Rintasyöpä on suomalaisnaisten yleisin syöpä ja koskettaa monia S-ryhmän työntekijöitä. Roosa nauha -keräyksen myötä SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula toivoo, että työyhteisöjen taidoista kohdata vakavasti sairastunut työkaveri puhuttaisiin enemmän ja avoimemmin.
– Sanat voivat helposti loppua. Emme välttämättä osaa suhtautua yllättävään tilanteeseen, ja toimimme herkästi ennakko-oletustemme pohjalta, näkemättä ihmistä sairauden takana, hän toteaa.
S-ryhmän henkilöstölle tehdään tukimateriaali, joka tarjoaa työyhteisöille ja esimiehille käytännön neuvoja työkaverin kohtaamiseen ja koskettavan aiheen käsittelyyn. Aiheesta puhuminen saa Susa Nikulan mukaan parhaimmillaan jokaisen haastamaan suhtautumistaan ja miettimään ennalta, miten työkaverina toimisi tai miten toivoisi itseään kohdeltavan vastaavassa tilanteessa.
Tavoitteena ennätyssumma syöpätutkimukseen
Tänään torstaina 28.9. alkavan Roosa nauha -keräyksen lahjoitusvaroilla rahoitetaan rintasyöpätutkimusta ja vaikutetaan sairauden tehokkaampaan ehkäisyyn ja hoitoon. Varoilla rahoitetaan myös neuvontatyötä.
S-ryhmässä tavoitellaan tänä vuonna ennätystä Roosa nauhojen myynnissä. Nauhoja myyvät S-ryhmän kaupoista Prismat, S-marketit, Salet, Alepat, ABC-liikennemyymälät sekä Sokos ja Emotion.
– Panostamme tänäkin vuonna nauhamyyntiin. Vahvuutemme keräyksen kumppanina on laaja myymäläverkosto, jonka avulla voimme tarjota kaikille mahdollisuuden nauhan ostoon, valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Tänä vuonna Roosa nauhan on suunnitellut Duudsonit.
Viime vuona Michael Monroen suunnittelemia nauhoja myytiin S-ryhmän kaupoista lähes 190 000, mikä oli 50 000 kappaletta enemmän kuin edellisenä vuotena. Lahjoitussumma syöpätutkimuksen hyväksi oli yli 450 000 euroa.