S-ryhmän linjauksen taustalla on asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos, ryhmän vastuullisuusperiaatteet sekä yleinen kansainvälinen suuntaus.
– Eläinten hyvinvointi kiinnostaa asiakkaitamme yhä enemmän. Nyt tehty linjaus edistää munivien kanojen liikkumisen vapautta. Taustalla on jo pidempään jatkunut keskustelu kananmuna-alan toimijoiden ja pakkaamoiden kanssa. Keskusteluissa on hahmoteltu nyt julkistetulle muutokselle aikataulu, joka pyrkii ottamaan huomioon myös tuottajien näkökulman, vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen SOK:lta toteaa.
S-ryhmän ruokakaupoissa myytävistä kananmunista noin 60 prosenttia on virikehäkkimunia. Vapaan kanan munien osuus on noin 27 prosenttia ja luomumunien noin 9 prosenttia.
– Virikehäkkimunien myynti on nyt toista vuotta selvässä laskussa, kun taas vapaan kanan munien myynti kasvaa. Luomumunien myynti on ollut kovassa kasvussa jo useita vuosia, joten eläinten hyvinvointi selvästi kiinnostaa ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu kovaa vauhtia, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Moni tuottaja on investoinut virikehäkkikanaloihin viime vuosina voimakkaasti, kun vanhanaikaiset häkkikanalat kiellettiin lainsäädännössä vuonna 2012. Siksi S-ryhmässä nähdään, että muutos on tehtävä hallitusti ja hyvässä yhteistyössä tuottajien kanssa.
Lisätietoja medialle:
Valikoimajohtaja Antti Oksa, S-ryhmän
vähittäiskauppa, p. 010 76 80699, antti.oksa@sok.fi
Vastuullisuusjohtaja Lea
Rankinen, SOK, p. 010 76 82453, lea.rankinen@sok.fi
Tunnetko kananmunien tuotantotapojen erot? Lue juttu Yhteishyvästä.
Tiedotetta on muokattu 18.6.2019: Tekstiin on lisätty maininta, että linjaus koskee myös Viron Prismoja ja hotelleja.