Vastuullisuustutkimus

S-ryhmä ketjuineen jälleen toimialojensa vastuullisimpia

S-ryhmä ja sen ketjut pärjäsivät jälleen erinomaisesti Euroopan laajimmassa vastuullisuustutkimuksessa (Sustainable Brand Index). Suomalaiskuluttajat arvioivat S-ryhmän kokonaisuudessaan kulutustavaroita myyvien yritysten ykköseksi sekä S-marketin, Sokos Hotellit ja S-Pankin omien alojensa vastuullisimmiksi toimijoiksi.

24.3.2020

Ruokakauppojen vertailussa S-ryhmän ketjut ottivat kaksoisvoiton Prisman sijoittuessa S-marketin jälkeen toiseksi. Ketjut sijoittuivat erinomaisesti myös kaikkien brändien kokonaisvertailussa: S-marketin sijoitus oli toinen ja Prisman neljäs. Kokonaismenestystä täydensi S-ryhmän oma Kotimaista-merkki, joka kiilasi kokonaisvertailun viidenneksi. Sen edellä olivat ruokakategorian ykkös- ja kakkossijat ottaneet Valio ja Elovena, jotka olivat kokonaisvertailun 1. ja 3.

Sokos Hotels ja S-Pankki ottivat molemmat jo kahdeksannen peräkkäisen ykkössijan omissa sarjoissaan, hotelleissa ja pankeissa. Muissa sarjoissa mitalisijoilla olivat pukeutumis- ja muotikaupan toiselle sijalle yltänyt Sokos sekä ravintolasarjan ja polttonestekaupan 3. sijat ottaneet Rosso ja ABC.

− Uusi missiomme Teemme yhdessä paremman paikan elää muuttuu todeksi vastuullisen toiminnan kautta, jota liiketoimintaketjumme toteuttavat joka päivä. On ilo huomata, että myös suomalaiset kuluttajat ovat huomannet tämän. Vahvan luottamuksen turvin voimme yhdessä kehittää toimintaamme vieläkin paremmaksi, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.

Ruotsalaisen SB Insightin toteuttama Sustainable Brand Index on Euroopan laajin vastuullisuustutkimus, joka on tehty joka vuosi vuodesta 2011 alkaen. Vuoden 2020 tutkimukseen haastateltiin Pohjoismaissa, Hollannissa ja Baltian maissa yli 58 000 16–75-vuotiasta vastaajaa.

Suomesta vuoden 2020 tutkimukseen vastasi 9 480 henkilöä. Arvioitavia brändejä oli mukana 195. Tutkimus toteutettiin marraskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä brändin tunnettuuden perusteella.

Mitä S-ryhmä on sitten tehnyt vastuullisuuden saralla? Kuinka nämä erinomaiset tulokset on saavutettu? Lue lisää vastuullisuustyöstämme ja myös kaikesta muusta S-ryhmän toiminnasta vuosi- ja vastuullisuuskatsauksesta, joka julkaistaan 25.3.


Kuvat: Nico Backström

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.