– Olemme tyytyväisiä aukioloaikojen vapautumiseen. Asiakkaamme ovat ottaneet hyvin vastaan mahdollisuuden käydä ostoksilla joustavammin. Myynti kasvoi sekä isoissa että pienissä myymälöissämme, joiden asiakasmäärät nousivat yhteensä kahdeksan prosenttia, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 4,2 prosenttia ja oli 3 315 miljoonaa euroa. Myynnin kasvu oli selvästi alan muita toimijoita nopeampaa.
Muiden liiketoimintojen myynnit kehittyivät yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvin. Vapautuneet aukioloajat laskivat hieman ABC-asemien yhteydessä olevien markettien myyntiä.
S-ryhmän tammi–kesäkuun 2016 tulos julkaistaan maanantaina 8.8.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2016
Liiketoiminta-alue
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
Muutos tilanteeseen 1–6/2015 (%)
Marketkauppa
3 764
+3,8
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
735
-6,6
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
376
-1,5
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
136
-1,1
Rautakauppa
93
-3,2
Muut
232
+5,5
S-ryhmä yhteensä
5 336
+1,7