Vaatteiden tuotanto on tuplaantunut maailmassa viimeisten 15 vuoden aikana ja samalla käyttöikä on lyhentynyt. Ympäristökuorma on merkittävä.
– Tutkimusten mukaan vaatetta saatetaan käyttää vain seitsemästä kymmeneen kertaa, ja osaa ei kertaakaan. Rekin missiona on pidentää vaatteiden elinkaarta, jotta maailma olisi elinkelpoinen vielä tulevaisuudessakin, Rekin perustaja, toimitusjohtaja Bertta Häkkinen toteaa.
Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen painottaa osuuskaupan roolia ja vastuuta auttaa asiakkaita tekemään kestäviä valintoja.
– Kun second hand -palvelu tuodaan lähelle asiakkaan arkea, kynnys sen hyödyntämiseen madaltuu.
Uniikkeja tuotteita
Tampereen Sokoksen Rekki-osastolla on 300–400 tuotteen valikoima. Vaatteet, laukut, kengät ja asusteet ovat ajankohtaisia, sesonkiin ja muotitrendeihin sekä Sokoksen valikoimaan sopivia.
– Näistä pystyy kokoamaan koko garderoobin. Tuotteet ovat lisäksi uniikkeja. Koskaan ei voi tietää, mitä aarteita täältä löytyy, Sokoksen naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula vinkkaa.
Rekin tuotteiden myynti ylitti odotukset heti avajaisviikolla. Vaatteita ja asusteita myytiin kymmeniä.
Vastaanottopisteitä Sokoksella ja Prismoissa
Rekillä on vastaanottopisteet Sokoksella sekä Pirkkalan ja Kalevan Prisman yhteydessä. Vastaanottopisteestä tuote matkaa Rekin kuntotarkastukseen ja hinnoitteluun.
Jokaisen vaatteen tai asusteen on läpäistävä tarkat laatukriteerit.
– Esimerkiksi Sokokselta hankittu laatuvaate voi nyt saada useita lisävuosia, kun se pääsee Rekin kautta jonkun muun käyttöön.
S-ryhmän vastuullisuusohjelman yksi tärkeä teema on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Uudet kiertotalousratkaisut ovat tästä yksi käytännön esimerkki.