27.5.2021
Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla ja pitkäjänteisellä työllä mielenterveyden edistämiseksi on saatu erinomaisia tuloksia. Erityisen ilahduttavaa on, että mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat koronavuodesta huolimatta edelleen laskuaan useissa S-ryhmän osuuskaupoissa ja yrityksissä.
S-ryhmän henkilöstön mielenterveyden ja työhyvinvoinnin eteen tehty työ oli kevään ajan ehdolla Työelämän vastuullisuusteko 2021 -sarjassa, Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjassa. Ehdokkaina oli 10 yritystä erityyppisillä vastuullisuusteoillaan. Suomalaiset äänestivät S-ryhmän voittajaksi ja casen vuoden 2021 Työelämän vastuullisuusteoksi. Tunnustus myönnettiin 27.5. Oikotien Vastuullinen työnantaja 2021 -webinaarissa.
Mikä on Mielen tuki -malli?
Mielen tuki -malli on S-ryhmässä luotu kuvaus meidän tavastamme toimia mielen oireiluun liittyvissä haastetilanteissa. Pohjatyö mallille luotiin nuorten työelämän kehittämiseen tähdänneessä Nuori Mieli Työssä -hankkeessa.
Malli sisältää konkreettisia työkaluja, ohjeita ja toimintamalleja, ja se on systematisoinut työkykyjohtamista S-ryhmässä ja tuottanut poikkeuksellisen hyviä tuloksia verrattuna muualla Suomessa tapahtuvaan kehitykseen.
Avainasia on ollut johdon ja esihenkilöiden osaamisen ja koko organisaation ymmärryksen kasvattaminen mielen oireilusta. Samalla on satsattu työterveyshuollon kumppaniyhteistyöhön ja tehokkaisiin tukipalveluihin. Yhteistyössä Terveystalon kanssa kehitettiin esimerkiksi uusia sähköisiä tukimuotoja – digitaalisia palveluita – joilla on mataloitettu henkilöstön kynnystä tuen pariin. Mielen chat ja Mielen sparri ovat nyt osa Terveystalon palvelutarjontaa ja myös muiden yritysten hyödynnettävissä.
S-marketissa myyjänä työskentelevä Cassandra Hendrén sai apua, kun uupumus alkoi ottaa ohjat. Hän kehottaakin kaikkia työntekijöitä puhumaan näistä asioista rohkeasti.
”Jos työyhteisössä huomaa, että joku joukossa ei voi hyvin, hänestä on kannettava huolta. Tällainen ihminen tarvitsee ymmärrystä ja empatiaa. Esimiehen reagointi on näissä tapauksissa ensiarvoisen tärkeää”, Hendrén pohtii.
Malli onkin saanut henkilöstöltä kiitosta nopean hoitoon pääsyn takaamisesta ja lyhytpsykoterapian mahdollistamisesta. Työantajanäkökulmasta myös nopea, tuettu työhön paluu on ollut keskiössä. Työtä on muokattu kulloisenkin henkilön ja tilanteen tarpeiden mukaisesti, mikä on mahdollistanut onnistuneen työhön paluun.
Kuvat: SOK, Oikotie