− Osaava ja huomioiva palvelu ja siitä syntyvä hyvä fiilis ovat keskeisiä asioita ravintolan valinnassa. Erityisesti haasteelliset korona-ajat ovat selvästi nostaneet ihmiseltä ihmiselle -kokemuksen merkitystä. Meille on tärkeää, että voimme olla mukana ihmisten elämässä tuottamassa turvallisesti näitä kokemuksia, sanoo johtaja Juha Lindholm SOK:n
Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
Hyvä palvelu ja korkea ammattitaito ovatkin asioita, joihin ryhmän ravintoloissa panostetaan jatkuvasti. Koulutus, esimiestyö ja hyvä johtaminen ovat avainasemassa. Yhtä tärkeää on antaa tunnustusta hyvin tehdystä työstä.
− Palkitsemme vuoden parhaat teot ja tekijät joka keväisessä gaalassa, josta on muodostunut odotettu tapahtuma ammattilaistemme keskuudessa. Tämän kevään gaalassa 14.4. palkittiin yhteensä 3 ravintola-ammattilaista ja 11 ravintolaa työntekijöineen.
Ja tulokset näkyvät. Ravintoloiden suositteluaste eli NPS on kehittynyt viimeiset viisi vuotta ja nousi kiitettävälle tasolle vuonna 2020.
Ravintolauudistuksia ja uusia ravintoloita
Palvelun lisäksi ravintoloiden liikeideat ja miljöö ovat keskeinen osa asiakaskokemusta. S-ravintolat ovat vuosikymmenten aikana synnyttäneet monta klassikoksi muodostunutta ketjua. Yksi tunnetuimmista on suomalaisten oma italialaisravintola Rosso, joka on pysynyt asiakkaiden suosiossa jo yli 40 vuotta.
− Klassikonkin on kuitenkin kyettävä uudistumaan. Asiakkaiden vaatimukset esimerkiksi terveellisyyden ja vastuullisuuden osalta muuttuvat, ja meidän on kyettävä tuottamaan palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ja tukevat heidän tavoitteitaan, sanoo Juha Lindholm.
Siksi ravintoloita ja konsepteja uudistetaan säännöllisesti. Uudistus ei koske pelkästään tarjottavaa ruokaa, vaan samassa yhteydessä tarkastellaan koko konseptia – fyysisiä puitteita ja palvelullisia asioita. Asiakkaat ja henkilökunta ovat aktiivisesti mukana uudistustyössä. Asiakaspalautetta kuunnellaan ja kerätään systemaattisesti, ja palvelun laatua seurataan ja
tutkitaan jatkuvasti. Uusien tuotteiden kehittämiseen osallistuu S-ravintoloiden ammattilaisia eri puolilta Suomea.
− Vaikka viime vuosi oli haastava, niin siitä huolimatta ryhmä uudisti tai avasi yhteensä 27 ketjuravintolaa. Tänä vuonna tahti jatkuu, ja tavoitteena on uudistaa tai avata yhteensä 54 ketju- ja uniikkiravintolaa. Valtakunnallisesti näkyvimpiä hankkeita vuonna 2020 oli Amarillo-ketjun uudistus. Ketjuun kuuluu kaikkiaan 22 ravintolaa eri puolilla Suomea ja yksi
Tallinnassa. Tehtävämme on pysyä kiinnostavana ja ajankohtaisena kumppanina asiakkaillemme niin arjessa kuin juhlassa, sanoo Juha Lindholm.
Vuoden 2020 palkitut:
S-Boss ja S-Chef kategoriat (ravintola-, keittiö- ja hotelli- tai vastaanottopäällikkö):
Ravintolapäällikkö Joonas Uitto, Original Sokos Hotel Vaakuna Amarillo Seinäjoki, Osuuskauppa EePee
Keittiömestari Sini Vähäkari, Original Sokos Hotel Vaakuna Amarillo
Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
Vuoden ketjuravintolat 2020:
Rosso Kuusankoski, Kymen Seudun Osuuskauppa
Trattoria Original Sokos Hotel Paviljonki Jyväskylä, Osuuskauppa Keskimaa
Ravintolamaailma PizzaBuffa/Presso/Hesburger Iisalmi, Osuuskauppa PeeÄssä
Amarillo Original Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
Public Corner Kotka, Kymen Seudun Osuuskauppa
Frans & Rose Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Grill It Oulu, Osuuskauppa Arina
Bistro Johan Radisson Blu Royal Helsinki, Sokotel Oy
Coffee House Porvoo, Varuboden-Osla
Venn Original Sokos Hotel Lappeenranta, Osuuskauppa Eekoo
Vuoden tehopelaaja 2020:
Mara-palvelupäällikkö Noora Heikkinen, Kymen Seudun Osuuskauppa
Vuoden paras NPS 2020:
Public Corner Kotka, KSO