"Ymmärrämme tuottajien huolen – emme vastakkainasettelua"

"Ymmärrämme tuottajien huolen – emme vastakkainasettelua"

15.11.2012

"Maataloustuottajat ovat sinänsä oikealla asialla tuodessaan omat huolensa kaiken kansan tiettäväksi. Ikävä puoli julkisessa keskustelussa on se, että syntipukin viitta heilautetaan kerta toisensa jälkeen kaupan harteille ilman mitään faktapohjaisia todisteita", S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kommentoi MTK:n eilen järjestämään ruoan myyntitempausta.

Kuluttajan yksittäisestä elintarvikkeesta maksama hinta ei nimittäin ole kahden kauppa, jakajia ja muuttujia on elintarvikeketjussa huomattavasti enemmän.

"Tuottajan teollisuudelta jalostamattomasta raaka-aineesta saamalla tuottajahinnalla ja kuluttajan kaupassa maksamalla hinnalla ei ole mitään vertailukelpoisuutta. Välissä tehdään työtä, kuljetetaan tavaraa ja maksetaan veroja monella tavalla ja monella portaalla", Ojapelto summaa.

Kun Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT tutki elintarvikeketjun rahavirtoja vuonna 2009, saatiin kaupan osuudeksi 11 prosenttia. Maatalouden osuus oli 13 prosenttia ja teollisuuden 11 prosenttia. Ernst & Youngin viime helmikuussa julkistettu selvitys puolestaan paljasti, että suurimman siivun elintarvikeketjun rahoista, noin 40 prosenttia, nielaisee verottaja.

Tilastokeskuksen toimialatilastoja ja yritysten tuloslaskelmia tarkastelemalla selviää, että kaupan katteet ovat muutaman viime vuoden aikana laskeneet suhteessa elintarviketeollisuuden katteisiin.

"Suomen ruokaketjun vahvuus on perinteisesti ollut tuottajien omistama teollisuus. Siksi onkin erikoista, että rahavirtakeskustelussa kauppa ja teollisuus niputetaan samojen prosenttilukujen sisään, vaikka kauppa on luopunut omasta teollisuudesta jo vuosikymmeniä sitten."

S-ryhmä toivoisi suomalaisen elintarvikeketjun osapuolilta, erityisesti edunvalvojilta, jatkossa rakentavaa ja eteenpäin vievää yhteistyötä.

"Meillä on aito halu parantaa yhteistyötämme suomalaisten tuottajien ja koko suomalaisen ruokaketjun kanssa.  Tunnustamme suoraan, että meiltä löytyy kehitettävää, eikä oma toimintamme ei ole aina ollut kovin joustavaa. Olemme juuri muuttaneet liiketoimintamalliamme, jonka kautta meillä on valmius yhä tiiviimpään paikalliseen kumppanuuteen. Parhaillaan valmistelemme S-ryhmän lähiruokastrategiaa, jolla lisätään voimakkaasti paikallisten ja maakunnallisten tuotteiden valikoimaa".

Musta pilvi taivaalla S-ryhmän lähiruokastrategian näkökulmasta on tällä hetkellä Työ- ja elinkeinoministeriön kaavailema Kilpailunlain muutos. Kilpailuvirasto totesi omassa lausunnossaan, että uudessa laissa oleva tasapuolisuusvelvoite voi vaikeuttaa kauppojen mahdollisuuksia tukea markkinoille tulevia tai pienempiä paikallisia tavarantoimittaja, koska parempien ostoehtojen antaminen niille saattaa sisältää riskin toiminnan lainvastaisuudesta.

"Toimimme EU:n sisämarkkinoilla. Jos lakimuutos toteutuu ja joudumme määräävään markkina-asemaan, se saattaa estää sen, että voisimme jatkossa asettaa suomalaisen tuotteen eri viivalle eurooppalaisen kilpailijansa kanssa. Tämä ei ole uhkaus, vaan keskeinen osa viranomaisten laatiman lain perusteluita."

Onkin erikoista, että myös maataloustuottajien edunvaloja on vahvasti puoltamassa lakimuutosta.

"Olemme aidosti huolestuneita suomalaisen ruokaketjun ja sen kaikkien osapuolten puolesta."

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.