prisma pukeutuminen

Vappu on hattukaupan kulta-aikaa – Prisman myyntidata paljastaa miten vaatemyynti kasvaa äkillisesti vappuviikolla

Vappu on vaatemyyntilastojen perusteella etenkin päähinemyynnin kulta-aikaa. Prisman vappuviikkojen myyntidata osoittaa myös, että suomalainen vaikuttaa jättävän vapun juhlapukeutumisen suunnittelun viime tinkaan, sillä vappuviikolla nähdään vuosittain useiden kymmenien prosenttien myyntipiikkejä. Jos lämpö suosii juhlakansaa, yksi kategoria suorastaan lentää hyllyiltä.

27.4.2022

Jos olet joskus viikko ennen vappua miettinyt, ettei ole mitään päällepantavaa ja suunnannut sen jälkeen vaateostoksille, Prisman pukeutumisen myyntidata osoittaa, ettet ole tilanteen kanssa yksin. Prisman muotikaupassa nähdään vuosittain selkeitä myyntipiikkejä tietyissä kategorioissa juuri vapun alla.

Esimerkiksi vuoden 2021 vappuviikkona erilaisten jakkujen myynti kasvoi 50 prosenttia ajankohdan keskimääräiseen viikkomyyntiin verrattuna, toppien ja paitojen 40 prosenttia sekä mekkojen, kauluspaitojen ja puvuntakkien myynti lähes kolmanneksella.

Myös perinteinen juhlakauden luottoindeksi, eli sukkahousujen myynti, kasvoi 26 prosenttia vappuviikolla.

”Vappua edeltävän viikon voisi näin karrikoidusti sanottuna olevan se viikko, kun aletaan herätä tulevaan kesään ja samalla luomaan omaa tyyliä sinne sekä tulevaan juhlakauteen”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.

Päähinekauppa kiihtyy – sää määrittää myyntipiikkejä

Vappu vaikuttaa olevan omassa luokassaan kuitenkin yhdessä kategoriassa: päähineissä. Kategorian myynti kasvoi kokonaisuudessaan vuonna 2021 vappuviikolla peräti 81 prosenttia ajankohdan keskimääräiseen viikkomyyntiin verrattuna.

”Yksittäisenä tuotteena yo-lakit nousevat luonnollisesti suurimpana tuotteena ja niitä myytiin viime vappuna jopa viisi kertaa enemmän kuin edellisen vuoden vappuviikolla. Näin voimakasta päähinekaupan kasvua ei selitä kuitenkaan pelkästään yo-lakkien myynti. Voidaan hyvin sanoa, että erilaiset päähineet kuuluvat kiinteästi suomalaiseen vappujuhlintaan. Tässä toki Suomen säällä on osuutensa asiaan. Vappuna ollaan paljon ulkona ja jos sää on viileä, käy päähinekauppa vastaavasti entistä kuumempana, Keskinen toteaa.

Vapun säätilalla on selkeä vaikutus myös muuhun vaatekauppaan.

”Mikäli sää on lämmin, myydään esimerkiksi miesten ja naisten capreja ja shortseja moninkertaisia määriä. Myyntidata paljastaa jopa 7-kertaisia myyntejä, kun lämpötilat ovat olleet noin 15-20 astetta, eli vuodenaikaan nähden lämpimiä”; Keskinen paljastaa.

Keskinen on kuitenkin pistänyt merkille, että mekkomyynti vaikuttaa olevan melko immuuni säätilan vaihtelulle.

”Uskon mekkomyynnin kasvavan reippaasti säästä riippumatta. Suomalaiset naiset osaavat käyttää mekkoja varsin taitavasti yhdistelemällä niihin muita vaatteita ja asusteita tyylistä tinkimättä. Tilaisuudesta ja säästä riippuen mekon kanssa voi yhdistää nahka- tai neuletakin, jakun ja vaikka paksumman neulepuseron oikukkaassa vappusäässä”, Keskinen vinkkaa.


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.