Ruokaostokset ja Bonus

Osuustoiminta vahvassa vedossa – reippaasti kasvaneet asiakasmäärät nostivat S-ryhmän liiketulosta

Asiakasmäärien kasvu sekä hotellien, ravintoloiden ja marketkaupan vahva vire siivittivät S-ryhmän tuloskehitystä tammi-kesäkuussa 2023. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen muuta alan markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.

29.8.2023

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän tammi-kesäkuun 2023 yhteenlaskettu liiketulos (FAS) oli 149 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan oli 83 miljoonaa euroa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi 7,3 prosenttia ja oli lähes 6,9 miljardia euroa.

SOK-yhtymän tammi-kesäkuun liiketulos (IFRS) nousi voitolliseksi ja oli 38 miljoonaa euroa. Yli 60 miljoonan euron tulosparannuksen taustalla on etenkin hotelliyhtiö Sokotelin korona-ajasta palautuminen ja S-Pankin vahva kehitys.

– Koronasta kärsineiden liiketoimintojemme palautuminen pandemia-ajasta on jatkunut myös tänä vuonna. Hotellien ja ravintoloiden voimakkaan elpymisen lisäksi liiketulosta nosti kasvaneiden asiakasmäärien vauhdittama hyvä myynnin kasvu lähes kautta linjan. Tässä ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuvat: hintakilpailukyky, asiakasomistajuuden edut sekä onnistuminen valikoimatyössä ja verkostouudistuksissa puhuttelevat kuluttajaa. Erityisen vahvasti tämä näkyy päivittäistavarakaupassa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

S-ryhmän investoinnit kasvoivat edellisvuodesta yli 50 miljoonaa euroa ja olivat tammi-kesäkuussa 309 miljoonaa euroa. Ne jakautuivat laajasti eri puolille Suomea ja kohdistuivat muun muassa palveluverkoston kehittämiseen, verkkokauppaan, digitaalisuuteen ja energiatehokkuuteen.

Asiakasomistajille maksettiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla bonuksia ennätykselliset 213 miljoonaa euroa, noin 20 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Niin ikään ennätyslukemat nähtiin kesätyöntekijöiden määrässä, kun noin 17 000 nuorta kartutti tärkeää työkokemusta alueosuuskaupoissa ja muissa S-ryhmän yrityksissä.

Päivittäistavarakaupassa markkinaa vahvempi myynnin kehitys jatkunut kolmatta vuotta

S-ryhmän marketkaupassa sekä myynti että liiketulos paranivat tammi-kesäkuussa edellisvuoteen verrattuna. Heikentynyt ostovoima ja kuluttajien varovaisuus heijastuivat marketkauppaan hintatietoisuuden lisääntymisenä ja siirtymänä edullisempiin tuotteisiin. Etenkin käyttötavarakaupassa hankintoja harkitaan tarkasti, ja niitä saatetaan myös lykätä. Haasteellisesta toimintaympäristöstä huolimatta Prisman käyttötavaramyynti kasvoi tammi-kesäkuussa edellisvuodesta.

Päivittäistavarakaupassa hintalupauksesta kiinni pitäminen ja uudistuva verkosto siivittivät sekä asiakasmäärät että myynnin selvään kasvuun. S-ryhmän ruokakaupoissa niin Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa kuin Alepoissakin, myynti kehittyi alkuvuonna joka kuukausi muuta Suomen päivittäistavarakaupan markkinaa paremmin. Markkinaa vahvempi kasvu on jatkunut jo kolmatta vuotta. Myös ruoan verkkokaupan kasvu vauhdittui vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Parhaimmillaan kasvu oli kuukausitasolla jopa 20 prosenttia edellisvuotta ripeämpää.

Myös S-ryhmän Foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n, myynti kasvoi alkuvuonna selkeästi markkinoita nopeammin.

Hotellien ja ravintoloiden tulos parani roimasti – ALV:n suunniteltu korotus uhkaa elpymisen jatkoa

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskauppa paransi tammi-kesäkuussa sekä myyntiään että liiketulostaan merkittävästi edellisvuodesta. Hyvä vire jatkui heinäkuussa, jolloin myynti ylsi jopa ennätystasolle. Kirittävää koronaa edeltävän ajan tasolle kuitenkin vielä jäi. Palautumista ovat vauhdittaneet onnistuneet investoinnit verkostoon, digikanaviin ja konsepteihin. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla hyvää kehitystä nähtiin erityisesti ravintolakaupassa.

Nopean syömisen suosio on kasvussa, ja moni S-ryhmän ravintolakonsepti kuten Pizza&Buffa osuu erinomaisesti tähän kysyntään. Myös Mikkelissä avattu laadukkaaseen kebabiin keskittyvän Babista-ketjun ensimmäinen ravintola on saanut mainion vastaanoton. Majoituskaupassa etenkin tapahtuma- ja ryhmämatkustus sekä vapaa-ajan matkustus ovat virkistyneet. Sen sijaan etenkin kansainvälinen liikematkustus palautuu hitaammin.

– Hotellien ja ravintoloiden palautuminen on erityinen ilonaihe raskaiden koronavuosien jälkeen. Heti sen perään niitä ovat haastaneet tiukentunut taloustilanne ja sodan vaikutukset globaaliin matkailuun. Suunniteltu alennetun 10 prosentin ALV-kannan nosto 14 prosenttiin olisi kova takaisku majoituskaupalle juuri nyt. Suomella pitäisi olla malttia antaa palveluiden toipua, Krook painottaa.

Tavaratalo- ja liikennekaupassa suotuisaa kehitystä – uusi Sokos Vaasaan 2024

S-ryhmän liikennekauppaa piristi tammi-kesäkuussa liikkumisen vilkastuminen edellisvuodesta, sekä ryhmämatkailun ja yleisötapahtumien aktivoituminen. Niiden myötä ABC-ketjun palveluiden kysyntä ja asiakasmäärät kasvoivat. Kehitys oli positiivista sekä ABC-asemien ravintoloissa ja marketeissa että autopesujen myynnissä. ABC-latausverkosto laajeni voimakkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla, ja sähkölatauksen myynti viisinkertaistui. Tammi-kesäkuun liiketulos jäi liikennekaupassa hieman edellisvuoden tasosta, ja myynti väheni edellisvuodesta polttonesteiden markkinahintojen laskun vuoksi.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa palautuminen korona-ajasta jatkui tasaisesti keskusta-asioinnin vilkastuessa. Sekä myynti että liiketulos kehittyivät tammi-kesäkuussa positiivisesti. Verkkokaupassa nähtiin etenkin vuoden toisella kvartaalilla vahvaa kasvua Sokos.fi-verkkokaupan uudistuksen siivittämänä. Erityisen rivakasti kauppa kävi kauneuden ja pukeutumisen tuoteryhmissä. Vakaalla kehityspolulla oleva Sokos uusii myös verkostoaan, ja Osuuskauppa KPO avaa kokonaan uuden tavaratalon Vaasaan vuonna 2024. Myös Suomen suurimman kauneuden erikoisliikeketjun Emotionin myymälöiden uudistukset etenevät ripeästi.

– Ensimmäisen vuosipuoliskon hyvän myynti- ja tuloskehityksen ohella myös kesäkausi oli kokonaisuutena S-ryhmälle varsin onnistunut. Vaikka talouden ja kuluttajien ostovoiman kehitykseen liittyy epävarmuustekijöitä, näkymämme loppuvuoteen on positiivinen. Odotamme sekä S-ryhmän että SOK-yhtymän liiketuloksen paranevan edellisvuoteen verrattuna, Hannu Krook toteaa.

Keskeiset luvut 1–6/2023

Alueosuuskaupat + SOK-yhtymä 1–6/2023:

  • Veroton vähittäismyynti oli 6 888 miljoonaa euroa (ed. v. 6 419 milj. euroa).

  • Liiketulos (FAS) oli 149 miljoonaa euroa (ed. v. 66 milj. euroa).

  • Investoinnit olivat 309 miljoonaa euroa (ed. v. 253 milj. euroa).

  • Osuuskauppojen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 2 531 756 (ed. v.2 481 525).

  • Maksetut Bonukset 213 miljoonaa euroa (ed. v. 194 milj. euroa).

  • Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 48 128 (ed. v. 47 870). (Luku sisältää S-Pankin.)

  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 2008 (ed. v. 1 949).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2023:

  • Liikevaihto (IFRS) oli 4 428 miljoonaa euroa (ed. v. 4 034 milj. euroa).

  • Liiketulos (IFRS) oli 38 miljoonaa euroa (ed. v. -23 milj. euroa).

  • Investoinnit olivat 30 miljoonaa euroa (ed. v. 42 milj. euroa).

  • Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 256 henkilöä (ed. v. 5 997 henkilöä).

SOK-yhtymän osavuosikatsaus julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 29.8.2023.


Kuvat: Nico Backström

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.