Marraskuun 26. päivä vietettävä Black Friday mielletään yleensä viihde-elektroniikan kulutusjuhlaksi, mutta Prisman kysely nostaa esiin yllättävän tuloksen. Peräti 41 prosenttia vastaajista toivoi näkevänsä jatkossa lisää Black Friday -tarjouksia vaatteissa ja muissa pukeutumisen tuotteissa.
Vastaajista, jotka suunnittelivat tekevänsä ostoksia Black Fridayssa, 38 prosenttia ilmoitti ostavansa tänä vuonna tarjousmyynnistä vaatteita tai muita pukeutumisen tuotteita. Erityisen
paljon vaatteista ovat kiinnostuneita alle 24-vuotiaat, sillä tässä ikäryhmässä vastaava prosentti oli jopa 57 prosenttia.
”Kyselyn tulos kertoo trendistä, jonka olemme havainneet vahvistuvan Prisman edellisvuosien myyntien pohjalta: Black Friday on laajentunut pysyvästi viihde-elektroniikan ulkopuolelle. Muodin ja pukeutumisen kysyntä on Prismassa muutenkin kasvussa, eikä tässä suhteessa
Black Friday tee poikkeusta. Konkreettisena esimerkkinä on Antti Tapani -vaatebrändin ja Finlaysonin kanssa toteutetun Arkismi -malliston suosio, jonka myötä mallistojen hittituotteet myydään loppuun”, kertoo Prisman Kodin ja Viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila.
”Kodinkoneet ja viihde-elektroniikka ovat yhä merkittävässä roolissa Prisman Black Friday
-myynneissä ja ne houkuttelevat lähtemään ostoksille verkossa ja kivijalassa. Silti suuntaus on selkeästi kohti kokonaisvaltaisempaa kampanjointia, jossa kysyntä yltää läpi tuoteryhmien,” Junnila jatkaa.
100–200 euroa yleisin käytetty summa – ostoksia ei suunnitella pitkälle etukäteen
Kysely selvitti myös kuinka paljon shoppailijat olisivat valmiita käyttämään rahaa Black Friday
-tuotteisiin. Yleisin vastattu summa oli 100–200 euroa, jonka suunnitteli käyttävänsä noin joka viides vastaaja (20 %). Ylipäätänsä noin puolet vastaajista (49 %) oli valmis käyttämään Black Fridayhin yli 100 euroa.
Kyselyn perusteella suomalaisten Black Friday -ostoskäyttäytyminen on enemmän impulsiivista kuin suunniteltua, eikä alkuvuoden ostopäätöksiä lykätä Black Fridayn vuoksi. Noin joka kolmas (34 %) ilmoitti ettei vielä osaa sanoa paljonko rahaa aikoo käyttää Black Friday -ostoksiin. Useampi kuin joka kolmas (39 %) vastaajista kertoo, ettei koskaan siirrä alkuvuodesta suunnittelemiaan käyttötavaraostoksia Black Fridayn ajaksi.
Yli puolet (52 %) vastaajista ei vielä kyselyhetkellä ollut päättänyt aikooko ylipäätään ostaa mitään ”mustan perjantain” aikana. Eniten suunnitelmallisuutta vaikuttaa olevan
joululahjaostoksissa, sillä reilu neljännes (29%) ostopäätöksen tehneistä suunnittelee hankkivansa pienen osan joululahjoistaan jo Black Friday -myynneistä.
”Black Friday on joulumyynnin lähtölaukaus ja monelle myös tapa helpottaa joululahjaostoksista tulevaa stressiä. Tämä tulos kuitenkin osoittaa, että Black Fridayn merkittävästä tunnettuudesta huolimatta, sillä ei ole vielä samalla tavalla vakiintunutta
asemaa Suomessa kuin muualla maailmalla. Suomalaiset luottavat saavansa tarvitsemansa tuotteet edullisesti ympäri vuoden. Rohkaisevaa oli myös huomata, että vain yksi prosentti kyselyyn vastaajista ilmoitti tehneensä turhia Black Friday -ostoksia. Toisin sanoen suomalaiset eivät liiku vain alennusten perässä, vaan ostavat fiksusti, kun aito tarve ja sopiva tarjous osuvat kohdalle”, Junnila pohtii.
Osa pohtii kuluttamista tiedostavammin
Kysyttäessä niiltä vastaajilta, jotka ilmoittivat, etteivät tee mitään ostoksia Black Fridaysta, yleisin syy ostamattomuuteen on se, ettei ole tarvetta (62 %). Huomionarvoista on kuitenkin
se, että hiukan alle joka kolmas (30 %) ilmoittaa syyksi sen, että ei halua tehdä ostoksia vähentääkseen liikakulutusta.
Samalla 32 prosenttia kokee ärsyttävimpänä asiana Black Fridayssa sen, että sen koetaan kannustavan turhaan kuluttamiseen.
”Tämä on tärkeä asia, jota varmasti kaikki kaupan alan toimijat miettivät. Myös Prismassa tätä olemme pohtineet ja erilaisten kierrätyskampanjoiden lisäksi tänä vuonna toimme
ensimmäistä kertaa päivittäistavarakaupan tuotteet alennusten piirin, jotta myös kuluttamista välttelevät saisivat kampanjasta myös jotain hyötyä vaikkapa halvempien elintarvikkeiden muodosta. Emme yllytä ketään ostamaan turhaa vaan tarjoamme osuuskaupan tehtävän mukaisesti asiakasomistajillemme hyötyä ja helppoutta sekä edullisia hintoja myös Black Fridayn kaltaisen kampanjan kautta, Junnila kertoo.