Kuvateksti

Reilusti maailmaa parantamaan

Reilun kaupan viikkoa vietetään 19.–25.10. Viikko muistuttaa siitä, kuinka jokainen voi vaikuttaa omilla ostovalinnoillaan kehitysmaiden viljelijöiden työ- ja elinolosuhteisiin. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa valinnan voi tehdä noin 200 Reilun kaupan tuotteen joukosta.

19.10.2015

Reilun kaupan -kampanjaviikkoa on vietetty jo yli kymmenen vuotta. Reilu kauppa ry:n järjestämä viikko muistuttaa siitä, että suuren osan päivittäisestä ruoastamme kasvattavat köyhien maiden maanviljelijät pienellä palkalla. Monet hyödykkeet myydään usein liian alhaiseen hintaan ja kasvatetaan alueilla, jotka ovat herkkiä luonnonkatastrofeille. Reilulla kaupalla tavoitellaan maailmaa, jossa kehitysmaiden viljelijöillä ja työntekijöillä on mahdollisuus turvattuun ja kestävään toimeentuloon sekä mahdollisuus päättää itse omasta tulevaisuudestaan.  

Teemana reilut kahvitauot

Reilu kauppa ry haastaa kaikki suomalaiset järjestämään Reilun kaupan viikolla Reiluja kahvitaukoja. Työpaikat, oppilaitokset, harrastusryhmät, kaveriporukat, kahvilat ym. voivat ottaa haasteen vastaan, keittää Reilun kaupan kahvia, arvioida juodun määrän ja osallistua kilpailuun. Reilu kauppa ry laskee, kuinka monta viljelijää työllistetään Suomessa juotujen Reilujen kahvitaukojen kahveilla.

Kahvinviljelystä saa elantonsa maailman mittakaavassa 25 miljoonaa ihmistä. Reilun kaupan kahvia viljelee 730 000 kahvinviljelijää, joka on noin 3 prosenttia kaikista viljelijöistä. Kahvinviljelijöistä 70 prosenttia on pienviljelijöitä, jotka viljelevät kahvia alle kymmenen hehtaarin tiloilla. Reilun kaupan kahvin kriteerit on suunnattu ainoastaan pienviljelijöille.

Hedelmät ja jäätelö jyräävät

S-ryhmän päivittäistavarakaupassa on kukat mukaan lukien myynnissä noin 200 Reilun kaupan tuotetta. Viimeisen vuoden aikana (lokakuu 2014–syyskuu 2015) niiden myynti oli noin 23 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edeltävään vastaavaan jaksoon 3,6 prosenttia.

Reilun kaupan viikon teematuotteen eli kahvin ja suodatinpaperien osuus on tuoteryhmänä kolmanneksi suurin (15 prosenttia) S-ryhmän Reilun kaupan kokonaismyynnistä. Ylivoimaisena ykkösenä ovat kuitenkin hedelmät (35 prosenttia) ja erityisesti banaani, joka myy kolmasosan Reilun kaupan kaikesta myynnistä S-ryhmässä. Toiseksi suurimman tuoteryhmän, jäätelön (24 prosenttia), suuren osuuden selittää lähes yksinään Ben & Jerry's -tuotemerkki.

Lukumääräisesti eniten Reilun kaupan tuotteita sisältäviä tuoteryhmiä ovat niin ikään teet, kahvit, jäätelö ja hedelmät. Alueellisesti Reilun kaupan tuotteita myydään suhteessa päivittäistavaroiden kokonaismyyntiin selvästi eniten pääkaupunkiseudulla toimivan HOK-Elannon alueella.


Kuvat: S-Ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.