SOK-yhtymä selvittää palvelutoiminnan tehostamista

SOK-yhtymä selvittää palvelutoiminnan tehostamista

SOK-yhtymässä on aloitettu palvelutoimintojen tehokkuusselvitys. Tavoitteena on selvittää, millä toimenpiteillä SOK-yhtymän palvelutoimintojen tuloksellisuutta ja erityisesti kustannustehokkuutta voidaan parantaa. On todennäköistä, että selvitystyön tuloksena syntyvät tehostamissuunnitelmat aiheuttavat myös henkilöstövähennyksiä.

5.3.2013

- S-ryhmässä on pitkä kasvun ja kehittämisen kausi takana, jolloin myös palvelutoiminta on kasvanut liiketoiminnan ohella. Taantuma vaikuttaa luonnollisesti myös S-ryhmään ja SOK-yhtymään. Uudessa markkina- ja kilpailutilanteessa SOK-yhtymänkin tuottamia palveluita on arvioitava uudelleen, SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä kertoo.

Selvitys koskee SOK-yhtymän palvelutoimintoja eli kaikkia SOK-yhtymän tukipalveluita, ketjuohjaus-, hankinta- ja logistiikkapalveluita. SOK-yhtymän palvelutoiminnot tuottavat erilaisia tukipalveluita S-ryhmään kuuluville alueosuuskaupoille.

- Säästöjä haetaan kattavasti kaikista SOK-yhtymän palvelutoimintojen kuluista. On kuitenkin todennäköistä, että selvitystyön tuloksena syntyvät tehostamissuunnitelmat aiheuttavat myös henkilöstövähennyksiä. Suunnitelmat täsmentyvät maaliskuun aikana ja tavoitteena on, että mahdollisista toimenpiteistä tehdään päätöksiä kesään mennessä, Kuisma Niemelä sanoo.

SOK-yhtymän liiketoiminta ei kuulu tämän selvityksen piiriin, vaan niissä on omat ohjelmansa.

SOK-yhtymän palvelutoiminnan tehokkuusselvitys ei koske alueosuuskauppoja, niiden myymälöitä tai muita toimipaikkoja. Alueosuuskauppojen asiakasomistajille tarjoamat palvelut säilyvät ennallaan.

Lisätiedot: SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä, p. 010 76 80200.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.