Sokos kartoitti suomalaisille naisille tärkeitä tekijöitä vaateostoksiin liittyen erilaisilla väittämillä. "Haluan päästä vaateostoksilla mahdollisimman helpolla" oli keskiarvoltaan suosituin väittämä (3,81 asteikolla 1-5). Toisaalta Sokoksen kyselyssä toiseksi suosituimmaksi väittämäksi nousi "Hyvä asiakaspalvelu on minulle erittäin tärkeää, kun olen ostamassa vaatteita" (keskiarvo 3,66).
- Helppous voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Helppouden tunne voi monelle syntyä laadukkaan asiakaspalvelun kautta. Ja sitä saa erikoistuneesta tavaratalosta. Hyvä pukeutumisneuvoja neuvoo asiakkaalle sopivimmat merkit ja mallit. Myös kauniit ja inspiroivat esillepanot helpottavat asiointia, pohtii Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen.
Naisille resonoivat vahvasti myös ajatus siitä, että he tuntevat tarkasti minkä tyyliset vaatteet ja vaatemerkit sopivat heille parhaiten sekä se, että he haluavat ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita (molemmilla keskiarvo 3,50).
- Tietoisuus vaatteiden alkuperästä on lisääntynyt viime vuosina. Suomalaiset haluavat nyt tietää, missä heidän vaatteensa on tehty. Olemmekin lisänneet valikoimiimme vastuullisia merkkejä, joista esimerkkeinä syksyllä Sokokselle saapuvat Lanius, Dedicated ja Ecoalf, kertoo Juntunen.
Kyselyyn vastasi 10 000 S-ryhmän asiakasomistajan satunnaisnäytteestä 1049 suomea puhuvaa naista, jotka asuvat 19 Sokos-myymälän vaikutusalueella. Sähköinen kysely toteutettiin 29.3.-11.4.2018 välisenä aikana. Kyselyssä esitettiin 22 erilaista väittämää liittyen muodin ostamiseen ja vastaajat arvioivat väittämien osuvuutta omaan käyttäytymiseen asteikolla 1-5.