Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden rohkean yrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideasta menestystuotetta. S-ryhmän ja Aito Median kehittämää tv-sarjaa esitetään sunnuntai-iltaisin 30.6. alkaen TV5:lla. Ohjelma on katsottavissa myös Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.
S-ryhmän ruokakauppojen järjestämään Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen.
Kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille.
– Suomalaisella ruoalla on huikea kehityspotentiaali. Meillä on mielettömiä raaka-aineita ja osaamista eri puolilla Suomea. Rohkeutta uusiin innovaatioihin ja niiden läpivientikykyyn tarvitaan sen sijaan rutkasti lisää. Siksi rakensimme kiihdytyskaistan uusille ruokainnovaatioille, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.
Kilpailun asetelma haastaa koko ruokaketjua oppimaan uutta ja ajattelemaan isommin.
– Ajattelemme turhan helposti, että kaiken uuden suunnittelun pitää kestää kuukausia tai vuosia, kuten on ennenkin kestänyt. Kilpailussa näemme, että koko ruokaketjun yhteistyöllä ideasta ruokakaupan hyllyyn -aikajana saadaan puolitettua. Ja kun ruoka-alan yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Siitä seuraa se, että markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin. Ketterää yhdessä tekemistä tarvitaan lisää, Alarotu pohtii.
Vaivaako ruoka-alaa henkinen anemia?
Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa kovatasoinen ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula. Mukana ovat myös Finlaysonin Jukka Kurttila, virolainen sijoittaja Indrek Kasela, tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän vähittäiskaupan ammattilaiset Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.
Jukka Kurttila haastaa sarjassa ruoka-alaa suorapuheisesti.
– Suomalaista ruoka-alaa vaivaa liian usein henkinen anemia, kunnianhimottomuus. Luullaan, että innovaatio on se, että vaihdetaan tuotteen etiketti sinisestä vihreäksi ja vähennetään suolaa 0,2 grammaa. Erottuakseen pitää synnyttää tuotteita, jotka kaatavat perinteisiä kategoriarajoja, tuotteita, jotka tekevät maailmasta hieman paremman paikan olla ja elää, ottavat kiinni megatrendeistä ja iskevät vastustamattomasti makuhermoihin, Kurttila lataa.
Jyrki Sukula uskoo, että kilpailu synnyttää tuotteita, joilla voi olla jopa kansainvälistä potentiaalia.
– Tulemme kesän aikana näkemään huikeita kehityskaaria ja ohjelman myötä saattaakin syntyä uusia hittituotteita. Ohjelma tarjoaa menestysreseptin aineksia ja ideoita myös muille alan toimijoille, Jyrki Sukula hehkuttaa.