ruoan verkkokauppa prisma

Mämmi on kaikista vuoden sesonkiherkuista suosituin – ruoan verkkokauppa varautuu pääsiäiseen lisäkapasiteetilla

S-ryhmän ruokakaupat palvelevat myös tänä pääsiäisenä laajoin aukioloajoin. Ruoan verkkokaupassa oma toimitusaika on syytä varata ajoissa. S-ryhmän myyntidata kertoo mielenkiintoisista eroista pääsiäisherkuissa eri puolilla Suomea.

6.4.2022

Pääsiäisviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti kiirastorstai, joka osuu tänä vuonna torstaille 14.4. Jos ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata mahdollisuuksien mukaan jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli aamulla ennen yhdeksää tai myöhemmin illalla.

”S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden rauhalliseen asiointiin tänäkin pääsiäisenä. Eri puolilla maata yli 90 S-ryhmän myymälää palvelee pääsiäisenä jopa kellon ympäri”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Moni hyödyntää pääsiäisostoksilla myös ruoan verkkokauppaa, jonka kapasiteettia nostetaan pyhien alla. Koska myös kysyntää on tavallista arkiviikkoa enemmän, oma kotiinkuljetus- tai noutoaika kannattaa varata mahdollisimman pian. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä ajankohtaa, kun pääsiäisen ruokasuunnitelmat tarkentuvat.

”Ruoan verkkokaupassamme on mukana jo yli 200 S-ryhmän myymälää eri puolilta Suomea. Jos pääsiäisviikonlopuksi on suuntaamassa esimerkiksi mökille, kannattaa tarkistaa s-kaupat.fi:stä, voiko mökkipaikkakunnan myymälästä tai matkan varrelle osuvasta kaupasta tilata ostokset kätevästi jo etukäteen”, Päällysaho vinkkaa.

Perinteiset pääsiäisherkut pitävät pintansa – alueellisia eroja kuitenkin löytyy

Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.

”Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin 2 miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla”, Päällysaho toteaa.

Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600 000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.

Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.

Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla.

Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.

”Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna”, Päällysaho paljastaa.

Infograafin selite: Tuoteryhmän keskimääräinen myynti keskiarvo kaikissa S-ryhmän myymälöissä 29.3.-4.4.2021 = 100 (indeksi). Lähde: S-ryhmän marketkaupan ostodata

Oman myymälän pääsiäisaukioloajat voit tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan myymälät ja vapaat toimitusajat löydät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.