Keväästä alkaen ABC-ravintolaruokailussa ovat korostuneet mukaan otettavat annokset. Pikaruoan, kuten burgerien ja pizzojen osuus myynnissä on kasvanut huomattavasti. Niiden menekki on yhä koholla, kun taas notkahdus noutopöytämyynnissä ei vielä ole korjaantunut.
Suosituimmat ABC-annokset pysyvät samoina vuodesta toisensa jälkeen: lehtipihvi, possunleike ja lihapullat. Ne, kuten muut ABC:n Klassikot-listan ateriat, ovat pitäneet pintansa myös korona-aikana. Mainitut kolme ateriaa ovat myös pitkäikäisimpiä ruokia ketjun historiassa.
Ruokaa ajan hermolla – maltillisesti
ABC-ketjussa peruslähtökohtana on tarjota asiakkaille monipuolista ja maistuvaa ruokaa. Tuotekehitys tähtää siihen, että asiakkaille tarjotaan tuttuja raaka-aineita entistä herkullisemmalla tavalla.
Ketjun á la carte -lista uusitaan kerran vuodessa. Vuoden varrella uusia ehdokkaita testataan kampanjaluontoisesti. Ruokatrendejä seurataan tiiviisti, mutta reagointiherkkyys on maltillinen: vain lyhyen hetken ruokahurmioihin ei tartuta.
– Uusia aterioita tuomme testimielessä tarjolle kuukausikampanjoissamme. Hyvällä menekillä ne voivat päästä listoille pysyvästi, tuotekehityspäällikkö Tommi Laakso ABC-ketjuohjauksesta kertoo.
Asiakkaat pelasivat itsensä KEBABC!-kioskille
Viimeisin ABC-ketjun tuotekehityksen tulos, KEBABC!-ateriaperhe, saapui listoille elokuun alussa. Ensimmäisen kuukauden aikana sen annoksia myytiin peräti 21 000 kappaletta. Vertailun vuoksi, lehtipihvi-kestosuosikkia myytiin samana aikana 25 000 annosta.
– Keväällä huomasimme, että nopean syömisen kysyntä kasvaa, ja pyrimme tuomaan siihen markkinaan sopivia annoksia. Kebab on kaikille tuttu, mutta halusimme tehdä siitä omanlaisemme. Tuoteperheen liha on sataprosenttisen suomalaista, samoin sen meille räätälöity kastike, Tommi taustoittaa.
KEBABC! syntyi ennätyksellisen nopeasti, vaikka hidasteita aiheuttivat koronavarotoimenpiteet, kuten kokoontumisrajoitukset sekä lomakausi. Kehittäjien kesken luomistyötä tehtiin ennakkoon etäjärjestelyin. Käytännön esimerkkinä Tommi testasi alkuun eri raaka-aineita KEBABC!-aterioita varten omassa kotikeittiössään.
Ruoan tilaaminen ennakkoon yleistyy
Tommin mukaan korona-aika on vahvistanut kehitystä, jossa yhä useampi ABC:n ravintola-asiakas on tehnyt ostopäätöksen tilaamastaan ruoka-annoksesta jo etukäteen. Päätöksiä ohjaa aikaisempi kokemus: tutut, hyviksi havaitut ateriavaihtoehdot vetoavat.
– Etukäteisvalinnan helppoutta on lisännyt vielä se, että aterian voi tilata jo matkan päältä valmiiksi ABC-mobiili -sovelluksella. Perillä taukopaikalla ruoat ovat valmiina odottamassa. Tutut eväät yhdistettynä ennakkotilaamismahdollisuuteen sekä jopa toimittamiseen asiakkaalle suoraan ABC-liikennemyymälän parkkiruutuun ovat auttaneet meitä pärjäämään tänä vaikeana vuonna, Tommi miettii.