Perhe Prisman sisäänkäynnillä

S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.

11.4.2025

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 485,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 0,2 prosenttia.

Edullisen sekä laadukkaan ostoskorin merkitys korostui edelleen päivittäistavarakaupassa. Vuodenvaihteessa S-ryhmä teki tuntuvan hintojen alennuksen ja laski kaikkien Xtra-tuotemerkin päivittäistavaroiden sekä lähes kahdensadan merkkituotteen hintaa.

– Marketkauppamme myyntivire jatkui alkuvuonna hyvänä ja asiakasmäärä kasvoi. Arviomme mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti onkin edelleen kehittynyt muuta alan markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Alkuvuonna asiakkaita kiinnostivat erityisesti hedelmät ja vihannekset sekä erilaiset ruoanlaitto- ja leivontatuotteet. Käyttötavarakaupassa kysyntä oli vilkasta muun muassa matkapuhelimissa sekä digimuutoksen vauhdittamassa TV-kaupassa. Aikainen kevät siivitti puolestaan uutuusjuomien ja grillaustuotteiden sesongin alkua sekä polkupyöräkaupan käynnistymistä.

Erikoiskaupassa kampanjoiden ja verkkokaupan vetovoima jatkui

S-ryhmän erikoiskaupassa (ent. tavaratalo- ja erikoisliikekauppa) myynti oli tammi–maaliskuussa 51,6 miljoonaa euroa. Myynti jäi edellisvuoden tasosta 4,9 prosenttia. Tähän vaikutti osaltaan kampanjoiden erilainen ajoitus edellisvuoteen verrattuna.

Kampanjat kiinnostivat edelleen kuluttajia alkuvuonna, ja ne onnistuivat hyvin Sokoksella ja Emotion-ketjussa. Etenkin kosmetiikan tuotealueella kysyntä jatkui vilkkaana. Kevättä kohti piristyneeseen muodin myyntiin heijastui puolestaan poikkeuksellisen lämmin talvi. Erityisen vahvasti alkuvuonna kehittyi Sokos.fi-verkkokaupan myynti. Osuvat valikoimat, toimitusten nopeus ja ilmainen toimittaminen omiin myyntipisteisiin on saanut kiitosta asiakkailta.

Liikennekaupan palveluiden kysyntä oli alkuvuonna vilkasta

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 447,6 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen kokonaismyynti jäi 7,3 prosenttia. Kehitykseen vaikuttivat osaltaan polttonesteiden matalat maailmanmarkkinahinnat sekä edellisvuoden vertailuajankohtaan osuneet pääsiäinen ja karkauspäivä.

– Alkuvuonna liikennemäärät ovat Suomessa perinteisesti muuta vuotta matalammalla tasolla. Tästä huolimatta vuoden ensimmäisen kvartaalin myynti kehittyi odotusten mukaisesti. Vire oli positiivinen kautta linjan. Moni tielläliikkuja kurvasi ABC-asemalle, ja kysyntä oli vilkasta niin autopesuissa, sähkölatauksissa kuin ABC-asemien liikennemyymälöissä ja ravintoloissakin, Hannu Krook kertoo.

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa kauppa kävi edellisvuotta paremmin

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 1,8 prosenttia edellisvuodesta ja nousi 185,1 miljoonaan euroon. Kehitys oli suotuisaa niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.

Matkailukaupassa kysyntä kasvoi sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden parissa, ja vuonna 2024 saavutettu matkailukaupan markkinajohtajuus vahvistui alkuvuonna. Ravitsemiskaupassa erityisen positiivista kehitystä nähtiin ruokaravintoloissa. Kehitys oli positiivista myös kokous- ja tapahtumakaupassa.

– Olemme panostaneet verkoston ja palveluiden kehittämiseen pitkäjänteisesti ja asiakkaiden tarpeista lähtien. S-ryhmän tunnetut ja luotetut ravintolakonseptit sekä hotellit ovatkin onnistuneet vastaamaan kuluttajien kysyntään haastavassakin markkinatilanteessa, Hannu Krook toteaa.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–3/2025

Liiketoiminta-alueMyynti (milj. €)Muutos 1–3/2024 (%)
Marketkauppa*2 485,2+0,2
Liikennekauppa447,6-7,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*185,1+1,8
Erikoiskauppa51,6-4,9
Muut106,8-5,6
S-ryhmä yhteensä3 276,4-1,1

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan. *Lukuun sisältyy myynti Virossa.

**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.


Kuvat: Niko Backström

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.