Sokoksen myyntidatan mukaan huulipunien myynti on kasvanut noin 50 prosenttia alkuvuoden aikana. Kokonaisuudessaan värikosmetiikka on tällä hetkellä kauneuden kategorioista suhteellisesti parhaiten kasvanut ja sen kokonaismyynti on kehittynyt lukemiin, joita ei olla nähty kolmeen vuoteen.
Sokoksen ja Sokos Emotionin kauneuden valikoimapäällikkö Minna Baskin mukaan suomalaiset ovat kasvaneen kysynnän myötä selvästi innokkaampia kokeilemaan huuliinsa enemmän värejä aiemmin suosittujen nude-sävyjen lisäksi.
- Kokonaisuutena trendaavassa värikosmetiikassa huulipunat ovat olleet yksi tärkeimmistä kategoriavoittajista. Verrattuna esimerkiksi kynsilakkoihin, joiden myynnin kehitys aikaisempaan on ollut pienempää johtuen siitä, että korona-aikana kynsiä lakattiin ahkerasti. Todellinen myyntihitti on nyt pinkin sävyiset huulipunat. Kuluttajat ottavat tänä keväänä selvästi maskien takana menetettyjä meikkivuosia takaisin ja erityisesti huuliin sekä niiden hoitamiseen panostetaan entistä enemmän.
Kasvanut kysyntä ja ilmiö näkyy luonnollisesti myös huulimeikkien valikoimien laajentumisena. Vuoden trendiväriksi valittu “Viva Magenta” on tuonut osaltaan vaikutteita kasvoissa käytettäviin eri pinkin sävyihin. Uudenlaisen värimaailman lisäksi tämän kevään trendinä on huulten hyperkiilto.
- Tänä keväänä kiilto tekee huuliin näyttävän paluun. Huulet saavat näkyä ja kiiltää kauas vinyylin lailla. Lopputulokseen haetaan nyt hohtoa hoitavista lip-oil -huulikiilloista, Bask lisää.
Monikäyttöisten meikkipuikkojen suosio nousussa
Baskin mukaan värisävyjen laajentunut suosio kertoo suomalaisten aiempaa rohkeammista ja persoonallisemmista tyylivalinnoista. Huulimeikkien lisäksi poskipunat ovat tehneet kattavan paluun meikkipusseihin ja “baby pink” näkyy nyt trendaavana värinä kosmetiikkabrändien valikoimissa. Kuluttajat arvostavat myös entistä enemmän helppoutta ja monikäyttöisyyttä meikkihankinnoissaan.
- Uusien brändien ja valikoimien mukana tulee paljon poskipunista inspiroituneita niin sanottuja “meikkistickejä”, joita voidaan käyttää niin poskilla, huulissa kuin luomivärinäkin.
Tällainen on-the-go -tuote kulkee helposti mukana käsilaukussa.
Uusimpana tulokkaana meikkipuikkoja markkinoille tuo kauan odotettu Rihannan suunnittelema kosmetiikkabrändi Fenty Beauty, joka lanseerataan tänään 26.4. valituissa Sokos & Emotion -myymälöissä sekä verkkokaupassa.
Tyylin asiantuntijan kevään TOP 3 meikkivinkit:
1. Panosta kuulaaseen ihoon ja kiiltäviin huuliin
Mikään ei ole keväällä liian kirkasta. Nude on kevään trendi, johon kuulauden saa loihdittua parhaiten valmistelemalla ihoa sekä ennen että jälkeen meikkivoiteen levitystä hyödyntämällä pohjustustuotteita, aurinkopuuteria, poskipunaa, glow-tuotteita ja kiinnityssuihketta. Huuliin hohtoa saa tuotua helposti lip-oil huulikiillolla.
2. Silmämeikki saa näyttää suttuiselta
Utuinen smokey eyes -silmämeikki on helppo tapa saada katseet kääntymään kohti kasvoja. Vahva silmämeikki viimeistelee lookin ja on helposti muokattavissa erilaisiin tyyleihin sopivaksi. Smokey eyes sopii parhaiten yhteen luonnollisen meikkipohjan kanssa.
3. Kulmakarvoihin vaikutteita ysäriltä
Viime vuoden lopulla trendiksi nousseiden valkaistujen kulmien tilalle on tulossa tuulahdus 90-luvulta eli kulmakarvat ovat taas ohuita. Kulmakarvat ovat jokaisella hyvin erilaisia, joten trendiin kannattaa lähteä mukaan pienin askelin, jotta löytää omille kasvoilleen sopivan tyylin. Kaikista rohkeimmat meikkaajat koristelevat tänä keväänä kulmansa liimattavilla koristekivillä tai glitterillä.