Punalaputetut ilta-aletuotteet

Punalaputettu edullinen ekoteko – ilta-alekäytäntö sai alkunsa Alepasta

S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin viime vuonna yhteensä noin 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta (-30 % ja -60 %). Korotetun ilta-alen suosio näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Alepoissa, joista käytäntö lähti liikkeelle viitisen vuotta sitten. Valtakunnallinen ilta-alekäytäntö täyttää tänä syksynä kolme vuotta.

8.9.2020

Punalaputetut top-tuotteet

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään punalaputetuista tuotteista eniten:

  • Euroissa: pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa.
  • Kappalemääräisesti: leipomotuotteita, kuten riisipiirakoita, croissanteja, lihapasteijoita ja ruispaloja.

Kaikki S-ryhmän ruokakaupan ketjut ovat olleet mukana punalaputettujen tuotteiden korotetussa ilta-alekäytännössä jo kolmen vuoden ajan.

S-ryhmässä hävikkiuhan alla olevia tuotteita on alelaputettu systemaattisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Syksyllä 2017 punalaputetut -30 %:n aletuotteet saivat rinnalleen valtakunnallisen -60 %:n ilta-alekäytännön.

– Asiakkaamme eri puolilla Suomea ovat voineet jo kolmen vuoden ajan löytää ilta-aikaan superedullisia tuotteita, joissa parasta ennen -päiväys tai viimeinen käyttöpäivä on lähenemässä, mutta jotka ovat edelleen täysin käyttökelpoisia, johtaja Mika Lyytikäinen SOK Marketkaupasta summaa.

– Nykyään pystymme ennakoimaan tilaukset entistä tarkemmin, paljonko mitäkin tuotetta missäkin myymälässä myydään – se on hävikin hallinnan kannalta keskeisintä. Punalaputuksella on kuitenkin edelleen tärkeä rooli hävikin minimoimisessa.

Ideasta kiitos Alepan henkilöstölle

Korotettu -60 %-ilta-alekäytäntö sai alkunsa pääkaupunkiseudulta Alepan henkilöstöpalaverista, jossa haettiin uusia tapoja vastuulliseen hävikin hallintaan.

– Ilta-alen pilotointi osoitti varsin pian, että toimintamalli vähentää poisheittohävikkiä ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Koko Alepa-ketjuun toimintamalli laajeni vuonna 2015. Tätä nykyä korotettu ilta-ale on Alepoissa klo 21–24, Alepa-ketjun ryhmäpäällikkö Matti Markkula HOK-Elannosta esittelee.

Punalaputettujen tuotteiden ostamisesta on tullut arkipäiväistä ja yhä hyväksytympää. Se mielletään fiksuksi ekoteoksi. Siitä hyötyy myös myymälä:

– Punalaputtaminen vie merkittävästi vähemmän aikaa kuin tuotteen hävikkiin laittaminen. Meidän on joka tapauksessa tarkastettava tuotteet ja varmistettava, että myynnissä olevissa tuotteissa on riittävästi käyttöaikaa. Jollei punalappua laitettaisi, useampi tuote päätyisi hävikkiin: silloin tuote on otettava pois hyllystä, kirjattava hävikkiin sekä käsiteltävä kierrätykseen, Markkula toteaa.

Hävikkiuhka-hevistä välipalaksi

Hedelmiä ja vihanneksia ei yleensä punalaputeta.

– Alepan kokoluokassa hävikkiin menee vain vähän heviä. Meillä on mahdollisuus hyödyntää myyntiin sopimattomat, mutta syömäkelpoiset hedelmät ja vihannekset välipaloina taukohuoneessa. Blenderillä niistä voi tehdä vaikkapa smoothieita, Markkula kertoo.

Viime vuonna Alepa-ketjussa hyödynnettiin tällä tavoin reilusti yli tuhat kiloa hedelmiä ja vihanneksia joka kuukausi.

– Kun työporukan ilopilleri tekaisee smoothien tai hedelmälautasen valmiiksi taukotilaan, niin terveellinen välipala maistuu varmasti kaikille.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.