Prisma

Kyselytutkimus: 70 % suomalaisista kertoo aikovansa eri keinoin säästää ruokaostoksilla, jos elinkustannusten nousu jatkuu

Puolet suomalaisista on huomannut ruoan hinnan nousevan ja yli puolet (55 %) kertoo jo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa jonkin verran, osa tarkastikin. S-ryhmän kyselytutkimus kertoo, ettäjonkinlainen ostokäyttäytymisen muutosraja ruoan hinnassa kulkisi 10 prosentin hinnannousun kohdalla, jossa 38 prosenttia vastanneista toteaa hintakehityksellä olevan vaikutusta ostokäyttäytymiseensä. Osalla muutosraja on jo viiden prosentin nousun kohdalla (14 % vastaajista), toisilla vasta 20 prosentin nousun tapahtuessa (29 % vastaajista). S-ryhmän tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi kesäkuun alussa 3644 asiakasomistajaa.

28.6.2022

- Ruoan hinnalla on suomalaisille suuri merkitys arjessa, sen jo tiesimmekin. Siksi meille on tärkeää myös tässä haastavassa taloustilanteessa pitää ostoskorin hinta mahdollisimman edullisena jatkossakin. Toinen tärkeä asia on kattava valikoima, josta jokainen voi löytää itselleen sopivia vaihtoehtoja. Samaan aikaan kun osa etsii jo nyt edullisempia vaihtoehtoja, on osalla pandemia-ajan jälkeen kesäsuunnitelmissa nautiskeluja herkuttelu vapaasti valiten, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. 

Suomalaiset kertovat säästävänsä muun muassa suunnitelmallisuudella, punalapputuotteilla ja heräteostoksia vähentämällä 

Mistä suomalaiset sitten aikovat säästää arjen kustannusten noustessa? Se riippuu myös siitä, mitä kunkin arkeen on kuulunut ja mitä ei. Esimerkiksi 21 prosenttia sanoo säästävänsä erittäin paljon ulkomaanmatkoissa, kun taas 25 prosenttia toteaa, etteivät ulkomaanmatkat kosketa heitä nytkään. Vastausten perusteella kaikkia koskettavia asioita ovat ruoka sekä vaatteet ja jalkineet. Näissä molemmissa noin 70 % sanoo aikovansa säästää vähintään jonkin verran. Ruoan osalta 29 % vastanneista näkee säästävänsä ruoasta melko paljon tai erittäin paljon, jos hinnat jatkavat nousua. Mutta miten? 

Moni kertoo suunnitelmallisuuden oleva avainkeino säästämisessä. Muita ovat punalaputettujen tuotteiden ostaminen, kaupan omien merkkien suosiminen, makeisista ja muista herkuista karsiminen sekä kotona kokkaamisen lisääminen, suunnitelmallisuus ja huomio hävikin minimoimiseen kotona. Suosituimpia säästötapoja ovat tarjoukset (55 %), suunnitelmallisuus (52 %) ja heräteostosten välttely (51 %). Jopa 42 prosenttia kertoo jo nyt joutuneensa vähentämään tai luopumaan jonkun ruoan ostamisesta. Kyselyn avoimissa vastauksissa suomalaiset kertovat jo vähentäneensä kalan, erityisesti lohen ostamista ja valikoivansa lihojen osalta edullisempia tuotteita. Samoja moni mainitsee suunnitelmissa olevina muutoksina omaan arkeensa.  

- Moni mainitsee kotimaisten sesongin kasvisten suosimisen säästökeinona ja tämä onkin hyvä huomio. Kotimaisia kasviksia kannattaa suosia paitsi lompakkoa ajatellen, mutta myös koska ne ovat fiksu valinta sekä ilmaston että terveyden kannalta ja lisäksi niiden ostaminen tukee kotimaista ruoantuotantoa. Myös kalan osalta kotimaiset kalat kuten muikku, hauki tai särkikalat vaikkapa helppoina kalajalosteina ovat nyt monella tapaa hyvä vaihtoehto suositulle lohelle, muistuttaa Päällysaho. 

Kun oma talous on tiukalla, valintoja punnitaan eri tavalla. Puolet vastaajista etsii tarpeen vaatiessa edullisimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia. Puolet taas tukee tiukassakin tilanteessa kotimaisia tuottajia ostamalla kotimaisia tuotteita.  

- Meille on osuuskauppana tärkeää tarjota asiakkaille jatkuvasti edullinen ostoskori ja samaan aikaan pitää kotimaisen ruoan kysyntä korkealla ja näin osaltamme myös tukea huoltovarmuutta. Jo nyt yli 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista. Tavoitteenamme on, ettei tällaista valintaa tarvitse tehdä vaan kaupassa voi jatkossakin ostaa kotimaista ruokaa kohtuulliseen hintaan, painottaa Päällysaho. 

Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy ja se toteutettiin 9.-16.6.2022. Kyselyyn vastasi 3644 asiakasomistajaa, edustava otos eri puolilta Suomea, eri ikäryhmistä ja sukupuolista. 


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.