Joulun ruokapöydissä korostuvat perinteiset kinkut, laatikot sekä kalat. Myös S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidata viime vuoden jouluviikolta vahvistaa havainnon, että perinteiset jouluherkut pitävät pintansa: viikon aikana myytiin lähes miljoona kiloa joululaatikoita ja satoja tuhansia litroja glögiä. Kysyntä kasvoi myös esimerkiksi tuoreessa kalassa (3 x), puuroriisissä (8 x) sekä tummissa oluissa (6 x) keskimääräiseen viikkovolyymiin verrattuna*.
Hinnan merkitys on kuitenkin korostunut myös jouluostoksilla, ja moni etsii keinoja säästää.
”Kysyntä suuntautuu viime joulun tapaan edullisempiin ja keskihintaisiin tuotteisiin, mikä näkyy esimerkiksi kaupan omien merkkien sekä tarjoustuotteiden kysynnässä. Viime vuonna sähkön hinta näkyi esimerkiksi valmiiden laatikoiden ja joululeivonnaisten myynneissä, joten voi olla, että tänä vuonna niitä tehdään taas enemmän itse”, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Kalan osuus joulupöydissä on ollut useamman vuoden ajan kasvussa, erityisesti koronavuosina. Viime aikoina tuoreen kalan kysyntä on heikentynyt inflaatiota seuranneen ruoan hinnan kohoamisen takia, mutta Oksa uskoo, että kalaa löytyy siitä huolimatta suomalaisten joulupöydistä myös tänä vuonna. Kalaostokset voi tehdä niin valmiiksi pakattuina kuin Ruokatorilta. Joulun kalapöydän selkeä ykkösraaka-aine on lohi, jota nautitaan graavattuna, savustettuna ja uunissa kypsennettynä.
”Myös muiden kalojen kuin lohen graavaamista kannattaa kokeilla, esimerkiksi siika toimii erinomaisesti graavattuna. Voit kysyä graavauspalvelua myös Ruokatorilta. Sillit ja mädit kuuluvat niin ikään joulun kalapöytään. Tuoreena tai valmiiksi sulatettuna myytävät mädit kannattaa ostaa vasta juuri ennen joulua, mutta pakasteena myytävät säilyvät pakastimessa pitkään, joten ne voi hankkia huoletta hyvissä ajoin. Loppuvuoden uutuustuotteet Herkku kala- ja äyriäissalaatit tuovat mukavaa vaihtelua joulun kalapöytään. Monipuolisuutensa vuoksi ne sopivat esimerkiksi savustetun kalan kaveriksi, leivän päälle, blinien lisukkeeksi tai ihan vain sellaisenaan kalapöytään”, Oksa vinkkaa.
Jouluviikolla arkiruokien ja jäätelön myynti laskee
Joulun lähestyminen näkyy myynneissä myös käänteisesti, sillä monien arkisten ruoka-aineiden menekki vähenee huomattavasti tavalliseen arkiviikkoon verrattuna. Esimerkiksi viime vuonna jauhelihan, broilerin ja ruokamakkaroiden myynti laski jouluviikolla 30–40 % keskimääräisestä viikkovolyymista. Samansuuntaisia myyntivolyymin laskuja nähdään myös esimerkiksi muroissa, mysleissä, pastoissa ja raejuustoissa.
”Selkeä ero näkyy myös kaupan jäätelöaltailla: jäätelöiden myyntivolyymi peräti puolittui jouluviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna, minkä perusteella voidaan todeta, että jäätelö on melko harvan suomalaisen valinta joulupöydän jälkiruoaksi. Sen sijaan esimerkiksi pakastetaikinoiden myynti yhdeksänkertaistui ja piparkakkujen sekä suklaakonvehtien 10-kertaistui jouluviikolla”, Oksa sanoo.
Myös ruoan verkkokaupassa joulu on tärkeä sesonki
Ruoan verkkokaupassa ennustetaan ennätyksellisen suurta joulumyyntiä. Verkosto on laajentunut aiemmista vuosista ja kattaa jo yli 300 myymälää. Verkkokauppaan on myös tuotu uusia ominaisuuksia, kuten mahdollisuus lisätä ostoskoriin yhdellä klikkauksella vaikkapa torttutaikina ja luumuhillo tai piparkakkutalon rakentamiseen tarvittavat tuotteet. Jouluviikon tilausajat ovat jo varattavissa S-kaupat.fi:ssä.
”Sopivan toimitusajan löytäminen on nyt aiempaa helpompaa: aiemmin asiakas näki vain valitun myymälän avoimet aikaikkunat, mutta nyt samaan näkymään on tuotu myös muiden lähistöllä olevien myymälöiden vapaat ajat. Lisäksi kannattaa muistaa myös robokuljetus, jota voi monella paikkakunnalla hyödyntää pienempien täydennysostojen tekoon”, Oksa neuvoo.
Hyvin säilyvät tuotteet kannattaa tilata mahdollisuuksien mukaan jo viikkoa tai kahta ennen joulua, jotta varmasti saa esimerkiksi haluamansa joulusuklaarasian. Jouluviikolla puolestaan on hyvä huomioida, että tilausten viimeiset muokkausajat saattavat poiketa totutusta, sillä kiireisimpinä päivinä keräily voidaan aloittaa jo edellisenä iltana.
*Lähde: S-ryhmän myyntidata vko 51/2022 vs. vkot 1–48/2022. Jouluaatto 24.12. osui viime vuonna viikon 51 lauantaille.