Koronavirus nostaa ruokakauppaa, mutta vie asiakkaita hotelleista ja ravintoloista - S-ryhmä
Hyllyttäjä työssään Triplan Prismassa

Koronavirus nostaa ruokakauppaa, mutta vie asiakkaita hotelleista ja ravintoloista

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät ristiriitaisesti S-ryhmän liiketoiminnoissa. Päivittäistavarakauppa ja ruoan verkkokauppa ovat olleet viime päivinä selvässä kasvussa. Sen sijaan hotelleissa, ravintoloissa ja liikennemyymälöissä asiakasmäärät ovat tippuneet.

17.3.2020

Koronavirukseen varautuminen näkyi selvästi S-ryhmän ruokakauppojen viime viikon myynneissä. Esimerkiksi pastaa, riisiä ja nuudeleita myytiin selvästi yli kaksinkertainen määrä tavalliseen verrattuna. Myös saippuaa ja kylpytuotteita, pehmopaperia, jauhoja ja säilykkeitä myytiin samaan tahtiin.

”Nähtäväksi jää, tasaantuuko ruokakaupan myynnin kasvu tulevina viikkoina. Esimerkiksi työpaikkaruokailun väheneminen voi pitää myynnin kasvussa vielä jatkossakin”, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine kertoo.

Ruoan verkkokaupan asiakasmäärien kasvu on näkynyt ajoittaisina ruuhkina erityisesti suurissa kaupungeissa. Monelta paikkakunnalta ovat tämän viikon toimitukset myyty jo loppuun.

”Selvitämme tällä hetkellä erilaisia mahdollisuuksia lisätä ruoan verkkokaupan kapasiteettia”, vähittäiskaupan digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen sanoo.

Verkkokaupan myyntisuosikit ovat pitkälti samoja kuin myymälöissä. Kuivatuotteiden ja hygieniatarvikkeiden rinnalla korostuvat kuitenkin myös hedelmät ja vihannekset.

Hotellit ja ravintolat vaikeassa tilanteessa

Voimakkaimmin koronaepidemia on vaikuttanut matkailu- ja ravitsemiskauppaan. Muun alan tavoin myös S-ryhmässä joudutaan lähiaikoina pohtimaan erilaisia sopeutuskeinoja niin hotelleissa kuin ravintoloissa.

”Asiakkaidemme kannattaa tarkistaa hotellien tilanne Sokoshotels.fi-sivustolta. Ravintoloiden kohdalla tieto löytyy puolestaan raflaamo.fi-palvelusta”, markkinointijohtaja Outi Vitie opastaa.

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa kiinnitetään nyt erityistä huomiota turvallisuuteen ja hygieniaan niin, että niissä voi asioida turvallisesti. Työntekijöitä ohjeistetaan yksityiskohtaisesti. Samalla myös valvotaan tiukasti, että ohjeita noudatetaan kaikissa toimipaikoissa.

Hotellit tarjoavat asiakkailleen aiempaa joustavammat peruutusehdot. Maalis-huhtikuulle varattuja huoneita voi peruuttaa maksutta tulopäivänä kello 18:aan asti, jolloin mahdollisesti maksettu ennakkomaksu palautetaan asiakkaalle. Varausta voi myös siirtää kuluitta vuoden loppuun saakka.

ABC-ketju sopeuttaa monin tavoin toimintaansa

Liikkumisen väheneminen näkyy ABC-ketjussa. Myynti käy aiempaa verkkaisemmin niin polttonesteiden kuin muidenkin palveluiden osalta. Ketjussa on varauduttu erilaisiin sopeuttamistoimiin, esimerkiksi aukioloaikojen supistamisen osalta. Huoltovarmuuden kannalta oleellinen polttoaineen myynti jatkuu kuitenkin kaikissa olosuhteissa. 

Hygieniaa ja turvallisuusasioita pohditaan ravintolapuolella tarkasti. Noutopöytien suhteen on eri vaihtoehtoja. Linjasto voi jatkaa, se voidaan sulkea kokonaan tai muuttaa lautastarjoiluksi. Eri vaihtoehtoja pohditaan liikepaikkakohtaisesti muuttuneen kysynnän pohjalta. Vitriinimyynnissä puolestaan supistetaan pakkaamattomien tuotteiden valikoima minimiin.

Liiketoimintoja kohdanneiden yllättävien muutosten seurauksena useat osuuskaupat ovat kertoneet aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut. S-ryhmä yrittää kuitenkin turvata työmahdollisuuden mahdollisimman monelle työntekijälleen. Epidemian lähiviikkojen aikana edetessä on mahdollista, että etenkin marketkaupassa syntyy työvoimapulaa. Tässä tilanteessa muiden toimialojen henkilöstö voi olla merkittävä apuresurssi.


Kuvat: Leena Koskela

Luitko jo nämä?

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.