Check-in Original Sokos Hotel Presidenttiin

Koronarajoitusten poistuminen siivitti S-ryhmän myynnin kehitystä

S-ryhmän myynti kehittyi vahvasti tammi-kesäkuussa 2022. Palautuminen korona-ajasta vaikutti myynnin kehitykseen kaikilla liiketoiminta-alueilla. Voimakkainta kasvu oli hotelleissa ja ravintoloissa.

12.7.2022

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 6 419 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua yhdeksän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Marketkaupan veroton vähittäismyynti oli 4 639,5 miljoonaa euroa. Vaikka korona-ajan kysyntäpiikki on tasaantunut, ylitti tammi-kesäkuun myynti marketkaupassa edelleen selvästi koronaa edeltävän vuoden 2019 tason.

– Päivittäistavarakaupassa myynti kotimaassa on käynyt muuta Suomen ruokakaupan markkinaa vilkkaammin. Myös ruoan verkkokaupan kasvu on meillä jatkunut. Uudessa S-kaupat.fi-palvelussa on jo yli 250 S-ryhmän ruokakauppaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Vauhdikkainta palautuminen korona-ajasta oli matkailu- ja ravitsemiskaupassa, jonka myynti kasvoi lähes 90 prosenttia tammi-kesäkuussa edelliseen vuoteen verrattuna. S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden myynti lähti keväällä kasvuun heti rajoitusten purkamisen jälkeen, ja touko-kesäkuussa saavutettiin jo lähes vuoden 2019 taso. Yleisötapahtumien, ammatillisten konferenssien ja muiden työtapahtumien käynnistymisen myötä hotelleissa oli liikkeellä runsaasti sekä työ- että vapaa-ajan matkustajia. Vastaavasti kokous- ja tilauskauppa kävi ravintoloissa vilkkaasti.

Liikennekaupassa myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 37 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vielä alkuvuonna koronarajoitukset vaikuttivat etenkin ABC-ketjun ravintoloiden myyntiin. Rajoitusten poistuminen, lisääntynyt ryhmämatkailu ja erilaiset tapahtumat vilkastuttivat selvästi ABC-liikenneasemien ravintoloiden ja muiden palveluiden kysyntää. Myös autopesujen myynti ylsi keväällä ennätystahtiin. Polttonesteiden myynnin kasvuun vaikutti nousseiden maailmanmarkkinahintojen ohella liikkumisen aktivoituminen ja positiivinen volyymikehitys.

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti kasvoi tammi-kesäkuussa lähes 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös tavaratalokaupassa kysyntä elpyi nopeasti rajoitusten poistumisen ja kevään juhlakauden myötä.

– Myynnin ripeä palautuminen eri liiketoiminta-alueillamme on ilahduttavaa. Olemme läpi korona-ajan investoineet voimakkaasti verkostomme ja palveluidemme kehittämiseen. Meillä on siis hyvät lähtökohdat vastata kasvaneeseen kuluttajakysyntään myös kesän lomasesongin ja monien tapahtumien aikana, Hannu Krook toteaa.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2022

(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alueMyynti (milj. €)Muutos 1–6/2021 (%)Muutos 1–6/2019 (%)
Marketkauppa*4 639,5+1,8+14,1
Liikennekauppa**1 100,0+37,0+32,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*308,5+87,2-22,5
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa115,3+15,6-14,0
Muut255,6-3,7+7,4
S-ryhmä yhteensä6 419,0+9,0+13,1

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.

*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. SOK ilmoitti 4.3.2022 vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta. Pietarin Prismojen ja hotelliliiketoiminnan myynneistä kerrottiin kesäkuussa 2022.

**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa.

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 23.8.2022. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.