Kuvateksti

S-ryhmän myynti kasvoi – Lämmin alkukesä toi lisävauhtia

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti kasvoi 2,7 prosenttia ja oli 5 610 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi erityisesti kotimaan päivittäistavarakaupassa. Myös muissa liiketoiminnoissa oli hyvä vauhti päällä.

10.7.2018

– Kokonaismyyntimme jatkoi tasaista kasvua alkuvuoden aikana, ja etenkin lämmin alkukesä on saanut asiakkaamme liikkeelle, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,8 prosenttia ja oli 3 562 miljoonaa euroa. Kasvu oli edelleen selvästi alan markkinakehitystä vauhdikkaampaa.  

Heikkilä kertoo, että yhä useampi S-ryhmän asiakas on löytänyt myös ruoan verkkokaupan.

– Ruoan ostamisen helppous verkkokaupan kautta vetoaa asiakkaisiimme yhä enemmän. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Muissa liiketoiminnoissa myynti kehittyi odotusten mukaan. Esimerkiksi ABC-asemien myynti kasvoi kautta linjan kaikissa ketjun toiminnoissa. Hotellien myyntiä nostivat sekä kotimaisten että ulkomaisten matkailijoiden kasvanut määrä. 

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2018

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen1–6/2017 (%)

Marketkauppa*

3 957,7

+3,7

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

821,9

+3,8

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

386,1

+1,0

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

138,6

-3,1

Muut

305,8

-7,2

S-ryhmä yhteensä

5 610,2

+2,7

*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa. Marketkaupan osalta vuoden 2017 myynneissä mukana ovat myös Latvian ja Liettuan toiminnot. 

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 7.8.2018


Kuvat: S-Ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.