Murut talteen yhteistyössä – S-ryhmä mukana Rakasta joka murua -kampanjassa - S-ryhmä
Palveluvastaava Mira Myllynen, ABC Pitkälahti

Murut talteen yhteistyössä – S-ryhmä mukana Rakasta joka murua -kampanjassa

S-ryhmässä ruokahävikki on kovaa vauhtia pienemään päin. Ruokakaupoissa hävikki laski viime vuonna peräti seitsemän prosenttia. Valtakunnallinen Rakasta joka murua -kampanja kannustaa meitä kaikkia ruokahävikin hillitsemiseen. S-ryhmästä myös ABC:t ovat vahvasti kampanjassa mukana.

20.1.2021

Rakasta joka murua -kampanja

  • Valtakunnallinen kampanja ruokahävikin hillitsemiseksi 21.10.2020–31.12.2021.
  • Mukana muun muassa ympäristö- sekä maa- ja metsätalousministeriö, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry sekä Päivittäistavarakauppa ry.
  • Tavoitteena on kannustaa kaikkia vähentämään ruokahävikkiä ja lajittelemaan biojätettä. Ruokahävikki ja lajittelematon biojäte ovat resurssien tuhlausta, ja niillä on merkittäviä ilmasto- ja muita ympäristövaikutuksia.

Kuopion ABC Pitkälahdessa on mietitty ruokahävikin vähentämiseksi kaikkia mahdollisia keinoja. Rakasta joka murua -kampanjan avulla hävikkitalkoisiin kannustetaan myös asiakkaita.

– Esimerkiksi noutopöydästä voi santsata niin monta kertaa kuin haluaa. Ettei tule kerralla otettua liikaa. Palautuspisteellä muistutamme jätteen lajittelusta, palveluvastaava Mira Myllynen toteaa.

Tuotteet ABC:llä valmistetaan asiakasmääräennusteisiin perustuvan suunnitelman mukaan. Päiväysten kanssa ollaan tarkkoja, eikä tuotteita pilata väärillä valmistuslämpötiloilla. Keittiössä on lisäksi käytössä sangot, joihin laitetaan esivalmistelussa syntyvää biojätettä sekä lounasastioihin vaihdon yhteydessä jäävät ruoan rippeet.

– Myös esillepano on tärkeää. Mitä houkuttelevimmin tuotteet ovat esillä, sitä paremmin ne myyvät.

Ylijäänyttä lounasta sekä vitriinituotteita myymme myös yhä suositummassa ResQ-palvelussa, Mira huomauttaa.

S-ryhmässä tähtäimenä hävikin puolittaminen

S-ryhmä päivitti oman ruokahävikkitavoitteensa vuoden 2020 lopulla. Nyt tähtäimessä on hävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.

Ravitsemuspalveluissa, kaupoissa ja elintarviketeollisuudessa syntyy 10 - 15 prosenttia ruokahävikistä, mutta suurin osa eli 35 prosenttia syntyy kuitenkin kotitalouksissa.

Rakasta joka murua -kampanjan avulla muistutetaan omien valintojen tärkeydestä ruokahävikin vähentämiseksi. Myös biojätteen lajittelussa on paljon parannettavaa. Vain lajiteltu biojäte voidaan jalostaa biokaasuksi, lannoitevalmisteiksi ja mullaksi.

Osallistumme hävikkitalkoisiin myös esimerkiksi näin:

  • Autamme asiakkaitamme vähentämään ruokahävikkiä eri tavoin, kuten tarjoamalla uudenlaisia tuotteita: hevi-osastojen toisenlaiset tomaatit ja käyrät kurkut sekä hukkaeristä ja ylijäämästä tehdyt tuotteet.

  • Kannustamme henkilöstöä uusiin ideoihin: tuotteita helposti tarjolle Leipis-pusseissa ja Hävi-laatikoissa.

  • Lahjoitamme ruokaa noin 400 ruoka-apukumppanille.

  • Kierrätämme biojätteen energiantuotantoon ja bioetanoliksi.

  • Minimoimme ruokahävikkiä myös hotelleissa, ravintoloissa ja ABC:llä:

    • Tarkennamme raaka-aineiden tilauksia ja ruoan valmistusta sekä hävikkikirjauksia ja -mittareita.

    • Muistutamme asiakkaita fiksusta aamiais- ja noutopöytäruokailusta.

    • Teemme yhteistyötä hävikkiruokapalvelu ResQ Clubin kanssa.

#rakastajokamurua


Kuvat: Riku Jokinen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.