– Kokonaismyyntimme jatkoi tasaista kasvua alkuvuoden aikana, ja etenkin lämmin alkukesä on saanut asiakkaamme liikkeelle, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,8 prosenttia ja oli 3 562 miljoonaa euroa. Kasvu oli edelleen selvästi alan markkinakehitystä vauhdikkaampaa.
Heikkilä kertoo, että yhä useampi S-ryhmän asiakas on löytänyt myös ruoan verkkokaupan.
– Ruoan ostamisen helppous verkkokaupan kautta vetoaa asiakkaisiimme yhä enemmän. Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Muissa liiketoiminnoissa myynti kehittyi odotusten mukaan. Esimerkiksi ABC-asemien myynti kasvoi kautta linjan kaikissa ketjun toiminnoissa. Hotellien myyntiä nostivat sekä kotimaisten että ulkomaisten matkailijoiden kasvanut määrä.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2018
Liiketoiminta-alue
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
Muutos tilanteeseen1–6/2017 (%)
Marketkauppa*
3 957,7
+3,7
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
821,9
+3,8
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*
386,1
+1,0
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
138,6
-3,1
Muut
305,8
-7,2
S-ryhmä yhteensä
5 610,2
+2,7
*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa. Marketkaupan osalta vuoden 2017 myynneissä mukana ovat myös Latvian ja Liettuan toiminnot.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 7.8.2018