Lapsia menossa hissiin Original Sokos Hotel Presidentissä

S-ryhmän liiketulos parani alkuvuonna reippaasti matkailu- ja ravitsemiskaupan voimakkaan elpymisen myötä

S-ryhmän liiketulos vahvistui tammi–kesäkuussa 2022 edelliseen vuoteen verrattuna. Tulosharppauksen veturi oli koronarajoitusten kurimuksesta vauhdilla palautunut matkailu- ja ravitsemiskauppa. Heinäkuussa hotellit ja ravintolat ylsivät Suomessa kaikkien aikojen myyntiennätykseen. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi Suomessa muuta markkinaa voimakkaammin, vaikka tuloksellisesti jäätiin viime vuoden tasosta.

23.8.2022

– Tämä aika edellyttää poikkeuksellista vastuunkantoa. Vaikeassa ja epävarmassa taloustilanteessa lupauksemme edullisesta ostoskorista ja osuvasta valikoimasta on vain korostunut. Kuluttajaosuuskuntana emme maksimoi tulostamme vaan haluamme varmistaa, että väistämättömät hinnannousut jäisivät mahdollisimman kohtuullisiksi kuluttajille. Prisma voittikin heinäkuun aikana peräti kahden median toteuttamat ruokakorin hintavertailut. Samalla teemme työtä sen eteen, että koko kotimainen ruokaketju selviää vaikeiden aikojen läpi, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän tammi–kesäkuun 2022 yhteenlaskettu liiketulos (FAS) oli 66 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan oli 46 prosenttia eli 21 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän liiketulos (IFRS) jäi 23 miljoonaa euroa tappiolle ja oli edellisvuotta heikompi. Pääsyynä heikennykseen olivat Venäjän liiketoiminnan lopettamiseen liittyvät kertaluontoiset alaskirjaukset. Yhtymän jatkuvan liiketoiminnan tulos parani. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhdeksän prosenttia reiluun 6,4 miljardiin euroon.

Vahva investointitahti palvelujen parantamiseksi jatkui. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän kokonaisinvestoinnit olivat 253 miljoonaa euroa. Investoinnit kohdistuivat muun muassa palveluverkoston kehittämiseen, verkkokauppaan, digitaalisuuteen, uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen.

Päivittäistavarakaupan myynti joka kuukausi Suomen muuta markkinaa parempaa

Marketkaupassa tuloksen ja myynnin kehitys tasaantui kesää kohti korona-ajan huipputasosta. Olojen normalisoituessa asiointia alkoi jälleen siirtyä ravintoloihin ja muihin palveluihin sekä erikoiskaupan kanaviin.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vire oli vahva koko alkuvuoden, ja sen myynti kasvoi kotimaassa joka kuukausi muuta Suomen päivittäistavarakaupan markkinaa paremmin. Ruoan verkkokaupassa arvioimme S-ryhmän markkinajohtajuuden vahvistuneen ensimmäisellä vuosipuoliskolla. S-kaupat.fi-palvelussa on mukana yli 250 S-ryhmän ruokakauppaa. Kivijalassa myymäläuudistukset jatkuivat. S-market-ketjun uudistus on saatu päätökseen, ja Sale-ketjun myymälöistä jo puolet oli uudistettu kesäkuun loppuun mennessä.

Hotelleilla ja ravintoloilla kaikkien aikojen kesä

Matkailu- ja ravitsemiskaupan ensimmäinen vuosipuolisko oli kaksijakoinen. Tammi–helmikuussa tiukat koronarajoitukset heikensivät merkittävästi hotellien ja ravintoloiden toimintaedellytyksiä. Rajoitusten purkaminen ja erilaisten tapahtumien palaaminen käynnistivät vahvan, koko kevään jatkuneen myynnin kasvun. Myynnin oiva vire nosti touko- ja kesäkuussa Suomen matkailu- ja ravitsemiskaupan tuloksen positiiviseksi.

Kesäkausi oli sekä S-ryhmän hotelleissa että ravintoloissa erinomainen. Heinäkuussa liiketoiminta-alueen kauppa Suomessa ylitti jopa huippuvuoden 2019 tason ja ylsi kaikkien aikojen myyntiennätykseen.

– S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden nopea ja voimakas elpyminen on ollut erityinen ilonaihe. Kasvuluvut ovat huimia, vaikka ulkomaisten matkailijoiden määrä on vielä kaukana koronaa edeltävistä ajoista. Olemme tehneet valtavasti töitä ja investoineet palveluidemme kehittämiseen läpi vaikean korona-ajan, ja tuo työ kantaa nyt hedelmää, Krook iloitsee.

Koronarajoitusten päättyminen vedenjakaja myös tavarataloissa ja liikennekaupassa

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa keskusta-asioinnin piristyminen ja etätyön väheneminen saivat asiakkaat palaamaan taas kivijalkaan. Juhlien ja muiden sosiaalisten tapahtumien vilkastuminen näkyi positiivisena myynninkehityksenä niin muodin, kauneuden kuin sisustuksen tuoteryhmissä. Sekä Sokoksen että Emotion-ketjun myynti oli läpi kevään vahvassa kasvussa, ja myös tuloksellisuus koheni.

Liikennekaupassa lisääntyvä liikkuminen sekä ryhmä- ja tapahtumamatkailun vilkastuminen käänsivät asiakasmäärät kasvuun ja erityisesti liikenneasemien ravintolamyynti piristyi. Vaikka inflaatiokehitys ja polttonesteiden markkinahintojen nousu vähensivät kevään edetessä jälleen liikkumista, pystyi ABC-ketju parantamaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla sekä myyntiä että tulostaan edellisvuoteen verrattuna. ABC kasvatti myös polttonesteliiketoiminnan markkinaosuutta ja tuloksellisuutta.

– Tammi-helmikuun jälkeen alkuvuoden ja kesän kehitys oli liiketoiminnoissamme hyvin positiivista. Huolenaiheitakin on, kuten talouden kehitysnäkymät ja kuluttajien heikentyvä ostovoima. Epävarmuustekijöistä huolimatta odotuksemme syksyyn ovat edelleen varovaisen myönteiset, ja arvioimme S-ryhmän koko vuoden 2022 tuloksen paranevan viime vuoteen verrattuna, Hannu Krook sanoo.

Keskeiset luvut 1–6/2022

Alueosuuskaupat + SOK-yhtymä 1–6/2022:

  • Veroton vähittäismyynti oli 6 419 miljoonaa euroa (ed. v. 5 889 milj. euroa).

  • Liiketulos (FAS) oli 66 miljoonaa euroa (ed. v. 45 milj. euroa).

  • Investoinnit olivat 253 miljoonaa euroa (ed. v. 311 milj. euroa).

  • Osuuskauppojen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 2 481 525 (ed. v. 2 449 705).

  • Maksetut Bonukset 194 miljoonaa euroa (ed. v. 182 milj. euroa).

  • Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 47 870 (ed. v. 43 671).

  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 1 949 (ed. v. 1870).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2022:

  • Liikevaihto (IFRS) oli 4034 miljoonaa euroa (ed. v. 3 774 milj. euroa).

  • Liiketulos (IFRS) oli -23 miljoonaa euroa (ed. v. -6 milj. euroa).

  • Investoinnit olivat 42 miljoonaa euroa (ed. v. 18 milj. euroa).

  • Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6773 henkilöä (ed. v. 6 297 henkilöä).

SOK-yhtymän osavuosikatsaus julkaistaan 25.8.2022.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.