Marketkaupan myynti oli tammi−syyskuussa reilut 7 117 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuoteen verrattuna oli 3,1 prosenttia ja koronaa edeltävään aikaan eli vuoteen 2019 verrattuna noin 15 prosenttia.
– Hyvän kehityksen taustalla ovat onnistuminen myymäläuudistuksissa ja valikoimatyössä sekä osuuskaupan hintakilpailukyky. Tässä ajassa peruslupauksemme edullisesta ostoskorista korostuu. Koko markkinan kasvu on tänä vuonna ollut yhteensä 2,4 prosenttia, kun taas S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa myynti on kasvanut selkeästi markkinaa nopeammin. Marketkaupassa myymäläuudistukset ovat edenneet suunnitellusti S-marketeista Sale-ketjuun, ja seuraavaksi uudistusten painopiste on siirtymässä Prismaan, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Vilkkaasta kesäkaudesta positiivisessa vireessä syksyyn
Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti harppasi tammi–syyskuussa noin 60 prosenttia edellisvuodesta, ollen lähes 524 miljoonaa euroa. Keväällä S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa alkoi kuhina, joka jatkuu edelleen. Heinäkuussa yllettiin Suomessa jo kaikkien aikojen myyntiennätykseen. Elo- ja syyskuuta vilkastuttivat lukuisat tapahtumat ja Euroopan lomakausi. Myös työmatkustus on normalisoitumassa, ja kokous- ja tilauspalveluille on kasvava kysyntä. Vireästi käynnistyneen syyskauden myötä näkymät matkailu- ja ravitsemiskaupan loppuvuoteen ja pikkujoulukauteen ovatkin positiiviset.
Suotuisa myynnin kehitys jatkui myös ABC-ketjussa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti kasvoi tammi–syyskuussa edellisvuodesta 10,5 prosenttia, ja oli yhteensä lähes 180 miljoonaa euroa. Liikennekaupan myynti oli noin 1 742 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 33 prosenttia.
ABC-liikenneasemilla kauppa kävi kesäkaudella vilkkaasti, vaikka tieliikennemäärät jäivät edellisvuodesta lisääntyneen ulkomaan lomamatkailun sekä polttonesteiden hintojennousun vuoksi. Liikenneasemien myynti kasvoi etenkin ABC-ravintoloissa noutopöydän vetämänä. Kesän jälkeen ravintoloiden myynti on jatkanut palautumista korona-ajasta ryhmämatkailun ja tapahtumien siivittämänä. Myös sähkölataus jatkaa vahvalla kasvu-uralla voimakkaasti laajentuvan ABC-lataus-verkoston myötä.
– Asiakkaat ovat olleet lomakauden päätyttyäkin aktiivisesti liikkeellä. Pitkän pandemia-ajan jälkeen ja etätyön yleistyttyä halutaan taas kokoontua yhteen niin työn kuin vapaa-ajankin merkeissä. Tähän kysyntään olemme S-ryhmässä onnistuneet vastaamaan, Hannu Krook toteaa.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2022
Vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit.
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–9/2021 (%) | Muutos 1–9/2019 (%) |
---|
Marketkauppa* | 7 117,4 | +3,1 | +14,9 |
Liikennekauppa | 1 741,7 | +32,6 | +33,9 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 523,7 | +59,7 | -15,8 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 179,9 | +10,5 | -13,8 |
Muut | 382,1 | -4,8 | +1,2 |
S-ryhmä yhteensä | 9 944,8 | +9,2 | +14,2 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa.