S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa on läpi haastavan korona-ajan tinkimättä panostettu asiakaskokemukseen ja rakennettu polkua tulevaan. Toiminnan kehittämisen ohella on pystytty toteuttamaan suuri määrä upeita hotelli- ja ravintolauudistuksia.
”Kovan työn tulokset näkyvät. Ala on palautunut nopeasti korona-ajasta ja asiakkaiden tyytyväisyys ja suositteluhalukkuus on kehittynyt hienosti. Iso kiitos kaikille mara-alan huippuammattilaisillemme! Onnistumisen takana on laadukas asiakaspalvelu, josta välittyy aito vuorovaikutus ihmisten välillä. Sitä asiakkaat meidän osaajiltamme odottavat. Kohtaamiseen perustuu myös esihenkilötyö, joka on avainasemassa palvelu- ja johtamiskulttuurimme eteenpäin viemisessä, joka päivä. Hyvä draivi ja fiilis työyhteisössä nostaa myös asiakkaiden tunnelmaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook muistutti puhuessaan S-ryhmän mara-alan tapahtumassa.
Kyseessä oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan suurin vuosittainen tapahtuma kautta aikojen. Mukana oli ensi kertaa osallistujia sekä Sokos Hotels - ja Radisson Blu -ketjuista että S-ryhmän ravintoloista mukaan lukien uniikkiravintolat – yhteensä yli 600 mara-ammattilaista.
Samalla huipentui jo 2000-luvun alussa alkanut perinne S-ryhmän mara-parhaimmiston palkitsemisesta: loistavia yksilö- ja tiimisuorituksia palkittiin nyt ennätysmäärä. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä mara-alan huippuammattilaisten esille nostamista.
Hotellit ponnistivat haasteista uuteen nousuun
”Viime vuodet ovat olleet alallamme hyvin vaihtelevia. Niin moni päällikkö, tiimi ja onnellistaja on ollut uusien ja jatkuvasti muuttuvien tilanteiden edessä. Siinä valossa viime vuoden positiivista kehitystä on ollut ilo todistaa. Olen äärimmäisen ylpeä esihenkilöistämme ja koko Sokos Hotels -perheestä. Näin vahvojen, periksiantamattomien ja kanssaihmisen ilahduttamiselle omistautuneiden onnellistajien kanssa on hyvä rakentaa tulevaisuutta, summaa S-ryhmän matkailukaupan konsepteista ja kehityksestä vastaava johtaja Jaana Matikainen.
”Lähivuosina uudistusvauhti vain kiihtyy. Hotelleja avataan, asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä niitä tukevia digitaalisia ratkaisuja kehitetään ja erinomainen vastuullisuustyömme jatkuu. Samalla panostamme kaikkein tärkeimpään eli onnellistamisen kulttuuriin. Yhdessä olemme enemmän”, hän jatkaa.
Sokos Hotellien huippuja 2022
Sokos Hotels -ketju palkitsi onnistujiaan ja onnellistajiaan läpi Suomen.
”Meillä on Tallinnan Viru mukaan lukien 45 Sokos Hotellia, joissa upea henkilöstömme tekee päivittäin työtä koko sydämellään asiakkaidemme onnellistamiseksi. Tänäkin vuonna saamme palkita useita työssään niin tuloksellisuuden, asiakaspalvelun kuin laadun mittareilla menestyneitä. Kiitokset ja onnittelut kaikille! Tätä listaa on ilo ja kunnia esitellä”, Jaana Matikainen iloitsee.
Sokos Hotellien vuoden 2022 palkitut:
Vuoden S-Boss (hotellipäällikkö): Tiina Uusikartano, Original Sokos Hotel Arina, Oulu, Osuuskauppa Arina
Vuoden myyjä: Jere Pesonen, Kansainvälinen myynti, SOK Mara-ketjuohjaus
Vuoden revenue manager: Petri Kemiläinen, Osuuskauppa Keskimaa
Vuoden onnellistajat, Sokos Hotels: Leena Lehosmaa, Original Sokos Hotel Alexandra, Osuuskauppa Keskimaa; Outi Tirri, Original Sokos Hotel Seurahuone, Kotka, Kymen Seudun Osuuskauppa; Emma Tekari ja Eija Vehviläinen, Original Sokos Hotel Wiklund, Turun Osuuskauppa
Vuoden onnellistajat, myyntipalvelu: Jaana Vaismaa ja Emma Soininen-Strömman, Osuuskauppa KPO:n myyntipalvelu
Vuoden hotelli: Original Sokos Hotel Vaakuna, Vaasa, Osuuskauppa KPO
Vuoden kokoushotelli: Original Sokos Hotel Arina, Oulu, Osuuskauppa Arina
Mystery Shopping Break: Break Sokos Hotel Tahko, Osuuskauppa PeeÄssä
Mystery Shopping Solo: Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, Turun Osuuskauppa
Mystery Shopping Original: Original Sokos Hotel Alexandra, Osuuskauppa Keskimaa
Paras NPS Break: Break Sokos Hotel Vuokatti, Osuuskauppa Maakunta
Paras NPS Solo: Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, Turun Osuuskauppa
Paras NPS Original: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Paras NPS koko ketju: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
NPS kovin nousija: Original Sokos Hotel Kimmel, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
Ravintoloissa eletään renessanssia ja arjen juhlaa
S-ryhmän ravitsemiskaupassa kasvua haetaan sekä jo olemassa olevista ravintoloista että uudistamalla ja kasvattamalla verkostoa. Tänä vuonna on tulossa noin 60 uusavausta tai uutta ravintolaa, eli enemmän kuin koskaan aiemmin!
”Ihmiset tarvitsevat tässä ajassa positiivisia ja kohottavia kokemuksia, ja ravintolassakäynnit ovat arjen juhlaa. Käynnin onnistumisen edellytyksenä on henkilöstöstä, palvelusta, tunnelmasta ja ruoan laadusta koostuva ehjä kokonaisuus, S-ryhmän ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm kiteyttää.
”Olemme hyvällä kasvun tiellä. Kehitämme uutta ja uudistumme, mutta säilytämme tarjonnassamme tuttuja ja toimiviksi havaittuja elementtejä. Vaikka inflaatio luo epävarmuutta, isossa kuvassa alan tulevaisuus näyttää suotuisalta. Yhdessä tehden ja kehittäen pärjäämme.”
Ravintoloiden parhaimmistoa 2022
S-ryhmän ravintoloista palkittiin tuttuun tapaan paras ravintolapäällikkö S-Boss ja paras keittiöpäällikkö S-Chef. Ensimmäistä kertaa jaettiin henkilökohtainen tunnustus vaikuttavimmasta palveluteosta.
"S-ryhmän noin 460 ravintolassa työskentelee upea joukko erilaisia persoonia ja tiimipelaajia. Esihenkilöillä on keskeinen rooli hyvän yhteishengen herättäjinä. Yhdessä tekemisen meiningistä syntyy huippupalvelua ja sitä kautta myös tuloksekasta bisnestä. Onnittelut huippuonnistujillemme ”, Juha Lindholm kiittää.
Vuoden S-Boss (ravintolapäällikkö): Jonna Tervo, Rosso Kempele ja Oulu, Osuuskauppa Arina
Vuoden S-Chef (keittiöpäällikkö): Juho Pehkonen, Pizza & Buffa Seppälä Jyväskylä, Osuuskauppa Keskimaa
Vuoden vaikuttavin palveluteko: Toni Aarniviita, Amarillo Vaasa, Osuuskauppa KPO
Palkituissa ketju- ja uniikkiravintoloissa huipputason asiakaspalvelua
Ketjuravintoloiden ohella palkittiin ensi kertaa parhaat uniikki- ja franchising-ravintolat. Vuoden 2022 ykkösravintolat ovat onnistuneet erinomaisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä sekä tuloksenteossa:
Vuoden hotellien ruokaravintola: Frans & Nicole, Vaasa, Osuuskauppa KPO
Vuoden kivijalkakahvila: Coffee House, Rovaniemi; Osuuskauppa Arina
Vuoden VENN: VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
Vuoden Rosso: Rosso, Kempele; Osuuskauppa Arina
Vuoden Amarillo: Amarillo, Oulu, Osuuskauppa Arina
Vuoden juomaravintola: Hospoda Papirna, Kuusankoski, Kymen Seudun Osuuskauppa
Vuoden ravintolamaailma: Ravintolamaailma, Kotka, Kymen-Seudun Osuuskauppa
Vuoden uniikkiravintola: Zetor, Helsinki, HOK-Elanto
Vuoden franchising-ravintola: Hesburger Sokos, Lahti, Osuuskauppa Hämeenmaa
S-ryhmän ravintoloiden NPS eli suositteluaste nousi kiitettävälle tasolle jo vuonna 2020 ja huipputaso jatkuu edelleen. Vuoden 2022 suositelluimpina ravintoloina palkittiin:
Vuoden suositelluin ravintola (nopea syöminen ja kahvilat): Coffee House Rovaniemi, Osuuskauppa Arina ja Presso Iisalmi, Osuuskauppa PeeÄssä
Vuoden suositelluin ravintola (ruoka- juoma- ja seurusteluravintolat): VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
Vuoden suositelluin uniikkiravintola: El Toro, Lahti, Osuuskauppa Hämeenmaa
Kuvassa keskellä ovat vuoden vuoden S-Chef, keittiöpäällikkö Juho Pehkonen (Pizza & Buffa Seppälä Jyväskylä, Osuukauppa Keskimaa) ja ravintoloiden vuoden S-Boss, ravintolapäällikkö Jonna Tervo (Rosso Kempele ja Oulu, Osuuskauppa Arina). Reunassa vasemmalla on Pizza & Buffan ketjupäällikkö Minna Sirén ja oikeanpuolimmaisena Rosson ketjupäällikkö Janne Kulovuori.