Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.

27.3.2025

Tutustu vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen: S-ryhmän vuosi ja vastuullisuus 2024

”Viime vuonna asiakasomistajuuden vetovoima jatkui vahvana, ja maksoimme Bonusta enemmän kuin koskaan aiemmin. Samalla investoimme Suomeen ennätykselliset lähes miljardi euroa. Osuuskaupat tuovat suoraan ja välillisesti valtavasti työtä ja elinvoimaa koko maahan, myös haastavina aikoina”, sanoo pääjohtaja Hannu Krook.

”Oman toiminnan hiilinegatiivisuustavoitteemme toteutuu 2025 ja vuodelle 2030 asetetun päästövähennystavoitteen -90 % saavutimme viisi vuotta etuajassa. Yhteistyö arvoketjun kanssa korostuu vastuullisuustyössämme”, sanoo Krook.

Kaupparyhmässä jatkettiin kunnianhimoista vastuullisuustyötä samalla, kun valmistauduttiin kestävyyssääntelyn vaatimiin laajeneviin velvoitteisiin.

”Jo aiemmin tehty valintamme olla vastuullisuuden edelläkävijä liiketoiminta-alueillamme sai entisestään vahvistusta ryhmän strategian uudistuksen yhteydessä. Jatkamme tinkimättömästi vastuullisuustekojamme yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa. Kiristyvä kestävyyssääntely edellyttää parempaa dataa, fokusta ja resursseja myös lähivuosina koko ketjussa”, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

Tutustu tuoreeseen vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen: S-ryhmä - S-ryhmä

Muun muassa näistä vuoden 2024 onnistumisista olemme ylpeitä:

Hyvinvointia osuustoiminnalla

  • Ennätykselliset 535 miljoona euroa bonuksia ja muita rahallisia etuja asiakasomistajille

  • Yli 120 000 henkilöä liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi

  • Lähes miljardi euroa investointeihin kotimaahan ja palveluiden kehittämiseen

  • S-ryhmän verojalanjälki oli lähes 1,9 miljardia. Tuimme lasten ja nuorten harrastustoimintaa, urheilua, kulttuuria ja yhteiskunnallista hyvinvointia 6,9 miljoonalla eurolla.

Ässäduunissa viihdytään - työtyytyväisyys korkealla

  • Jopa 18 000 nuorta sai tärkeitä ensimmäisiä kokemuksia työelämästä ässäduunissa.

  • S-ryhmä oli jälleen Suomen houkuttelevimpien työnantajien huipulla Universumin tutkimuksessa eri ammattilaisryhmissä sekä pärjäsi upeasti Suomen innostavimpien työpaikkojen -vertailussa. Viime vuonna tehtyjen työyhteisötutkimusten kokonaisindeksi oli jälleen yli Suomen yleisnormin.

  • S-ryhmässä otettiin laajemmin käyttöön yhteisöllisen työvuorosuunnittelun malli, jossa työntekijät pääsevät entistä vahvemmin osallistumaan ja vaikuttamaan työvuorolistojen suunnitteluun.

Kohti kestävää kuluttamista yhdessä asiakkaiden kanssa

  • Esimerkiksi satokausiajattelulla eli sesongissa olevien kasvisten ja hedelmien korostamisella ja

    Alle euron hevit -myyntikonseptilla on onnistuttu lisäämään kasvisten kulutuksen määrää. Alkuvuoden Vegaanihaaste ja kampanjat kasvattivat kasvipohjaisten tuotteiden kysyntää. Suomalaiset ottavat askelia kohti monipuolisempaa ja kasvivoittoisempaa ruokakassia, mutta kasvipohjaiset valinnat valtavirtaistuvat asteittain. S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia myymästämme ruoasta on kasvipohjaista. Vuonna 2024 osuus myynnistä oli 60 prosenttia.

  • ABC-latauksella on Suomen suurin teholatausverkosto, ja vuonna 2024 se jatkoi asiakastyytyväisyydessä kotimaisten latauspalveluiden ykkösenä. ABC-latausasemia oli jo 358 toimipaikassamme vuoden 2024 lopussa

Ilmasto- ja luontotyössä yhteistyö ketjussa korostuu

  • Omalle toiminnalle asetettu -90 prosentin päästövähennystavoite saavutettiin viisi vuotta etuajassa

  • Työ luontojalanjäljen mittaamisen ja haittojen pienentämiseksi jatkui yhdessä Jyväskylän yliopiston ja Sitran kanssa. Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa osallistui YK:n luontokokoukseen talouselämän edustajana.

  • Edistimme arvoketjussa tehtävien yhteistyöhankkeiden kautta luonnon monimuotoisuuden lisäämistä banaaniviljelmillä Costa Ricassa sekä kestävää vedenkäyttöä vesikriittisellä alueella Espanjassa.

  • Fiksumpaa pakkaamista edistetään jatkuvasti. Esimerkiksi viime vuonna Coop-pastakastikesarjan lasipakkausten vaihto nestekartonkiin vähensi yhteensä 47 000 kg lasia ja 2 000 kg alumiinia vuositasolla. Kierrätysmuovia hyödynnetään yli 200 oma merkki -tuotteen pakkauksessa.

  • Hyvä kehitys jatkui hävikkitalkoissa. Myymälöiden hävikki on laskenut 31 prosenttia vuoteen 2014 verrattuna. Tavoitteena on mennä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä.


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.