Jonna Halme-Räsäsen mukaan tällä hetkellä etenkin naisten juhlapukeutumisessa näkyy vahvana 1920-luvun tyylivaikutteet niin materiaali- kuin kuosimaailmassakin.
”Erilaiset pinnat, kiilto, säihke ja kirkkaat värit ovat nyt kova juttu. Myös verkkomaiset sekä nahka ja nahkaa imitoivat materiaalit ovat selkeässä huudossa. Tällä hetkellä on nähtävissä, että glitter-topit ovat lähteneet selvästi myymään. Ylipäätänsä naisille myydyimpiä juhlakauden tuotetyyppejä ovat mekot, tunikat ja topit. Usein uusi toppi tai tunika on tuote, joka ostetaan juhlakauteen yhdisteltäväksi jo olemassa olevien housujen, hameiden ja jakkujen kanssa. Naiset panostavat tällä hetkellä myös ohuisiin sukkahousuihin sekä muotoileviin alusvaatteisiin, joiden kaikkien tuotemyynnissä on nähtävissä kasvua”, Halme-Räsänen summaa.
Myyntipäällikön mukaan miesten juhlapukeutumisessa puolestaan tällä hetkellä trendaavat muun muassa siisti neule yhdistettynä suoriin housuihin tai chinoihin.
”Samoin suosittu yhdistelmä on irtotakki, ja tummat farkut. Kuosillinen kauluspaita on yleisin ostos ja tässäkin trendissä merkittävin yksittäinen tuote miehillä.”
Prismassa on havaittu kiinnostuksen juhlapukeutumiseen näkyvän yhä laajemmin myös isoimmissa vaatekoissa.
“Iloksemme olemme havainneet, että naisten ja miesten isojen kokojen asiakkaat ovat ottaneet Prisman ostopaikakseen. Olemmekin panostaneet myös juhlapukeutumisessa näihin ryhmiin laajentamalla valikoimaamme”, Halme-Räsänen toteaa.
Luvassa värikkyyttä ja metallinhohtoa
Prisma julkaisi lokakuun alussa kattavan trendiraportin suomalaisten pukeutumisesta. Sen mukaan yleisin myyty väri vaatteissa on musta, ja tämä pätee myös pikkujoulukauteen. Raportissa nostettiin esiin kolme väriä, jotka haastavat mustan hegemoniaa tänä syksynä.
”Pinkki, vihreä sekä lila ovat selkeästi tämän syksyn trendejä. Myös metallinhohteiset sävyt, kuten kulta ja hopea, ovat nousussa. Kannattaa pitää työpaikan pikkujouluissa silmällä, kuinka monella näet näitä värejä päällä”, Halme-Räsänen vinkkaa.
Värikkyyttä nähdään myös meikeissä.
”Tällä hetkellä myydyimmät huulipunat ovat sävyltään tummanpunaisia. Kynsilakoissa sen sijaan viime vuoden myydyimpiä värejä ovat olleet vaaleammat pastellisävyt, ja tämä trendi jatkuu myös pikkujoulukautena. Loppuvuoden erityispiirre on, että silmä- ja kasvomeikkien sekä huulipunien myynti korostuu pikkujoulukaudella, kun taas huulikiiltojen myynti on vilkkaampaauuden vuoden alla. Koruissa tänä vuonna suosittuja tulevat olemaan Snö- ja Johan -korut”, myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Mukavuudenhaluiset juhlapukeutujat
Prisman trendiraporttiin teetetystä kyselytutkimuksesta selvisi, että suomalaiset ovat pukeutujina varman päälle pelaajia ja mukavuudenhaluisia. Jälkimmäinen näkyy myös pikkujoulukauden juhlapukeutumisessa.
”Esimerkiksi suositaan neulospohjaisia materiaaleja ulkonäöstä tinkimättä ja tuotteiden muodoissa suositaan väljiä istuvuuksia. Tämä lisää selvästi käyttömukavuutta. Tästä huolimatta pikkujoulukaudella suomalaiset ovat rohkeampia pukeutujia, mikä näkyy jo aiemmin mainitussa glitterin ja paljettien suosimisessa”, Halme-Räsänen toteaa.
Pukeutumisen myyntipäällikkö toteaa pikkujoulupukeutumisen eroavan esimerkiksi kesän juhlasesongista monella tavalla:
”Kesän juhlissa suositaan värejä, kukkakuoseja sekä kevyempiä ja ilmavampia materiaaleja, kun taas pikkujoulupukeutuminen on värimaailmaltaan suppeampi, mutta kimalletta sekä rohkeutta on enemmän.”