantai-iltana Ylen TV1:ltä, kun toimittaja Marja Sannikka tivasi ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkoselta (vihr), miksi Suomen ilmastoteot ovat yhtä tyhjän kanssa? Suomen valtio on ilmasto-ohjelmassaan sitoutunut tavoitteeseen, jossa Suomi olisi hiilineutraali vuonna 2035.

Olemme S-ryhmässä tiedustelleet asiakkailta, keneltä he odottavat ilmastotoimia. Vain 11 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että Suomen valtio on tässä keskeisin toimija. Sen sijaan 23 prosenttia katsoi, että merkittävin rooli on yrityksillä.

S-ryhmän missio on selvä: teemme yhdessä paremman paikan elää. Tätä ohjenuoraa seuraamme kaikissa liiketoiminnoissamme ja toimintamme täytyy olla kaikilta osin vastuullista. Tuoreeseen strategiaamme kirjasimme tavoitteemme olla vastuullisuudessa edelläkävijä kaikilla toimialoillamme.

Ilmastoasioissa nostamme siis rimaa ja asetamme kunnianhimon tason korkeammalle: mittari hiilinegatiiviseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Tiukka tavoite kertoo siitä, että ilmastonmuutoksen torjunta on nyt kaiken toiminnan ytimessä. Vuonna 2025 kurssi kääntyy siihen, että aloitetaan jälkien siivous. 

Kun tarpeeksi moni sitoutuu tavoitteeseen, muutokset ovat mahdollisia. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Montrealin sopimus vuonna 1987, jolloin otsonikerrosta tuhoavien aineiden käyttö päätettiin lopettaa. Sopimuksen ovat allekirjoittaneet kaikki maailman maat. Otsonikato on nyt pysäytetty ja otsonikerros on alkanut elpyä.

Kun valtiot eivät pääse yksimielisyyteen ilmastonmuutoksen torjumisesta ja tavoitteet jäävät haljuiksi, jonkun on toimittava. Yritykset ovat onneksi löytämässä hiilidioksiditaistossa yhteisen sävelen. S-ryhmä ei ole yksin tavoitteidensa kanssa.

Ohjelmistojätti Microsoft julkisti tammikuussa ohjelmansa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi: vuonna 2030 Microsoft ja sen toimitusketju on päästöiltään hiilinegatiivinen, jonka jälkeen yhtiö aloittaa hiilidioksidin poiston ilmakehästä. Vuoteen 2050 mennessä Microsoft on kuitannut hiilivelkansa koko olemassaolonsa ajalta.

Päästötalkoissa mennään siis siihen alkupisteeseen saakka, kun Bill Gates ja Paul Allen vuonna 1975 perustivat Microsoftin Albuquerquen Sundowner-motellissa. Tuskin pitkätukkaiset koodaripojat tuolloin uhrasivat ajatuksiaan ympäristöasioille, mutta 45 vuodessa maailma on muuttunut eikä Microsoft yrityksenä aio pakoilla vastuutaan ilmastonmuutoksesta.

Tammikuussa myös maailman suurin varainhoitaja Blackrock ilmoitti, että tulevissa sijoituspäätöksissä sitoudutaan ilmastonmuutoksen ehkäisyyn. Finanssimaailma on herännyt siihen, että ilmastotietoisuus kertoo yrityksen pitkän aikavälin visiosta. 

Entä miten ilmastotoimet tukevat S-ryhmän liiketoimintaa? 

Toiminta uusien ilmastotavoitteiden mukaisesti on monin tavoin järkevää. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen lisäksi investoinnit energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan sähköön ovat aikaa myöten myös taloudellisesti kannattavia. Hyviä malleja löytyy paljon ja näistä otetaan oppia. Esimerkiksi Osuuskauppa Arinan S-market Tuirassa saavutetaan vuositasolla 180 000 euron säästöt nipistämällä sähkönkulutus mahdollisimman pieneksi. 

Tuira toimi pilottikohteena VTT:n johtamassa projektissa, jossa kulutus saatiin putoamaan vuodessa 240 kilowattituntia neliöltä. Tulos on mykistävä, sillä keskiverto market kuluttaa vuodessa noin 600 kilowattituntia per neliö.

Suuri merkitys on esimerkiksi kylmälaitoksilla ja niiden kylmäaineilla. Jokainen remontti on askel kohti päästöttömämpää huomista.

Vuoteen 2030 mennessä kaiken S-ryhmässä käytettävän sähkön tulisi olla uusiutuvaa energiaa. S-ryhmä on kasvattanut aurinkopaneeleiden määrää alle kahdessa vuodessa noin 37 000:sta yli 50 000:een. Tämä trendi jatkuu: vuoden lopussa paneeleita on suunnitelmien mukaan noin 70 000.

Eivätkä teot rajoitu vain siihen, mitä toimenpiteitä kohdistamme omiin toimipaikkoihimme. Olemme haastaneet yhteistyökumppanimme mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa tavoitteena on yhteistyössä vähentää miljoona tonnia päästöjä vuosien 2015 ja 2030 välillä. Asiakasomistajat taas voivat seurata oman hiilijalanjälkensä kehitystä S-mobiilista löytyvästä Omat ostot -palvelusta.

S-ryhmän suunta on vakaa. #parempipaikkaelää


Kuvat: Jussi Ratilainen

Taavi Heikkilä

SOK:n pääjohtaja

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.