Prisman vaatemyynnissä yhden tuotteen kysyntä kertoo koronan väistymisestä – jopa 44 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna - S-ryhmä
AT syksy 2021

Prisman vaatemyynnissä yhden tuotteen kysyntä kertoo koronan väistymisestä – jopa 44 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna

Kulunut kevät ja kesä on ollut merkittävän hyvä Prisman muodin ja pukeutumisen myynnissä. Eniten kysyntä on noussut lasten kouluvaatteissa sekä juhlapukeutumisessa, minkä lisäksi Antti Tuiskun luotsaama Antti Tapani -mallisto on jatkanut pukeutumisen hittituotteena. Prisman asiantuntijan mukaan koronan ja kotoilun myötä lisääntynyt rento pukeutuminen näkyy syksyllä myös työpaikoilla ja vapaa-ajalla. Myös koronapandemian alkaessa lopahtanut sukkahousujen myynti on selvässä kasvussa.

27.7.2021

Prisman pukeutumisen myynti kasvoi kokonaisuudessaan kevään 2021 aikana noin 22 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Muutos on merkittävä, sillä Muoti- ja urheilukauppa ry:n* alkuvuoden tilastojen perusteella Prisma on suoriutunut peräti 15,8 prosenttia paremmin kuin koko muotimarkkina keskimäärin. Kovin kasvu kevään vertailujaksolla nähtiin kouluikäisten vaatteissa (134-170 cm) – eroa viime vuoteen oli 40 prosenttia. Myös miesten muotia myydään aiempaa kovempaa tahtia.

”Kehityssuunta on meidän näkökulmastamme looginen, sillä viime keväänä koululaiset määrättiin kotikouluun, eikä uusille kevätvaatteille ollut tarvetta tavallisissa määrin. Myös miesten muodissa on nähty kovia kasvulukuja, sillä miesten sisäpukeutuminen on kasvanut 34 prosenttia verrattuna viime vuoteen”, Prisman käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole toteaa.

Holen mukaan tilastoissa näkyy erityisesti yhden tuotteen räjähdysmäinen myyntikasvu, joka saattaa ennakoida koronatilanteen helpottamista suomalaisten arjessa.

”Naisten pukeutumisessa selkein myynnin kasvu näkyy deniersukkahousuissa, joita on myyty jopa 44 prosenttia edellisvuotta enemmän. Niiden ja matkalaukkujen myynti pysähtyi täysin keväällä 2020, mutta nyt sukkahousuja on myyty vauhdilla. Pidämmekin deniersukkahousujen indeksiä eräänlaisena arjen palautumisen indeksinä.”

Juhlavaatteisiin satsataan jälleen – arkipukeutumisessa säilyy mukavuudenhaluisuus

Koronarajoitusten lieventyminen on saanut suomalaiset jälleen miettimään juhlavampaa pukeutumista. Tähän viittaa muun muassa mekkojen myynti, joka on kasvanut viime vuodesta 59 prosenttia. Miehet ovat olleet tätäkin aktiivisemmin ostoksilla – edellisvuoteen verrattuna miesten kauluspaitojen myynti kasvoi 77 prosenttia ja miesten puvuntakkien myynti 107 prosenttia.

”Esimerkiksi koulujen päätösjuhlien vietto näkyi juhlapukeutumisen myynninkasvuna. Kokoontumisrajoitusten helpottaessa myös muunlaisiin juhliin on ryhdytty etsimään uusia asusteita”, Hole kommentoi.

Prisman keväällä toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan korona on vaikuttanut joka kolmannen suomalaisen pukeutumiseen (31 % kaikista vastaajista). Näistä vastaajista reilusti yli puolet (69 %) kertoo pukeutuneensa korona-aikana entistä mukavuudenhaluisemmin.

Hole ennakoi saman trendin jatkuvan myös syksyllä, jolloin mukavuus yhdistyy saumattomammin tyylikkyyteen suomalaisten pukeutumisessa.

”Kestosuosikiksi noussut Antti Tapani -mallistomme on hyvä esimerkki tästä kehityksestä. Antti Tuisku on luovana johtajana onnistunut yhdistämään tyyliä ja mukavuutta tavalla, joka on puhutellut asiakkaitamme. Suomalaiset ovat arvostaneet jo ennen koronaa mukavaa ja käytännöllistä pukeutumista, mutta uskomme sen vahvistuvan edelleen. Enää siisti ja rento pukeutuminen eivät olet toistensa vastakohtia, ja esimerkiksi tennarit ovat toimistotyössä varsin salonkikelpoisia. Etenkin nuoret ovat tehneet pukeutumisessaan collareista ja verkkareista katu-uskottavia”, Hole pohtii.

Pukeutumisen 4 trendiä kesään ja syksyyn

1. Collegevaatteiden suosio jatkuu. Mukavat ja rennot vaatteet ovat tulleet osaksi arkityyliämme ja niitä tullaan näkemään jatkossa yhä enemmän työ- ja vapaa-ajalla.

2. Patoutunut juhlimisen tarve purkautuu. Suomalaiset panostavat pitkästä aikaa pukeutumiseen. Miehillä perinteinen puku pitää pintansa, mutta naisilla juhlapukeutuminen on monimuotoisempaa. Korkkareiden sijaan yhä useampi valitsee kuitenkin jalkaansa jotain rennompaa.

3. Mukavuus näkyy myös mekoissa. Naisilla kesän kuumin mekkotrendi on väljät ja rennot mekot. Nyt arvostetaan tyylikkäitä mutta mukavia vaatteita, jotka eivät purista.

4. Sporttisuus sulautuu arkivaatetukseen. Treenivaatteet ja juoksukengät tulevat tänäkin kesänä näkymään katukuvassa. Tästä kertoo muun muassa se, että yksi alkukesän hittituotteista Prismassa on ollut Antti Tapani -malliston treenitrikoot. Koronan vahvistama athleisure-trendi jatkuu ja sporttisempaa vaatetta puetaan päälle arjen askareissa.

*Muoti ja urheilukauppa ry:n 1-4/2021 tilasto, jossa mukana vaatteet, jalkineet ja laukut. Muoti ja urheilukauppa ry julkaisee tilastoistaan kokoavat tiedotteet asiakasyrityksilleen.

*Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 23.-28.3.2021. Tutkimuksen kohderyhmä oli 16–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Prisma myynnin vertailujakso on viikot 11-23/2021, joka vastaa 2020 Koronan käynnistämän poikkeustilan alkuhetkestä kesäkuun puoleen väliin.


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.