Sokos miesten pukeutuminen

Sokos 70 vuotta – tyylin tavaratalo katsoo vahvasti tulevaisuuteen

S-ryhmän vanhin ketju viettää 70-vuotisjuhlavuottaan. Sokoksen matka alkoi olympiavuoden 1952 maaliskuussa, kun ketjun ensimmäinen tavaratalo avattiin Helsingin keskustaan.

18.3.2022

Ikoninen tavarataloketju on kokenut vuosikymmenten aikana niin ylä- kuin alamäkiä, ja tällä hetkellä ketju elpyy hyvää vauhtia koronakurimuksesta.

”70-vuotias Sokos voi hyvin ja sen tulevaisuus näyttää valoisalta. Sokos ei ole kadottanut kiinnostavuuttaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Uskomme, että merkityksemme kasvaa entisestään, koska olemme täysin kotimainen, suomalaisille tuttu ja läheinen ketju. Tavaratalomme ovat ihmisen kokoisia ja sijaitsevat keskeisillä paikoilla”, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan johtaja Mika Laakso kertoo.

Myynti myötätuulessa

Sokos on onnistunut kasvamaan muotikaupassa muuta markkinaa nopeammin haastavana korona-aikana.

”Kotimainen muotikauppa kasvoi hyvän syksyn ansiosta viime vuonna yhteensä kahdeksan prosenttia edellisvuodesta. Meillä muodin myynti kasvoi 12 prosenttia eli pystyimme neljä prosenttiyksikköä parempaan lopputulemaan markkinaan verrattuna. Saman neljä prosenttiyksikköä olimme edellä jo ennen koronaa”, Laakso kertoo.

Sokoksen verkkokaupassa yllettiin koronan vauhdittamana ajoittain jopa 10-kertaisiin kokonaismyynnin kasvulukuihin verrattuna aikaan ennen pandemiaa. Kivijalka-asioinnin palautuessa verkkokaupan myynti on tasoittunut, mutta on edelleen moninkertaista verrattuna vuoteen 2019.

Jättimäisten tavaratalojen aika on ohi

Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 20 eri puolilla Suomea. Kivijalkaverkostoa täydentää verkkokauppa, jota uudistetaan parhaillaan.

Enimmillään Sokoksia oli 1970-luvulla, jolloin niitä oli jopa 107 kappaletta.

”Sokokset ovat reagoineet yhteiskunnallisiin ilmiöihin, kuten taantumiin ja verkkokaupan nousuun. Myymäläneliöt ja tarjonta paisuivat aikoinaan liian suuriksi. 2010-luvulta eteenpäin myymälöiden koko maltillistui, ja samalla valikoima alkoi painottua nykyisiin kokonaisuuksiin eli muotiin, kauneuteen ja kodin estetiikkaan”, Laakso kertoo.

Tällä hetkellä Sokos satsaa erityisesti kivijalka- ja verkkokaupan saumattomaan yhteispeliin.

”Tulevaisuuden tavaratalossa korostuvat huippupalvelu ja monikanavaisuus. Asiakkaat tulevat tavarataloihin inspiroitumaan, ilahtumaan ja viettämään aikaa, ja verkkokaupassa on laajin mahdollinen Sokos-valikoima tarjolla kellon ympäri. Asiakkaan oman tyylin löytäminen on 70-vuotisjuhlavuottaan viettävän Sokoksen palvelun ytimessä”, Laakso summaa.

Juhlavuoden tuotteita ja kiertue

Sokoksen juhlavuoden tuotteet alleviivaavat Sokoksen valikoiman kulmakiviä eli vastuullisuutta ja kotimaisuutta. Valikoima täydentyy pitkin vuotta suosittujen kotimaisten merkkien, kuten Marimekon, Lumenen ja Luin Livingin erikoistuotteilla. Juhlan kunniaksi järjestetään myös Maailman pienin tavaratalo –kiertue, joka starttaa toukokuussa.

”Varustamme pakettiauton liikkuvaksi tavarataloksi ja vierailemme kesän aikana eri paikkakunnilla ja tapahtumissa pitkin Suomea”, Laakso paljastaa. Kiertue lanseerataan keväämmällä.


Kuvat: Eetu Ahanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.