10.9.2012
S-ryhmä toi viime viikolla ruokakauppojensa valikoimiin omalla Rainbow-merkillään myytävän, saksalaista alkuperää olevan 21 päivää säilyvän luomumaidon.
"Valikoimatoive tuli asiakkailtamme. Maitohyllyyn kaivattiin pidempään säilyvää ja hinnaltaan edullisempaa luomumaitoa. Suomalaisella luomumaidolla ei tähän uuteen kysyntään olisi pystytty vastaamaan, sillä kärsimme jo nyt tuoreenkin maidon osalta jatkuvista saatavuusongelmista, erityisesti pienemmissä myymälöissämme. Tähän on myös esimerkiksi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tiilikainen joutunut käytännössä törmäämään omassa lähi-Alepassaan", päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu viittaa Ylen aikaisempaan uutisointiin.
Saksasta luomumaitoa löytyy, sillä luomumarkkinat ovat 3,5 prosenttia koko Saksan elintarvikemarkkinoista, eli yli kolminkertaiset Suomeen verrattuna.
"Suomessa luomuun on herätty huomattavasti Saksaa myöhemmin. Kuluttajat alkavat olla nyt valmiina, mutta tuotantopäähän kaivataan lisää panostuksia", Pro Luomun hallituksen puheenjohtajana toimiva Alarotu huomauttaa.
Alarotu korostaa, että S-ryhmän tärkein tavoite on vastata asiakkaiden kysyntään ja toiveena olisi, että luomumaidon kysyntä pystyttäisiin tulevaisuudessa kattamaan kotimaisella tuotannolla. Se vaatii kuitenkin tuotannon huomattavaa lisäämistä. Juuri tätä työtä varten Pro Luomu on perustettu.
"Tällä hetkellä emme saa riittävästi kotimaista luomumaitoa tai siitä jalostettuja luomutuotteita, kuten juustoa ja jogurttia. Teemme Pro Luomussa jatkuvasti työtä saatavuuden parantamiseksi. Toivoisimme, että myös suomalaiset meijerit osallistuisivat Pro Luomu –yhteistyöhön".
S-ryhmässä on tehty luomun osalta tavoitteellista työtä valikoimien kasvattamiseksi jo useita vuosia. Tulokset näkyvät luomumyynnin reippaana kasvuna: viime vuonna myynti kasvoi 50 prosentilla. Tahtia hidastaa monessa tuoteryhmässä edelleen hyvien luomuvaihtoehtojen puute.
"Tästä syystä alueosuuskauppojemme edustajat ovat mukana kaikissa tuottajille suunnatun Lisää luomua –kiertueen tapahtumissa. Kiertue käynnistyy syyskuun puolivälissä. Toiveena on löytää lisää hyviä suomalaisia luomutuotteita paikallisiin ja valtakunnallisiin valikoimiin."