SMR finalistit 2020

Rostis ja Boltsi etsivät seuraajaa – keksitkö sinä seuraavan ennätyksiä rikkovan hitin ruokakauppoihin?

S-ruokakauppojen paistopisteillä koettiin syksyllä ennennäkemätöntä kuhinaa, kun himoitut Rostikset vietiin käsistä sitä mukaa, kun niitä ehdittiin paistaa myyntiin. Onko sinulla tai yritykselläsi kunnianhimoinen idea ruokakauppojen seuraavaksi hittituotteeksi? Tilaisuutenne on tullut, sillä Suomalaisen Menestysreseptin kolmannen tuotantokauden haku on nyt käynnissä!

8.12.2020

Suomalainen Menestysresepti on kilpailu ja televisio-ohjelma, jossa etsitään uusia ruokainnovaatioita S-ryhmän kauppojen hyllyille. Molemmat aiempien tuotantokausien voittajat, Leivon Leipomon Boltsi ja Leipomo Rostenin Rostis, ovat nousseet omina lanseerausvuosinaan koko vuoden myydyimmiksi uutuustuotteiksi S-ryhmän myymälöissä.

Tämän vuoden elokuussa kauppojen paistopisteille saapuneen Rostiksen myynti ylitti sekä S-ryhmän että Leipomo Rostenin villeimmätkin ennusteet: ensimmäisen kahden kuukauden aikana S-ruokakaupoissa myytiin yli 1,5 miljoonaa Rostista. Kilpailusta seuranneen menestyksen myötä Leipomo Rosten on palkannut lisää työntekijöitä, jotta hittituotteen kysyntään pystyttäisiin vastaamaan.

- Oli hieno kokemus päästä mukaan kisaamaan kovatasoiseen joukkoon. Voitto on ollut ennennäkemätön menestys yrityksellemme, sillä koko leipomomme historiassa meillä ei ole ollut uutuustuotetta, joka olisi myynyt yhtä paljon kuin Rostis. Toki tämä on myös vaatinut paljon, sekä kisan aikana että sen jälkeen. Voimme lämpimästi suositella uudelle kaudelle hakemista kaikille intohimoisille ruoka-alan kehittäjille, sanoo Leipomo Rostenin markkinointijohtaja Veera Meltovaara.

Kilpailu on varsin tiukka puristus osallistujille: tuotekehitys ideasta kauppojen hyllyille tapahtuu vain reilussa puolessa vuodessa. Miksi kisaan kannattaa hakea mukaan?

- Meillä on vahva halu edistää kotimaista ruoka-alaa ja auttaa myös pienempiä yrityksiä luomaan uusia innovaatioita kuluttajien saataville. Kilpailu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden saada apua tuotekehitykseen sekä S-ryhmän asiantuntijoilta että muilta suomalaisen ruoka-alan huippuosaajilta. Toki myös kilpailun ja tv-sarjan aikana saatu näkyvyys on erinomainen startti uuden tuotteen lanseeraukselle, kannustaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Kunnianhimoisia ruokainnovaatioita etsitään jo kolmatta kertaa

Pienille ja keskisuurille, alle 30 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu Suomalainen Menestysresepti -kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Kilpailun haku on auki 7.12.2020-13.1.2021. Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5-7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa seurataan TV-sarjassa, joka esitetään MTV:llä kesällä 2021.

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä. Mukana ovat myös Finlaysonin nostamisesta nykykuluttajien tietoisuuteen tunnettu Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja, kuluttajaymmärryksen oivaltava asiantuntija Suvi Luoma. S-ryhmän näkemystä kilpailuun tuo pitkän uran vähittäiskaupan parissa tehnyt päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Viime vuonna kilpailuun haki yli 70 yritystä. Finaalivaiheen loppuun saakka selviytyi lopulta viisi yritystä tuotteineen: Rostis, Huonon Äidin valmisruoka, Kuusamon kalalastu, Äidin patukka sekä Villipesto.

Rostiksen lisäksi kaikki muutkin näistä tuotteista lunastivat paikkansa S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä ja asiakkaiden sydämistä. Menestystä tuotteille on tullut myös kisan ulkopuolella: Menestysresepti-finalisti Villipesto valittiin tänä syksynä Vuoden luomutuotteeksi. Äidin Patukasta puolestaan on kilpailun jälkeen lanseerattu jo uusi jouluinen kausimaku, joka luonnollisesti löytyy myös kaikista S-ryhmän myymälöistä.

- Suomalainen Menestysresepti -innovaatioita yhdistää se, että kaikki niistä ovat aidosti uudistaneet omaa kategoriaansa ja tuoneet siihen jotain uutta ja erilaista asiakkaille. Tähän joukkoon haemme nyt seuraavia kunnianhimoisia, yllättäviä ja ennen kaikkea herkullisia ruokainnovaatioita, Päällysaho sanoo.

- Tulevaisuuden menestystuote yhdistää muun muassa kotimaisuuden, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden trendejä. Menestysreseptituotteiden finalisteissa on viime kausina nähty vegeilyä, kalavallankumousta, terveellisyyttä ja ruokaperinnettä päivitettynä. Löytyisikö nyt kotimainen sushi-innovaatio tai monen kaipaama ravintolamainen valmisruoka? Uusien kotimaisten ruokainnovaatioiden kautta haluamme myös auttaa asiakkaitamme kohti ilmastolle ja itselle viisasta syömistä, lisää Päällysaho.

Onko S-ryhmän myymälöiden paraatipaikoilla ensi vuonna sinun kehittämäsi uutuustuote? Haku kilpailuun on käynnissä 13.1.2021 saakka!

Linkki hakulomakkeeseen: https://www.mtv.fi/osallistu


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.