Lisäkriteerit pudottivat S-ryhmän tulosta WWF:n palmuöljyarvioinnissa
WWF on julkaissut jälleen uuden palmuöljypisteytyksensä, joka kattaa 173 yritystä 17 maasta.
20.1.2020
Tämänkertaisessa arvioinnissa S-ryhmä sijoittui asteikon keskivaiheille, kun se aiemmin on ollut pisteytyksen yläpäässä. Suomalaisten yritysten joukossa S-ryhmä sijoittui toiseksi.
S-ryhmän tuloksen heikentyminen selittyy arviointikriteerien muutoksella, sillä aiemmasta poiketen pisteet koostuivat nyt kahdesta eri osiosta.
S-ryhmä oli yhä edelläkävijöiden joukossa sertifioidun palmuöljyn käytössä. S-ryhmä ei ole kuitenkaan tehnyt palmuöljyn tuotantoa tukevia hankkeita, mikä laski ryhmän kokonaistulosta. Aiemmissa pisteytyksissä tämä ulottuvuus jäi arvioinnin ulkopuolelle.
Vuonna 2018 käyttämästämme palmuöljystä oli 89 prosenttia jäljitettävää. Oma merkki -ruokatuotteissa käytetyn palmuöljyn sertifiointitaso oli lähes sata prosenttia (99 %). Oma merkki -elintarvikkeissa käyttämästämme palmuöljystä 89 prosenttia pystytään jäljittämään plantaasille saakka. Lisäksi palmuöljyä on osin korvattu muilla kasviöljyillä.
S-ryhmän tavoitteena on, että kaikki oma merkki -ruokatuotteissa käytetty palmuöljy on jäljitettävää vuoden 2021 lopussa.
Kuvat: WWF International
Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.