Näkökulma
Hinnankorotukset eivät muuttaneet ruokakorien sisältöä merkittävästi – vielä
6.6.2022
Sampo Päällysaho
Monessa perheessä alkaa tänään uudenlainen arki, kun lapset eivät enää syö päivisin koulussa. Se tietää isompia ruokaostoksia, ja myös suurempia ruokalaskuja.
Media on meillä ja muualla maalannut viimeiset viikot jopa hieman dramatisoivaa kuvaa siitä, miten ruoan hinnan nousu mahdollisesti muuttaa ihmisten ostokäyttäytymistä. Meillä S-ryhmässä tutkittiin kuun vaihteessa sitä, miten loppukeväänä ja ovat vaikuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen isossa kuvassa.
Tulos on, että varsin maltillisesti. Eniten nousua on tuoreen kalan, kananmunien ja kahvin hinnassa. Kahvin osalta kehitys on jatkunut jo pidempään ja sen hinta on tasaantunut. Kalan osalta kovempi hinta on vaikuttanut selkeästi myös kulutukseen, joka on pudonnut noin kolmanneksella. Muissa tuoteryhmissä muutokset ovat pienempiä, eikä mitään suurempia kulutusmuutoksia tai tilastollisesti merkitseviä siirtymiä ole tapahtunut.
Suhteessa edullisempien, kaupan omien merkkien myynti kasvoi meillä S-ryhmässä toukokuussa 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tätä kasvua voi selittää myös moni muut asiat, kuten esimerkiksi grillauskauden aloituksen siirtyminen kolean sään takia.
Keskiarvot eivät toki kerro kaikkea todellisuudesta, joka polarisoituu yhä vahvemmin. On varmaa, että hyvin monessa perheessä jo nykyiset hinnankorotukset on karvaasti noteerattu. Moni voi miettiä tulevaa kesää ja sen ruokabudjettia kauhulla. Lanseerasimme vuosi sitten , jossa voi helposti todentaa sen, että jos haluaa säästää, on myös ostopaikalla väliä. Ennakoin palvelun käytön kasvavan vauhdilla lähitulevaisuudessa.
Janan toisessa päässä meillä ovat ensimmäisestä koronarajoituksettomasta kesästä ja sen juhlista nautiskelevat, jotka ostavat paitsi ruokaa ja juomaa, myös nauttivat ravintoloista, hotellilomista ja ulkomaan matkoista.
Tasapainottelua tarvitaan
On selvää, että tuleva inflaatiokehitys vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään. Vaikutukset ovat vähittäisiä, ja muutokset kulutustottumuksissa ja valinnoissa tapahtuvat hiipien. Toimintaympäristö ruokamarkkinoilla on äärimmäisen vaikeasti ennakoitava, iso kysymysmerkki ja suuri toivo lepää tämän vuotisen sadon onnistumisen ympärillä. Tästä syystä mekin toimimme nyt tavalla, joka ottaa huomioon poikkeuksellisen tilanteen. Olemme sopineet, että suurelta osin alkusyksyn valikoimajaksojen hinnat kiinnitetään vasta juuri ennen tuotteiden myyntijakson alkamista. Näin poistamme tavarantoimittajiltamme riskiä, joka vaikeasti ennakoitavaan tilanteeseen liittyy.
Ruokakaupassa osuuskaupan roolina on toimia tässä ajassa joka suuntaan mahdollisimman viisaasti. Kun auton toisesta sivupeilistä näkyy viikon ruokabudjetin euroja hyllynvälissä laskeva perheenisä tai -äiti, ja toisesta kohoavien rehukustannustensa kanssa painiskeleva maitotilallinen, pitää löytää tasapaino. Sellainen tapa toimia, jossa mahdollisimman moni pärjää läpi näiden haastavien aikojen.
Kesä on kotimaisen ruoan ja oman maan makujen kulta-aikaa. On viisasta valita kotimaista aina kun se on mahdollista, mutta nyt siihen on kaksinverroin syytä.
Nautitaan kesä-Suomesta, sen herkuista ja kesäisistä kohtaamisista.
Kuvat: SOK
Sampo Päällysaho
Päivittäistavarakaupan johtaja
S-ryhmä