S-ryhmässä vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta sujuivat pirteästi, kun lähes kaikkien liiketoiminta-alueiden myynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna. Marketkaupan (+5,6 %) vanavedessä parhaiten kasvoivat liikennemyymälä- ja polttonestekauppa (+3,9 %) sekä matkailu- ja ravitsemiskauppa (+3,4 %). Koko S-ryhmän myynnin kasvu oli kahden kuukauden
aikana 4,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
– Viime vuoden lopulla alkanut marketkaupan hyvä myyntivire jatkui alkuvuoden normaalioloissa. Koronaviruksen aikaansaamissa maaliskuun poikkeusoloissa ruoan myynti harppasi ennennäkemättömällä tavalla. Valitettavasti tämän vastapainona koronakriisi on pudottanut esimerkiksi ravintoloiden ja hotellien myynnit pohjalukemiin, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä
kertoo.
Ruokakauppaa kasvatti ensin koronan aiheuttama hamstrausilmiö ja sen jälkeen ruoan kuluttamisen siirtyminen lähes kokonaan koteihin, kun monet työpaikat, oppilaitokset ja ravintolat sulkeutuivat. Muiden toimialojen heikkoa myyntiä selittävät ihmisten liikkumisen vähentyminen sekä toiminnan rajoitukset, jotka ovat sulkeneet osan toimipaikkaverkostosta.
Tammi–maaliskuussa S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi 7,5 prosenttia maaliskuun kasvun ollessa 10,4 prosenttia. Kasvuun ylsi maaliskuussa myös rautakauppa, joka kasvoi 4,1 prosenttia edellisvuodesta. ABC-ketju, tavaratalot, ravintolat ja hotellit ehtivät kärsiä kriisistä vaihtelevasti myynnin laskiessa maaliskuun aikana noin 20–50 prosenttia.
Hyvä tammi–helmikuu ja reilusti kasvanut ruokakauppa vetivät S-ryhmän myynnin tammi–maaliskuussa vielä 2,5 prosentin kasvuun suhteessa edellisvuoteen.
– On selvää, että ruokakauppaa lukuun ottamatta muut toimialat kokevat raskaita myynnin menetyksiä ja tulosten romahtamisia. Toipuminen tästä kriisistä vaihtelee todennäköisesti toimialoittain, mutta esimerkiksi matkailuun vaikutukset voivat olla hyvin pitkäaikaisia. Kaikki
kerrannaisvaikutukset tuntuvat toki koko yhteiskunnassa hyvin monin tavoin, emmekä tee tästä poikkeusta, Heikkilä toteaa.
Positiivista on ollut verkkokaupan kasvu, jonka ennakoidaan yleisemminkin jäävän koronakriisiä edeltävää aikaa korkeammalle tasolle. Toisaalta verkkokauppaan on kohdistunut niin kova kysyntäpaine, että se on aiheuttanut haasteita pysyä kohtuullisissa toimitusajoissa.
– Vaikeasta tilanteesta huolimatta on ollut ilo huomata, kuinka ketterästi olemme pystyneet reagoimaan tähän tilanteeseen laajentamalla ruoan verkkokaupan verkostoa sekä luomalla uusia syömisen palveluja asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin. Lisäksi olemme pystyneet työllistämään esimerkiksi ravintoloista ja hotelleista vapautunutta työvoimaa niin verkkokauppaan kuin myymälöihin, Taavi Heikkilä sanoo.
Ruoan verkkokauppa on laajentunut maantieteellisesti uusille alueille. Kokonaan uusia avauksia ovat esimerkiksi Food Market Herkun verkkokauppa ja aluksi Helsingin alueella ravintola-annoksia välittävä Syökotona.fi-palvelu.