KEBABC!-annos tarjolla

Mitä suomalaiset syövät ABC-ravintoloissa?

Noutopöytä on aina ollut ABC-ravintoloiden lippulaiva. Tarve kätevästi kuljetettaville ja muualla kuin ravintolatiloissa syötävälle ruoalle on kuitenkin korostunut koronan aikana, ja myös ABC-ketjun ravintoloissa kuluva vuosi on lisännyt huomattavasti pikaruoan kysyntää. Korona-aika laittoi ketjussa alulle suositun uutuuden, KEBABC!-ateriaperheen, joka päätyi varsin kirjaimellisesti kotikeittiöstä kaikkien ABC-ravintoloiden listoille.

5.11.2020

Tiesitkö tätä ABC-ravintoloista?

  • Vuosittain 10 miljoonaa ruokailijaa
  • 16 miljoonaa myytyä kahvikuppia vuodessa
  • ABC-ravintoloissa syödään vuosittain äitienpäivänä noin 40 000 ja isänpäivänä noin 30 000 noutopöytä- ja á la carte -annosta
  • Viime vuonna kolmessa ABC-ravintolassa oli yli 500 000 asiakaskäyntiä: ABC Kuninkaantiellä, ABC Lohjalla ja ABC Renkomäellä
  • ABC-ravintoloissa työskentelee vuoden mittaan noin 4000 henkilöä

Keväästä alkaen ABC-ravintolaruokailussa ovat korostuneet mukaan otettavat annokset. Pikaruoan, kuten burgerien ja pizzojen osuus myynnissä on kasvanut huomattavasti. Niiden menekki on yhä koholla, kun taas notkahdus noutopöytämyynnissä ei vielä ole korjaantunut.

Suosituimmat ABC-annokset pysyvät samoina vuodesta toisensa jälkeen: lehtipihvi, possunleike ja lihapullat. Ne, kuten muut ABC:n Klassikot-listan ateriat, ovat pitäneet pintansa myös korona-aikana. Mainitut kolme ateriaa ovat myös pitkäikäisimpiä ruokia ketjun historiassa.

Ruokaa ajan hermolla – maltillisesti

ABC-ketjussa peruslähtökohtana on tarjota asiakkaille monipuolista ja maistuvaa ruokaa. Tuotekehitys tähtää siihen, että asiakkaille tarjotaan tuttuja raaka-aineita entistä herkullisemmalla tavalla.

Ketjun á la carte -lista uusitaan kerran vuodessa. Vuoden varrella uusia ehdokkaita testataan kampanjaluontoisesti. Ruokatrendejä seurataan tiiviisti, mutta reagointiherkkyys on maltillinen: vain lyhyen hetken ruokahurmioihin ei tartuta.

– Uusia aterioita tuomme testimielessä tarjolle kuukausikampanjoissamme. Hyvällä menekillä ne voivat päästä listoille pysyvästi, tuotekehityspäällikkö Tommi Laakso ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

Asiakkaat pelasivat itsensä KEBABC!-kioskille

Viimeisin ABC-ketjun tuotekehityksen tulos, KEBABC!-ateriaperhe, saapui listoille elokuun alussa. Ensimmäisen kuukauden aikana sen annoksia myytiin peräti 21 000 kappaletta. Vertailun vuoksi, lehtipihvi-kestosuosikkia myytiin samana aikana 25 000 annosta.

– Keväällä huomasimme, että nopean syömisen kysyntä kasvaa, ja pyrimme tuomaan siihen markkinaan sopivia annoksia. Kebab on kaikille tuttu, mutta halusimme tehdä siitä omanlaisemme. Tuoteperheen liha on sataprosenttisen suomalaista, samoin sen meille räätälöity kastike, Tommi taustoittaa.

KEBABC! syntyi ennätyksellisen nopeasti, vaikka hidasteita aiheuttivat koronavarotoimenpiteet, kuten kokoontumisrajoitukset sekä lomakausi. Kehittäjien kesken luomistyötä tehtiin ennakkoon etäjärjestelyin. Käytännön esimerkkinä Tommi testasi alkuun eri raaka-aineita KEBABC!-aterioita varten omassa kotikeittiössään.

Ruoan tilaaminen ennakkoon yleistyy

Tommin mukaan korona-aika on vahvistanut kehitystä, jossa yhä useampi ABC:n ravintola-asiakas on tehnyt ostopäätöksen tilaamastaan ruoka-annoksesta jo etukäteen. Päätöksiä ohjaa aikaisempi kokemus: tutut, hyviksi havaitut ateriavaihtoehdot vetoavat.

– Etukäteisvalinnan helppoutta on lisännyt vielä se, että aterian voi tilata jo matkan päältä valmiiksi ABC-mobiili -sovelluksella. Perillä taukopaikalla ruoat ovat valmiina odottamassa. Tutut eväät yhdistettynä ennakkotilaamismahdollisuuteen sekä jopa toimittamiseen asiakkaalle suoraan ABC-liikennemyymälän parkkiruutuun ovat auttaneet meitä pärjäämään tänä vaikeana vuonna, Tommi miettii.


Kuvat: Marko Eriksson

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.