Kuluttajahintojen noususta huolimatta koko vuoden 2022 myyntitilastossa makeiset ovat olleet kasvussa.
- Makeisten myynti S-ryhmässä kasvoi kiloissa mitaten 6,5 prosenttia edellisvuodesta. Makeisten myynti kasvaakin yleensä heikossa suhdannetilanteessa. Niiden ostaminen on usein hyvin henkilökohtaista: karkeilla ja suklaalla palkitaan ja hemmotellaan itseä. Tämän lisäksi perusmakeiset ovat hinnaltaan matalan ostokynnyksen tuotteita, pohtii myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.
Kaikista S-ryhmän myymistä makeisista ylivoimaisesti suosituimpia ovat irtokarkit. Niitä myytiin vuonna 2022 ennätyspaljon: myynti kasvoi kiloissa mitattuna 28,5%. Paavilaisen mukaan irtomakeisten myynnin kovaa kasvua selittänee osaltaan se, että niiden kilohinta on tämänhetkisessä tilanteessa varsin huokea pussitettuihin tuotteisiin verrattuna ja se, että ostokäyttäytyminen on palautumassa koronan jäljiltä ennalleen. Lisäksi asiakas voi itse valita juuri omaan makuunsa sopivan sekoituksen. S-ryhmän oma Irtonamuja-konsepti kattaa laajimmillaan 115 erilaista makeista.
- Valikoimat sisältävät namuja hyvin laidasta laitaan, kuten salmiakkeja, hedelmäviinikumeja, suklaita ja vaahtokarkkeja. Suurin kysyntä on suklaamakeisilla. Niitä valikoimissamme on enemmän kuin muilla irtomakeisia myyvillä ketjuilla Suomessa, Paavilainen sanoo.
Makeisten ohella kuluttajille halutaan tarjota myös terveellisempiä vaihtoehtoja, joiden suosio on myös kasvussa S-ryhmän myymälöissä.
- Esimerkiksi erilaisille pähkinöille ja kuivatuille hedelmille on yhä enemmän kysyntää, ja panostamme myös tähän kokonaisuuteen, Paavilainen huomauttaa.
Kestosuosikit pitävät pintansa
Irtokarkkien jälkeen myydyimmät makeiset S-ryhmässä ovat jo pitkään olleet Fazerin sininen -suklaalevy, Tupla-patukka ja Remix-karkkipussit.
Uutuuksien rooli valikoimissa on todella merkittävä, ja kuluttajat haluavat kokeilla uusia makeisia. Kuitenkin vain noin 20 prosenttia kaikista lanseeratuista uutuuksista on valikoimissa enää kahden vuoden jälkeen.
- Kilpailu on todella kovaa, ja todellisia klassikkoja syntyy enää harvoin. Aina välillä jokin tietty tuote nousee isoon ”hypeen”, mutta nämä menevät myös nopeasti ohi. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Dipper-patukat olivat tällainen lyhytaikainen ilmiö, Paavilainen avaa.
Tämän tammikuun makeisuutuuksien suurimpia hittejä ovat Paavilaisen mukaan Aakkoset Kirpeä ja makea, Remix Salmiakki, Kismet vadelmajogurtti ja Fazer Pullava-suklaalevy.
- Aika näyttää, jäävätkö ne pysyvästi herkkusuiden suosikeiksi, pohtii Paavilainen.
Makeisille persot pohjalaiset
Makeisten kulutuksessa on eroja eri puolilla Suomea. S-ryhmän ostodata osoittaa, että parhaiten makeiset maistuvat pohjalaisille.
Isoin makeisten osuus päivittäistavaraostoista on Pohjois-Pohjanmaalla (4,5 %), Keski-Pohjanmaalla (4,35 %), Pohjanmaalla (4,21 %) ja Etelä-Pohjanmaalla (4,13 %).Vähiten makeisten perään ollaan Etelä-Karjalassa (3,6 %) ja Etelä-Savossa (3,64 %).
- Toisaalta pastilleja ostetaan prosentuaalisesti eniten Kainuussa, ja joulu- sekä pääsiäismakeisia sekä jatkuvasti S-ryhmän valikoimissa olevia konvehteja Uudellamaalla, Paavilainen paljastaa.
Makeisnälkä korostuu loppuvuonna
Tammikuussa moni suomalainen sulattelee jouluähkyä, eivätkä makeiset hetkeen maistu aivan tavanomaiseen tapaan. Ei siis ihme, että aina tammikuussa makeisten myynti on huomattavasti edellistä kuukautta matalampi.
- Tammikuun myyntimäärät ovat lähellä kesäkuukausia. Kesäkuumalla kuluttajia houkuttavat jäätelöt, kun taas kylmänä kesänä makeanhimo kohdistuu enemmän makeisiin. Keväällä selvä makeisten myyntipiikki ajoittuu huhtikuulle eli pääsiäisen ja vapun lähelle. Syksyn alettua niiden kysyntä nousee tasaisesti, ja joulukuu on joka vuosi selkeä myyntihuippu, Paavilainen selvittää.