Vuonna 2017 käynnistyneen Ravitsemussitoumus-toimintamallin tavoitteena on taklata kansantauteja ja parantaa suomalaisten syömän ruoan ravitsemuksellista laatua. Työhön on kutsuttu kaikki ruoan kanssa toimivat tahot.
- Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten Suomi syö. Kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. Viime vuosina olemme nähneet tämän etenkin kasvisten käytön osalta. Yhteistyö Satokausikalenterin kanssa näyttävine esillepanoineen ja jatkuvine vinkkeineen ja resepteineen on kasvattanut suomalaisten kasvisostoja miljoonilla kiloilla, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta summaa.
Myös kaikkien ABC-asemien salaattipöytä on monipuolistettu ja noutopöytään on lisätty päivittäinen kasvisruokavaihtoehto. ABC-asemilla käy päivittäin syömässä noin 30 000 asiakasta, joten monipuolisella kasviskattauksella voidaan vaikuttaa todella monen suomalaisen ruokavalioon.
- Terveellisempään syömiseen liittyy toiveita mutta myös huolia ja esteitä. Kun esteitä ja huolia pystyy vähentämään esimerkiksi hintoja laskemalla ja tarjontaa parantamalla, kasvaa parempien valintojen todennäköisyys, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta toteaa.
Valikoimien kehittämisen sekä tuotteiden ja reseptien muokkaamisen lisäksi terveellisiin ruokavalintoihin voidaan vaikuttaa myös opetuksen kautta. Yhteistyössä Ruokatiedon kanssa toteutettu, peruskoulun alaluokkalaisille suunnattu Retki kauppaan -opetuskokonaisuus on S-ryhmän tuorein panostus lasten terveellisen syömisen edistämiseksi. Lisäksi eri puolilla Suomea on jo vuosia järjestetty kouluikäisille ilmaisia Ässäkokki-kursseja yhteistyössä Marttojen kanssa. Näin opetetaan koululaisille satokausien mukaista kokkaamista ja arjen ruokataitoja.
S-ryhmän 2017 – 2020 Ravitsemussitoumuksen ohjaamia tekoja
Retki kauppaan
Mahdollistamme yhdessä Ruokatiedon kanssa opetuskokonaisuuden, joka vie oppilaat opettajan johdolla lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta. Kaupparetken ja siihen liittyvän materiaalin avulla koululaiset oppivat kestävän kehityksen teemoja, kuluttajataitoja sekä monilukutaitoa.
Ässäkokki-kurssit
Kotimaista-, Rainbow- ja Xtra -tuotteet
Lisää terveellistä ruokaa lapsille S-ruokakaupoista
Satokausikasvikset
Olemme lisänneet yhdessä Satokausikalenterin kanssa kasviksiin liittyvää viestintää ja markkinointia myymälöissämme. Parhaimmillaan 3 miljoonaa suomalaista tavoittavissa Yhteishyvä-lehdessä ja yhteishyvä.fissä tarjoamme artikkeleita, reseptejä ja videoita satokausikasviksista ja terveellisistä vaihtoehdoista.
Lisäksi
Suomu nousuun -kampanja
Kasvatamme kotimaisen kalan arvostusta ja lisäämme sen osuutta ruokapöydissä. Prismoissa ja S-marketeissa lanseerasimme Sesonkikala-konseptin, joka on suunniteltu yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa. Ruokakauppoihimme olemme tuoneet paljon uusia, erityisesti kotimaisia kalatuotteita. Olemme myös laskeneet kalan hintaa.
Lisätietoja:
Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 1911, mika.lyytikainen@sok.fi