S-ryhmän ruokakaupalla takana vahva kasvuvuosi - S-ryhmä
S-market

S-ryhmän ruokakaupalla takana vahva kasvuvuosi

S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi viime vuonna 8,1 prosenttia. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,0 prosenttia (-0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja arviomme mukaan ruokakaupan myynti kasvoi myymälöissä markkinaa enemmän. Sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi markkinaa hitaammin lähinnä kapasiteetin rajallisuuden vuoksi.

23.3.2021

-         Vuosi 2020 oli meille suuri investointien vuosi: S-market-ketju käy läpi uudistusta ja myymälöistä jo noin 300 on uudistettu. Vuoden 2020 suunnitelmiimme kuului myös ruoan verkkokaupan verkoston tuplaaminen ja tämä saavutettiin pandemian kirittämänä jo viime keväänä. Tuplaamisen sijaan kolminkertaistimme ruoan verkkokaupan verkoston viime vuonna ja työ jatkuu. Samalla kehitämme vahvalla panostuksella verkkokaupan asiakaskokemusta ja tässä tullaan tänä vuonna näkemään selkeä harppaus, vakuuttaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Koronavuosi nosti ruoan verkkokaupan täysin uudelle myynnin tasolle ja se oli kolminkertaista vuoteen 2019 verrattuna. Myynti on ollut kasvussa edelleen tänä vuonna ja alkuvuonna verkkokaupan myynnin osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on ollut korkeammalla tasolla kuin vuoden 2020 lopussa.

Merkittäviä panostuksia myymälöiden kehittämiseen

Vuoden 2020 alussa aloitettu S-market-uudistus koskee jokaista Suomen 440 S-marketista. Uudistettuja myymälöitä on jo noin 300 ja loput uudistetaan vuoden sisällä. Uudistetut myymälät saavat kiitosta palveluistaan ja kohentunut asiakaskokemus näkyy myös kasvaneina myynteinä.

-      S-market on myynniltään Suomen suurin ruokakauppaketju ja vastaa aina parhaiten paikalliseen tarpeeseen pysyvästi edullisin hinnoin. Olemme kuunnelleet asiakkaita ja tuoneet kuhunkin myymälään juuri sillä alueella kaivattuja uudistuksia. Alueosuuskaupoille näin monen myymälän uudistaminen on satojen miljoonien investointi. Olemme iloisia siitä, että pystymme tätäkin kautta luomaan paikallisesti työtä ja pitämään yllä palveluita ympäri Suomen myös taloudellisesti haastavina aikoina, iloitsee Päällysaho.

Myös muut S-ryhmän ruokakauppaketjut uudistuvat. Myymäläkonseptin uudistus lähes 350 myymälää kattavassa Sale-ketjussa on käynnistymässä ja nyt pilotoidaan tulevia asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Myös Prisma-ketju kasvaa ja myymälöitä on jo 71. Viimeisimpänä avattiin Prisma Syke Lahdessa 18.3. HOK-Elanto puolestaan kasvatti Alepa-myymälöiden lukumäärää pääkaupunkiseudulla.

S-ryhmällä on tällä hetkellä noin tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. Korona-aikana työtä on tarjottu tarpeen mukaan myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden työntekijöille lomautusten minimoimiseksi.

Tutustu tarkemmin Nielsenin myymälärekisterin tietoihin täällä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.