Pienillä valinnoilla suuri vaikutus – S-ryhmän asiakkaiden ostamista banaaneista kertyi viidessä vuodessa yli 1,7 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää - S-ryhmä
banaanin viljelyä perussa

Pienillä valinnoilla suuri vaikutus – S-ryhmän asiakkaiden ostamista banaaneista kertyi viidessä vuodessa yli 1,7 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää

Reilun kaupan tuotteiden myynnistä kertyvän Reilun kaupan lisän avulla tuotantomaissa on esimerkiksi rakennettu kouluja ja teitä, hankittu opetus- ja lääkintätarvikkeita sekä kehitetty työntekijöiden asumisolosuhteita.

25.10.2021

S-ryhmän valikoimista löytyy Reilun kaupan tuotteita useissa eri tuoteryhmistä, kuten kahveissa, kodintekstiileissä, kukissa, mausteissa, suklaissa ja hedelmissä. Asiakkaiden kestosuosikkeja ovat etenkin Reilun kaupan banaanit sekä kukat.

”Haluamme tehdä kestävän kuluttamisen ruokakaupan asiakkaille helpoksi. Vastuullisuussertifioidun tuotteen ostaminen on aidosti merkityksellinen valinta. Reilu kaupan sertifiointi on meille tärkeä työkalu, sillä sen avulla voidaan varmentaa tuotannon vastuullisuutta kehittyvissä maissa, niin työolojen kuin ympäristövaikutustenkin osalta”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tuotteista maksettava Reilun kaupan lisä on yksi merkin tärkeimmistä peruspilareista. Sillä tarkoitetaan erillistä korvausta, joka maksetaan ostohinnan päälle raaka-aineen tuottaneille osuuskunnille tai suurtilojen työntekijöille. Reilun kaupan lisän suuruus määritellään tuote- ja maakohtaisesti yhdessä tuottajien kanssa.

”Reilun kaupan tuotteen valvominen sopimuksin ja auditoinnein läpi ketjun on tärkeää, jotta muun muassa varmistetaan Reilun kaupan lisän maksaminen oikein”, kertoo Reilu kauppa ry:llä lisensoinnista vastaava Jenni Sundberg

Reilun kaupan lisän käyttökohteista päätetään itse tuotantomaissa

Siitä, mihin Reilun kaupan lisä käytetään, päättävät osuuskuntien pienviljelijät ja suurtilojen työntekijät demokraattisesti yhdessä. Tyypillisesti lisää hyödynnetään infrastruktuuriin, kuten varastojen ja päivähoitohuoneiden rakentamiseen, tuotannon tehostamiseen, koulutukseen ja ympäristönsuojeluun.

Yksistään S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) viimeisen viiden vuoden aikana myymistä Reilun kaupan banaaneista on kertynyt Reilun kaupan lisää yli 1,7 miljoonaa euroa.

Reilun kaupan banaanin tärkeimmät tuotantomaat ovat Dominikaaninen tasavalta, Kolumbia, Ecuador ja Peru. Banaanin myynnistä kertyvien Reilun kaupan lisien avulla suurtiloilla on esimerkiksi helpotettu lainojen saamista, hankittu opetus- ja lääkintätarvikkeita, kehitetty työntekijöiden asumisolosuhteita sekä rakennettu kouluja, terveysklinikoita ja teitä. Perussa suurin osa Reilun kaupan banaaneista viljellään pienviljelijöiden muodostamissa osuuskunnissa. Pienviljelijät ovat käyttäneet lisiä erityisesti osuuskunnan tukemiseen, esimerkiksi sijoittamalla henkilöresursseihin, hallintoon, infrastruktuuriin ja koulutukseen.

S-ryhmässä myydyistä ruusuista kertyy puolestaan vuosittain noin 65 000 euroa Reilun kaupan lisää. Reilun kaupan kukkien tärkeimmät tuotantomaat ovat Kenia, Etiopia ja Ecuador, joissa kukista saatua Reilun kaupan lisää on käytetty erityisesti koulutukseen, työntekijöiden ja perheiden taloudelliseen tukemiseen sekä terveydenhuoltoon.

Esimerkiksi Sher Ethiopian Reilun kaupan sertifioimalla kukkatilalla Reilun kaupan lisää on käytetty työntekijöiden monipuoliseen ammatilliseen koulutukseen. Tilalla työskentelevät Abdukadir Demma, 26, ja Teshome Kedir, 27, suorittivat taloushallintoon ja tietotekniikkaan keskittyneen koulutuksen, minkä jälkeen he pääsivät siirtymään kukkatilan perustöistä hallinnon puolelle. Ennen koulutusta kumpikaan ei osannut juurikaan käyttää tietokonetta, mutta tällä hetkellä Abdukadir työskentelee kirjanpitäjänä ja Teshome henkilöstökoordinaattorina Sher Ethiopian kukkatilalla.

Tällä viikolla vietetään Reilun kaupan viikkoa ja torstaina 28.10. Reilua kahvitaukoa. Reilun kaupan viikon teemana on tänä vuonna ilmastonmuutos. S-ryhmän valikoimista löytyy lukuisia Reilun kaupan tuotteita sekä S-ryhmän omilta tuotemerkeiltä että muilta brändeiltä. Kestävä kuluttaminen ja asiakkaiden kannustaminen vastuullisten valintojen tekemiseen on yksi S-ryhmän vastuullisuusohjelman pääteemoista.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.