1. Ei kipeänä kauppaan
Omaan olotilaan tulee kiinnittää nyt erityistä huomiota.
” Jos olo on nuhainen tai kurkku karhea, myymälään ei tule nyt lähteä. Lipsumiseen ei ole varaa. Tämä koskee sekä asiakkaita että henkilökuntaa”, S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen muistuttaa.
”Ruoan verkkokauppaa kannattaa hyödyntää tai pyytää vaikkapa ystävää tuomaan ostokset, jos jääkaappi kaipaa täydennystä.”
Ruoan verkkokaupat Foodie.fi ja s-kaupat.fi palvelevat myös karanteenissa olevia asiakkaita. He voivat ruokaa tilatessaan pyytää, että kuljettaja jättää tilauksen oven ulkopuolelle. Maksu verkkokaupassa suoritetaan etukäteen.
2. Hygienia
Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Toimipisteistä löytyy lisäksi käsidesiä.
”Pintoja puhdistetaan myymälässä säännöllisesti ja hygieniasta huolehditaan korostetusti, mutta asiakkaiden toivotaan pitävän huolta omasta käsihygieniastaan”, Koskinen kertoo.
”Mikäli mahdollista, suosittelisimme myös pohtimaan, kannattaako tässä tilanteessa kauppaan ottaa mukaan pieniä lapsia. Pienet ja vikkelät kädet ovat tunnetusti vaikeat pitää puhtaana.”
3. Turvavälit
Myymälöiden lattiatarrat muistuttavat asiakkaita turvaväleistä, mutta asiaan täytyy kiinnittää huomiota vaikkei tarroja olisikaan. Kahden metrin turvavälistä tulee pyrkiä pitämään kaikissa tilanteissa kiinni.
”Nyt vaaditaan malttia. Aina kun odotat omaa vuoroasi esimerkiksi kaupassa hedelmävaa’alle, palvelutiskille tai kassalle, muista pitää riittävästi etäisyyttä muihin. Kassallakaan ei ole kiire. Annetaan muiden pakata ostoksensa kaikessa rauhassa”, Koskinen ohjeistaa.
Kauppareissujen ajankohtaa kannattaa niin ikään pohtia. On hetkiä, jolloin hyllyjen välissä on väljempää.
”Laajoista aukioloajoistamme löytyy rauhallinen asiointiaika kaikille. Yli 70 myymäläämme palvelee ympäri vuorokauden.”
4. Kasvomaskit
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme kasvomaskin käyttöä erityisesti niillä alueilla, jotka ovat taudin kiihtymis- tai leviämisvaiheessa. Suojautuminen koskee myös S-ryhmän omaa henkilökuntaa.
”Henkilökuntamme käyttää aina kasvosuojaimia työskennellessään tiloissa, joissa on muita ihmisiä. Kassoille ja muille asiakaspalvelupisteille on asennettu suojaksi lisäksi pleksejä”, Koskinen kertoo.